söndag 30 april 2017

Metekula i Frövidammen

Idag var jag på internationell metekula som gick i Frövidammen. Vi blev bara 6 gubbar till start och det fanns 8 platser att lotta om. Palle drog nr 5 som oftast är vinnarplatsen chefen drog nr 1 nedre kantplatsen Lovén nr3 Dyberg nr8 övre kant Thomas nr4 och jag nr6. Jag har inte fiskat i dammen sen någon gång på 90-talet trodde det skulle vara bra med stor fisk men så va det visst inte sa Palle och chefen. Tacklade 4 och 7m samt ett feederspö 4.an fick ett 2gr flöte och 7.an 2.5gr
Efter mäskningen så bestämmer jag mig för att börja med 4m och det nappade direkt en massa små mörtar sarvar och björknor runt 10-30gr väldigt svåra att kroka då de oftast tog på nerväg eller bara drog lite i sidled. Palle började dra braxen på feeder och Dyberg håvade några större fiskar på take-a-part. Vinden ökade under tävlingen så det gick småvågor emellanåt krångligt att försöka fiska med 7m och full lina men det blev några bättre björknor där ute tillslut men sen dog det. Försökte sedan fiska lite feeder eftersom Palle drog 5-6 snabba braxar men för mig blev det bara en gärs så det la jag ner ganska snabbt. Fortsatte med 4m i vinden för det var mest lämpligt och det nappade ganska frekvent utanför vassen och ibland kom det någon fullstor mört eller sarv. Efter halva tävlingen vände vinden helt och alla fick genast mycket sämre fiske av någon anledning även att vi fiskade i en stillastående damm ? Mäskade nästan uteslutande på 4m sista timmarna och jag lyckades lura fram 2 braxar och några fina mörtar förutom en massa smått.
Vägde in 4350gr som säker var en bit över 100 fisk och blev 3.a på det. I efterhand så skulle man kört med 4m i 5 timmar vilket då skulle räckt till seger men allt är så lätt efteråt om och men :)
Lite mera värme i vattnet och mindre blåst kommer nog göra fisket bättre framöver
Nästa kula är på lördag igen (11-16) men vet inte om jag skall vara med på den för jag är sugen på att jigga lite om det är väder för det. Nu skall jag tända grillen och ta mig nått gott att dricka önskar er alla en skön och trevlig valborg :)
Peg nr 6 min plats för dagen mäskar på 4 och 7m