fredag 30 mars 2018

Tävling på Båven idag

Gnesta Sfk arrangerade idag den första utav 4 påsktävlingar och idag tävlades det på Båven med start i Sparreholm. Det är ingen sjö jag blött någon krok i tidigare så jag fick försöka att luska fram lite information om hur fisket brukar vara osv. och det fanns vänliga personer son kom till min hjälp. Man skulle runda udden borta i sundet och om man såg Robert Horvat på isen så skulle man vara på rätt ställe då han kan sjön som sin egen ficka. Sagt och gjort så hämtade jag Bengt-Ove och Per Häll vid 6 tiden och satte riktning mot Eskilstuna till att börja med. Bilförden gick bra och vi var framme vid badplatsen i Sparreholm redan 07.40 (tävlingen var 9-13)
116 pimpelfiskare dök upp vilket är ett helt okej antal fiskare på ett 4km stort område. Efter genomgång av regler och säkerhet hur vi skulle passera en råk längre utåt så fick vi gå. Jag hade siktet inställt från början att gå ca 3.5km bort vilket var förbi råken och in bakom udden en bit. Gick och sprang fram till min tillränkta startplats utanför en vassrugge på 28 min så jag hade 2 min till godo att plocka fram ett par varpspön och lite beten. Borrade och fiskade 2 hål innan näste person dök upp bakom ryggen och till min stora förvåning var det just herr Horvat och sen kom Micke Mollander. Är jag inte på rätt plats nu då vet o fa... tänkte jag och sökte vidare för jag hade inte känt något ännu. Efter 10 borrade hål utan fisk och bara sett atr Robert dragit 2st så borrade jag mig tillbaka bortåt udden och råken. Träffade där på Carina Widerberg flaxandes med armar när hon drog abborre på abborre så jag borrade ett hål 50m bakom henne . Jag kände fisk direkt pirken nådde botten och vips så hade jag min 6 första fiskar i konten. Borrade ett nytt hål 15m längre fram men det var tomt trodde jag tills något stort sög i där nere på 3m, gädda var första tanken men rusningarna uteblev och efter en stund tittade en abborrmun upp ur hålet. En 4hgs bonus jo man tackar inte helt fel och ner med pirken och lockade lite så sög det i en till men denna på 3hg sen kände jag en fisk men den fick jag inte. Vi borrade nu båda 2 runt på samma 50m fläck och plockade abborrar på 20-30 gr samt en massa mörtar som vi ju helst inte ville ha. Varför räknas de aldrig när man har bra mörtfiske ? När första timmen gått stod fiskräknaren på 29 och jag hade ju 2 bonusar i konten så det var inte så fasligt dåligt för folk kom och gick från alla hörn av sjön samtidigt som de muttrade. När jag var uppe i 40 fisk så ringer Häll och låter lite uppgiven och undrar vad göra ? Han var då uppe i 50st och fiskade tillsammans med Mats Larsson lite längre bort bakom ryggen på mig. Vi hade också hört att det inte nappade något på ett av de andra säkra ställena borta vid båtbryggorna så vi beslöt oss för att sitta kvar och se vad som händer. Efter 2 timmar hade jag precis passerat 60st och det var nu inte många hål som gav fisk. Jag skiftade till varpspö med tafspirk och började söka i gamla borrhål men inte ett enda hugg så jag fick borra nya mellan de gamla och det gav någon fisk här och där. Sista timmen blev ännu svårare då jag sökte mig både grundare och djupare med bara mörtar som resultat. Carina hade nu fått upp farten på abborrarna som nu kom upp på pärlband via vanlig trekrok. Jag slog nått hål 20m från henne och började också dra fisk tror jag fick 10 i det hålet och sen sista 10min så hittade jag ett hål med 7 fisk så jag kom bara upp i 98st siktade på 100st in i det sista men det gick inte. Vägde snabbt påsen till 3.3kg innan det blev till att lägga på ett kol så man han in i tid. Råken som vi passerade hade nu slagit upp mera så landgången av brädor som de lagt ut hängde en halvmeter ovanför isen men det gick bra att passera för oss alla. När vi kom iland kunde man snabbt konstatera att det nappat ungefär lika illa överallt för alla såg ut att ha lika mycket och många som mig men jag hade 2 bonusar som tur. Häll och Dyberg låg på 120 fisk ungefär och vägde in runt 2.8kg mina 98 vägde 3296gr och gav mig en 11.e plats sista priset gick på 2.9kg.
Dagens högsta vikt återfanns i damklassen Lotta Engvall Ngf 4.8kg Grattis!
Dagens högsta herrvikt
1. Per Nilsson Ngf 4600gr
2. Robert Horvat Gnesta 4550gr
3. Michael Mollander Täby 4392gr
4. Putte Davidsson Katrineholm 4255gr
5. Fredric Ankarberg Stångådalen 3965gr
I den äldre +60 klassen vann
1. Alpo Partanen Norrtälje 3476gr
2. Bengt-Ove Pettersson Ngf 3347gr 
3. Pilo Lindstrand 3153gr
4. Pentti Harmaala Ngf 3053gr
5. Ove Bodin Gnesta 2766gr
Resultatlista
Nästa tävling för mig blir på måndag på Mälaren Mariefred 
Då vi blev tvingade att ta rätt på vår egen fisk efter tävlingen så blev jag sugen på stekt abborre när jag kom hem. Så mina 2 stora fileade jag och stekte smakade himmelskt gott på hårt bröd så det måste göras om.
Önskade er alla en Glad Påsk så länge