onsdag 22 november 2023

Pimpel på första isen

I Söndags så följde jag med min bror till ett privat regnbågsvatten som ligger på ganska så hög höjd straxt utanför Karlskoga, en "pöl" som är lite över 200m lång och där vi tänkte att isen borde vara tjock nog att komma ut på efter veckans kyla. Vi fick starta morgonen med en frisk stärkande promenad på 2km i 5 gradig kyla över stock och sten isiga pölar och sura mossar och det klarade vi av på sisådär 25 minuter sedan så var vi framme vid sjön. Provborrade isen där man fortfarande stod på land men ändå nådde ut tillräckligt för att borra ett hål och tror inte vi behövde borra mer än 3 varv innan borren for genom isen. Mätte tjockleken på isen till 41mm via skjutmåttet och det var vi inte så sugna på att kliva ut på hur som helst 😦 Förra året var det samma sak när brorsan var uppe tidigt vid sjön men då la de ut plankor från land så att de kunde sitta på dem 5m ut från land och fisk fick de med den gången. Som tur så fanns det gott om plankor kvar i skogen så det var bara till att bära dessa tunga åbäken 150m genom skogen och sedan försiktigt hasa ut en varsin sedan gick det bra att knalla ut och borra sig ett hål även om isen brakade och small. Fiskedjupet var ca 1,1m så vi satte oss snällt där och ryckte i våra blänken för har vi ändå tagit oss hit så kan vi ju lika gärna försöka få en regnbåge och kanske grilla korv innan vi blir tvungna att gå hem. Det tog väl runt 20 minuter sedan så slet det till i mitt spö men jag lyckades inte kroka fiske kanske att jag var för snabb men att det var regnbåge det var säkert och inte någon abborre. Jag fiskade med klassiskt rödingblänke och en enkelkrok med 4 maggots brorsan körde med ett mindre blänke samt en blink och enkelkrok. När han lite senare blev kaffesugen så lämnade han kvar spöt vid stolen och gick tillbaka in i land för att fika då började det rycka i spöt så han fick i rask takt balansera ut på brädan och drilla upp en regnbåge runt kilot. Någon timme senare när det var dax för nästa kopp kaffe så upprepade sig historien men den gången var det en mindre fisk som han snabbt släppte åter i hålet. Uppenbarligen var fiskarna rädda för oss eller inte så sugna att hugga på betet som vi satt och lockade med samtidigt så var ju isen glasklar och så bara metern djupt. Brorsan lyckades med att få fisk 3 och 4 också där en togs upp och en släpptes åter igen och båda högg när han inte var på isen sedan så inföll sig en riktigt lång döperiod där vi passade på att grilla korv och koka kaffe. Efter den pausen så blev vi tuffare och släpade fram en bräda till så vi kom 10meter ut men det var fortfarande grunt, tog några steg på isen och hasade ut brädan 15 meter då blev det djupare runt 2,5m och isen var 5 mm tjockare. Gjorde några lockryck dunkade blänket i botten och lyfte upp och höll blick stilla då började någon tugga på betet där nere och jag kunde äntligen klara det fula namnet med en kilosfisk jag med. Den sista timmen hade jag fisk som nafsade 4-5 gånger men jag eller brorsan fick ej någon mera fisk så vi packade ihop klockan 14 för att hinna ner till bilen innan mörkret föll. Jag fick behålla alla fiskarna så att jag kan röka dem och ge bort till dem jag lovat fisk på julbordet 😋  Nu väntar jag någon vecka innan första pimpelturen efter abborre kommer att ske och isen förhoppningsvis blir mycket tjockare.

Isen var helt glasklar men så var den bara dryga 4cm



Brorsan fick första fisken



Knakade och small i isen men det var aldrig någon fara
Vi hade isdubbar och varsin räddningslina i bagaget



En mycket vacker regnbåge med alla fenorna i behåll



Grilla korv och värma fingrarna är aldrig fel



Pumpade upp lite vatten ur hålen där man satt och pimplade



Jag klarade tillslut namnet med denna fisk



Alla 3 hamnar i röklådan till julhelgen