måndag 23 mars 2020

OS-pimpeln på Hamra

En av pimpelsäsongens höjdpunkter är OS-pimpeln en 5 timmarstävling som fiskeklubben Ovansiljan årligen arrangerar, oftast på sjön Stor Hamra eller som förra året på Venjan. Den tävlingen drar dit merparten av den svenska eliten så det är en tävling jag rankar som nr 2 efter SM. Jag och Per Häll satte oss i bilen redan 04.15 för att köra de 32 milen upp till sjön och vi tog vägen över Borlänge-Rättvik-Orsa-Noppikoski och jag kan meddela att det var helt snöfritt tills vi var norr om Orsa sedan ökade det på rejält med snö uppe på höjderna. Vi var framme vid sjön 08.30 och det var inte så värst mycket folk tyckte jag men det fanns ännu gott om tid att fylla på med deltagare. Har ju också läst att många redan lagt fiskegrejerna på hyllan i dessa corona tider och stannar hemma så kanske därför det inte såg ut att bli några 200 deltagare som brukligt. Själv så har jag tänkt fiska just denna tävling samt barncancertävlingen i Hudiksvall kommande helg (Men den blir troligtvis inte av pga värmen) sedan packar jag ihop mina grejer då det blir för långt att sitta och pendla. Vi fick parkerade bilarna längs vägkanten bara ett 50-tal meter från sjön sedan löste vi startkorten och snicksnackade lite med folk i det strålande solskenet som det bjöds på denna fina dag. Min fiskeplan var sedan länge bestämd att jag inte skulle gå upp till den norra änden av sjön för där har jag varit 3 gånger nu och det har oftast bara gett mig 7-8kg vilket inte brukar räcka till något pris utan idag skulle jag fiska på nya vatten på mitten av sjön. Precis innan samling dök Andreas Möller upp och undrade om jag var med och fiskade i något lag vilket jag inte var så vi bildade i de sista sekunderna ett lag tillsammans med Mikael Andresén sedan blev det bråttom ner på isen. Anders Axelsson hade redan börjar dra förutsättningarna, tider och reglerna för dagens tävling vilket jag helt missade för det var så många som inte kunde stå stilla med sina pulkor och broddar på fötterna så jag hörde inte ett dugg så därför missade jag att vi fick 60 min ingångstid 😱 Möller skulle precis som vanligt gå upp i den norra änden och det skulle visst "Alla de andra"  som brukar vara där så när vi väl fick gå så blev jag villrådig då jag såg att Stormen, Stefan Green, Erik & Martin Södergårds, Jonas Gustavsson satte siktet uppåt i sjön så jag kände väl att man är inte sämre än att man kan ändra sig så jag la benen på ryggen och sprang i fatt dem på isen. Var ju bara 4.5 km idag jämfört med de vanliga 7.5 km som vi brukar ha från dammen och uppåt så idag skulle vi äntligen få fiska 5 timmar vilket inte hänt förut. Jag var framme vid mitt fiskeområde efter 34 min så det var bara att börja borra och leta efter fisken och redan i första hålet fick jag 4 små abborrar och i nästa hål fick jag 12 st så en helt perfekt start och helt själv var jag där jag satt på isen. Fiskade med pirk och trekrok samt varpspö för att inte flaxa dit en massa andra deltagare nu när man äntligen hittade fisk från början av tävlingen. I det 3.e hålet blev det 10 nya abborrar så det var bara att jobba på i vinden så efter den första timmen var jag uppe i 100 fisk och kanske 1.5-2 kg för abborrarna var ganska så små vilket är brukligt i den norra änden enligt mig. Började sedan borra en ny rad med hål 0,5 m djupare och då fick jag lite bätte snitt på fisken kanske 25-50 gr men de var bara 3-6 st per hål så det blev ett fasligt borrande. Nu fick jag påhälsning av Stormen Erik och Martin som också slog några hål där jag hade tänkt fiska men de blev inte långvariga då de tyckte att det nappade för dåligt. Efter 2 timmar var jag uppe i 180 abborrar och kanske 5 kg Möller ringde mig så vi jämförde våra vikter han var uppe i 125st men ändå nästan 5 kg då han hittat en fläck med hektosfiskar vid en sten. Den 3.e timmen tappade jag bort abborrarna och började prova tafsfiske i lite gamla hål som stått orörda i solskenet men det gav bara en massa pingel så jag fick fortsätta borra på fläckar som fortfarande var orörda men det gav bara någon enstaka bättre fisk. Efter 3 timmar var jag nu uppe i 230 fisk så jag hade haft en tuff sista timme men jag såg att Erik som satt kvar bakom mig fick fisk på tafs i gamla hål så jag blev tvungen att prova igen. Jag provade i några av mina hål där jag haft störst snitt på fisken och fick genast ett fint stumhugg och kunde smyga upp en 2 hektos abborre och efter några hål till så fick jag en ny på 2 hekto följt av en på 1,5 hekto men sedan blev det inga fler i de storlekarna. Stormen som varit iväg på en egen solo runda var nu tillbaka på min vänstra sidan och jag såg att han plockade på bra ute på lite djupare vatten så jag drog mig utåt och fick lite fisk jag med men de var väldigt få i hålen så det varade inte alls länge. Jag gick tillbaka till mitt ställe och provade i ytterkanten på området där jag borrat och direkt i första hålet så fick jag en hektos fisk när jag mätte djupet sedan slog det bra på pirken där nere. Fiskade lugnt och försiktigt och plockade upp över ett kilo med abborrar i storleken 60-120 gr och i hålet bredvid var det lika dant, var bara att sitta där och smyga upp fisk efter fisk. Just där fick jag en rejäl fiskefrossa så jag satt och skakade samtidigt som jag varpade upp den ena bättre abborren efter den andra underbart och härlig känsla 😆 Tyvärr var det bara i just de 2 hålen men nu efter 4 timmar så var jag uppe i 280 fisk och gissar på ca 7.5 kg så det var bara att leta nya ytor den sista timmen och hoppas på några fler sådana här hål för då kan det räcka långt tänkte jag. Den sista timmen blev riktigt tuff både fiskeväg och i mina klena armar då jag var helt slut efter varje hål jag borrade i den 60cm tjocka isen det, var precis så jag lyckades fästa borren i isen efter varje hål så till nästa år kanske man skulle träna upp armarna lite 😁 Blev en klen sista timme med mest 10-20 grammare och till slut 320 fisk innan jag packade ihop 14.50 för att slippa jäkta för mycket med all den vikt som skulle upp på ryggen då jag trodde att vi bara hade 45 min ingångstid vilket visade sig fel. Alla andra fiskade tiden ut vilket jag tyckte var tokigt då vi hade en rejäl motvind och 4,5 km att gå hem men det var i själva verket bara jag som var tokig som packade och gick 😀 Var iland på 45 min och kunde konstatera ännu en gång att man inte varit på rätt ställe i sjön för princip alla hade fulla kassar med fisk vilket mörker 😟 Jag vägde in 8850gr och nytt personbästa på sjön och även ett årsbästa som var ett av delmålen idag nästa del mål var att försöka få ett pris på denna tävling inget jag lyckats med de 2 sista gångerna jag varit här. Hörde att Poppo Olsson (ÄHV) fått hela 19 997gr hur nu det ens är möjligt att få så mycket fisk på en tävling men det gäller så hamna bland det större snittet på fisken i sjön och det hade han visst gjort och det tillsammans med Jesper Dyberg som vann (HS) 13.5kg idag. Lasse Sundberg vann (HV) på 12 222gr
Det blev så här i toppen av seniorerna 
1. Jesper Dyberg Noragyttorp 13 493gr
2. Leif Lothström  Fyra fiskar 12 123gr
3. Jörgen Storm Sveg 11 194gr
4. Fredrik Malm Forserum 11 188gr
5.Tomas Olsson Trekroken 10 955gr
Lagtävlingen vann laget med Dyberg Storm och Erik Södergårds
Mina 8829gr räckte till en 14.e plats
Det finns en resultatlista ind och lagtävlingen HÄR
Frågan är om det här var min sista sväng på isarna för denna säsong vi får avvakta och se hur vädret och coronaviruset utvecklar sig.
Att kliva upp 03.00 för att åka bil 32 mil kräver kaffe mycket kaffe

Vägen från Noppikoski fram till sjön var riktigt hal och glansig

181 deltgare på årets OS-pimpel

Första gången jag är med och startar här 

Vi var nog 15-20 st som startade i norra änden

Sjön var allt lite tappad för isen hängde på sina ställen

Laxen höll i prisutdelningen som var lite kylslagen i skuggan