onsdag 28 september 2022

DM 4 internationellt Arboga

I lördags så genomförde vi den sista DM deltävlingen i internationellt mete och vi fick rösta på om vi skulle fiska i Svartån Örebro eller i Arboga. Det blev tillslut det sistnämnda alternativet så vi möttes upp på "fel sida" av ån utanför granngården vid 8-tiden för att se hur många vi blev innan vi bestämde fiskesträckorna och hur stora peggar vi kunde få ut längs kajen. 10 personer dök upp varav 7 skulle fiska i min klass begränsat så vi valde att fiska ovanför elitklassen upp mot Herrgårdsbron där vattnet forsar ner. Denna dag var det inte värst mycket till fors för flödet var så lågt att ån stod i princip helt stilla och det har vi aldrig varit med om så frågan var om fisken ville nappa ?
Vid lottningen så blev det som så här uppifrån och neråt ....
10. Kurt-Arne Larsson
9. Janne Magnusson
8. Thomas Larsson
7. Nils Lovén
6. P-O Eriksson
5. Jan-Erik Stange
4. Kjell Adolfsson

..............................
..............................

3. Per Nilsson
2. Jesper Dyberg
1. Patrik Dahlström

I begränsat så ledde Thomas serien så jag var tvingad att vinna denna dag och sedan hoppas på att han skulle göra bort sig och bli 4.a eller sämre för det är var enda chansen för mig att vinna DM. Men när Kurt-Arne lyckades dra övre kanten så blev mitt "mission" ännu svårare eftersom jag satt mitt i smeten som vanligt. Det enda positiva var att det var precis på denna pegg som jag vann tävlingen förra året när det var så strömt i ån men det var då och nu är nu. Tacklade upp 7+8m spön tacklade med 3gr flöten och så 2 feederspön blandade sedan 2kg Bream crack till flötmetet samt 1kg Hossmo till feederfisket. Alla var färdiga med sina förberedelser i god tid så vi kunde starta tävlingen hela 50 min innan utsatt starttid så vi skulle få fiska i nästan 5 timmar denna dag 😊 Efter 20 minuter av tävlingen så var jag fortfarande fisklös men det var ingen fara och färde med det för de andra hade bara 1 eller 2 fiskar var, men det skulle bli en lååång dag om det inte började nappa bättre än så här. Vattnet stod i princip stilla i början av dagen så en enda drift med flötet ute på 8m tog nog kanske 4-5 minuter för så lite rörde sig vattnet. Bytte till 7.an och provade innanför min mäskplats och flötet dök direkt och upp kom en mört över hektot ut igen och flötet dök igen men nu en mindre mört sedan blev det helt dött igen de närmsta 10 minuterna. Fisket var riktigt svårt och dåligt och upp kom bara några enstaka abborrar hos mina konkurrenter samt mängder med grenar påsar plankor och annat skit som låg längs botten av ån 😅 Testade feeder ett par gånger men jag hade inte ett napp på det men jag såg att Thomas fick mörtar på denna metod så den funkade men tydligen bara uppe hos honom. Efter första timmen så tilltog vinden men även vattenföringen för nu flyttade sig flötet betydligt fortare nerströms och mörten nappade lite då och då så jag mäskade på med några små bollar som var fyllda med maggots. Jag fick några fina mörtar och någon bättre björkna som jag håvade för jag ville inte tappa några fiskar denna tröga dag och tid fanns det gott om då det knappast var räserfiske. Efter 2 timmar så hade ja nog 10 fiskar och det var rätt okej för det var fler som hade det tufft förutom Kurt-Arne som drog fisk på varje utlägg längst upp på bryggan så att segra idag skulle bli övermäktigt för mig 😟 Under den 3.e timmen så krokade jag på en bättre fisk som skulle visa sig vara en braxen på 3-4 hg bonusfisk denna dag och så fick jag lite flera mörtar och var uppe i ett 15-talet fiskar. Mäskade mer för att se om fisken svarade positivt på det eller inte men jag blev inget klokare för det nappade lite då och då men fisken blev svårare att kroka med tiden som gick. Kurt-Arne fläskade upp en Id på över kilot och sedan en massa mörtar och även Thomas började plocka mört och björknor på feedern igen efter att han haft stiltje någon timme. Sista delen av tävlingen blev inte något bättre för mig utan jag slutade på 26 fisk (1brax 20 mört/björkna och 5 löjor). Invägningen började sedan nerifrån och uppåt och hos eliten så var det bara Patrik som haft något sånär fiske med 70st mindre mört/björkna och 3220gr mer än dubbelt så mycket som 2.an Dyberg 1420gr. På begränsat så tog jag ledningen med 2,5kg före Thomas 2,2kg men när vi sedan kom upp till kanten så var det roliga slut för Kurt-Arne utklassade oss andra med sina 9,5kg.


Distriktsmästare blev....
Per Nilsson elitklassen med 1+1+1 
Thomas Larsson begränsat 1+1+3

Fullständig DM serie finns att beskåda HÄR

"Kant-Kjell" men det hade han inget för denna gång


Fin tävlingssträcka men oftast svårfiskad


Kurt-Arne vann överlägset


Bonusfisk på över kilot