söndag 18 mars 2018

Örlenmästerskap idag

När Barkennappet ändrades från den södra till norra änden av sjön samt 5 timmar bara blev 4 så bestämde jag mig direkt för att inte åka dit. Jag tycker att den södra delen är jätterolig med sina grunda steniga partier och tafsfisket brukar vara suveränt där när det blivit tillräckligt uppborrat så det blev klart en besvikelse för mig. Ingen av mina Örebrovänner hade tänkt tävla denna helg förutom Kurt-Arne som skulle fiska mormyska på Högsjön och inte ville jag sitta hemma och uggla i det fina vädret så jag bestämde mig för att åka på tävling i Tibro på egen hand. Örlen var ingen sjö jag kände till men fick flera hintar om att den skulle vara både svår trög och djup men abborren skulle vara fin om man hittade dem. Anlände till den nybyggda klubbstugan där startplatsen var denna gång lagom runt 08.30 så det fanns gott om tid för både frukost och lite snack om sjön med de jag kände. Vi blev idag runt 35 deltagare på Örlenmästerskapet som inte kunnat genomföras på ett par år då sjön inte lägger sig så ofta när det blir milda vintrar. Precis innan start kom en provisorisk karta på sms vart man skulle fiska på sjön avsändare chefen så det var lika bra att följa den 😁
Vi blev 4 man som startade på en grundkant utanför en ö i starten och den enda jag kände igen av dem var Hekki Voutilainen och han är ju bra på att fiska så lite rätt kanske man är ändå är tänkte jag. Övriga startfältet spred ut sig längs andra sidan av sjön både åt höger och vänster lite oroväckande att vi blev så få på startsidan. Djupet var 6-8 m till att börja med men inget fick ett endaste napp så vi skingrade oss ganska så snart och började leta fisk på egen hand. En av gubbarna hittade fisk tillslut och armarna gick som en väderkvarn och dessutom kastade han spöt på isen varje gång han fick napp så det var svårt att undgå när han fick fisk. Abborrarna var små bara runt 30gr och sådana skall ju inte ens finnas i den här sjön där snittet ligger på 100gr för det har jag läst på facebook så det måste vara sant 😁
Efter 10 gjorda hål så skakade det till i mitt rullspö som jag fiskade med även idag och upp kom en abborre på 60gr men han var själv där nere på 10m djup. Borrade mig bortåt var 100 m liksom de andra så någon av oss borde hitta fisk om det finns någon här på startsidan. Vi närmade oss tillslut ett par fritidsfiskar som var ute på sina sparkar och jag såg att den ena av dem fick en abborre på hektot, så jag skulle precis resa mig och gå närmare när jag kände något där nere i hålet. Det var en fisk för alla 4 maggotsen var borta på min tafskrok så jag betade på nytt och fick hugg direkt av en hektosabborre. Ner igen på 14m och hugg direkt av en lika stor igen, 3.e gången det högg så gick tafsen av typiskt så jag fick snabbt leta fram en ny tafs men det hände inget mer i det hålet sen. Borrade nytt 10m längre ut och fick 4 abborrar till och hålet utanför det fick jag en 150 grammare. De andra 3 gubbarna hade borrat sig bortåt så jag var helt själv nu och bestämde mig för att nöta här en stund, storabborrarna lös med sin frånvaro så jag kunde ju lika bra fiska ihop några små så man fick något att väga in. Bytte haspelspöt mot varpspö med tunnare tafs och blåmyska i fall de bara var tröga där nere. Borrade på alla snöfläckar jag hittade för det var där jag fått nappen, man kanske inbillar sig saker ibland men med detta solsken som vi har nu och blanka isar som bara är 20cm tjocka så tror jag att fisken stod där under snön för att söka skugga eller något liknande. Fisk fick jag i alla fall på mina fläckar och snittet var runt 80gr trots det ryckte jag av 2 tafsar till på fisk hur det nu var möjligt för så snabbt varpar jag inte upp dem trots att de kommer upp med simblåsan i munnen. Fick ihop 13 abborrar innan jag gick därifrån och bort till de andra som nu bildat en klunga. Det visade sig att en av gubbarna fått 1.5kg abborre i ett hål men de andra kände ingenting, slog ett hål bredvid dem och fick  2st direkt men de var inte större här. Pratade lite med de andra gubbarna som bara fått ihop 2 fisk under de 3 timmar vi varit på isen så jag vände och gick tillbaka där jag fick mina. Borrade nytt och provade mina gamla hål men det hände inte ett skit men skam den som ger sig , gubbarna gick hemåt för att stå först i korvkön medans jag tillslut hittade fisk i ett hål när det bara var 7min kvar av tävlingen. 15 m djupt med varpspö och 0.20 nylon svårt att känna nappen så tur man har indikator, mothugg på 1 meter för att kroka dem och sen dra för glatta livet,  hektosfisk på hektosfisk 8 st han jag med inklusive ett nytt tafsbrott och spöbyte bra avslutning som smakade mera. Det var helt oborrat utåt där jag hittade fisken så jäkligt synd att jag gick härifrån timmen innan. Det blev totalt bara 23 fisk och jag vägde dem till lite över 2.1kg inte mycket att hurra för men Rosén hade ju berättat om att han fått pris här på 1kg förut så kanske att det var min tur idag. Tvärs över sjön hade en klunga suttit still i 4 timmar så att vinnaren skulle komma där bortifrån var givet men om han skulle ha 5 eller 10kg återstod att se vid invägningen. Många fladderpåsar var det när jag vägde in men det var en veteran vid namn Kjell Kronvall som fått 3191gr så med mina 2156gr var jag bäst i senior när jag vägde. Lite senare kom de in från andra sidan av sjön och vägde sina påsar Charles Fasth 1510gr och Ove Rosén 1882gr sen Micke Renberg 1404gr och sist Thomas Askolin som vägde in 3452gr och vann totalt samt seniorklassen så jag blev 2.a vilket jag får vara nöjd med med tanke på hur jag fiskat idag. Visserligen är inte 3.4kg så långt bort när fisken snittar på 100gram så med ett par bra hål till hade man varit där men det är så lätt med facit i hand.
Dagens största abborre fick en damsenior 756gr och det var allt hon fick på tävlingen sen var det 3 DV med där fick ingen av dem fick napp så det var skapligt svårfiskat idag.
Det pratades om nya tävlingar nästa helg samt till påsken nere i Skaraborg så håll koll på Skaraborgs bloggsida.
RESULTATLISTAN från Örlen
Rosén Mats och Rehnberg ändrade också sina planer från Barken till Örlen trotts att de inte gillar sjön

Strålande solsken -9 och blanka isar väntade oss när vi kom ut på sjön

En skock förvirrade Skaraborgare som knappt visste vart vi var på kartan när de bytt startplats för första gången

Folket spred sig snabbt ut över isen när starten gick många tog sikte på den andra sidan av sjön

Började idag nära starten utanför en grundkant efter råd från chefen

Det var djupt på min snöfläck där fisken stod parkerad 73 varpningar 73x21.5cm = 15,7m så det krävdes lite koncentration att lägga upp linan

Benny Svensson höll i tävlingen fisket gick sådär precis utanför prisplats

Det blev en peng med hem till Örebro nya tag nästa helg