söndag 11 april 2021

Gäddfiske i blåsigt väder

Fredag 9/4

Nu skulle det bli 2 dagars hårt gäddfiske tillsammans med min gamla arbetskamrat Pär Aneman som kom upp på besök från Kinna för att försöka fånga sin första 10+ på spinn. Nu hade vi maximal otur med vädret detta veckoslut för Fredagen bjöd på regn hela natten och morgonen samtidigt som vinden pendlade mellan 10-22 meter i sekunden så vi skulle inte kunna fiska vart vi ville. Vi tog lite sovmorgon första dagen och var inte på sjön förrän vid 9 tiden för då hade regnet avtagit helt så att vi slapp att blöta ner oss i onödan. Vi valde att sjösätta båten i en annan hamn än normalt för att på så vis kunna fiska i medvind hela dagen i de vikar som brukar ge fisk, men rapporter talade om att fisket varit uruselt dagen innan så förhoppningarna var inte så högt ställda. Med blåsväder och minusgrader på nätterna så har vattnet kylts ner ett par grader sedan påskveckan och det har inte påverkat fisket positivt utan helt tvärt emot. Vi dängde iaf. våra plast och gummibeten i 8 timmar och det gav mig 2 gäddor på hela dagen och stora var de inte heller utan endast ett par kilo styck Pär blev helt utan hugg så det var en tuff fiskedag. Vinden och vågorna var grymma när vi skulle hemåt i motsjö på eftermiddagen så tur att man har en stor båt med lite hästkrafter för det var tidvis ett h-vete att ratta båten som nästa stod stilla i vinden.

Lördag 10/4

Denna dag skulle bjuda på lite bättre väder kallt men delvis soligt och vindar på 6-10 m/s så det var hanterbart för fiske i den andra änden av skärgården. Hämtade upp Pär 06.30 denna morgon för att vara på plats lite tidigare då det brukar vara mycket båtar som skall sjösättas under helgerna. Blev väldigt förvånad när vi var första ekipaget i hamnen på morgonen men kort där efter dök det upp lite mera båtar. Vi åkte direkt ner till ett av de bästa ställena och verkligen finkammade området vilket endast resulterade i ett hugg som jag inte lyckades kroka. Sedan finkammade vi ett par vassar som var flera hundra meter långa och det gav mig 2 gäddor där den största var en romstinn hona på 92cm och en ca vikt runt 5kg Pär hade 1 hugg denna dag 😕 Alltså fisket är bedrövligt denna vår men om det är vädret eller det hårda fisketrycket som spelar in vet jag inte, visst har gäddorna blivit färre de sista 10 åren det är det inget snack om. Om man kollar tillbaka till år 2000 - 2010 då kunde man fånga runt 15-20 gäddor per fisketur och nu får man 5 en riktigt bra fiskedag men i slutändan är det de  stora man vill åt inte en massa 3-4kgs. Gäddor på 10 + dyker upp i båten typ vart annat år så jag kanske redan har fått min beskärda del men något pass till skall jag nog göra för att ta en till nu när värmen verkar komma tillbaka veckan.