söndag 11 oktober 2020

DM 4 i Internationellt mete

Under Lördagen så arrangerade vi vårt sista DM i mete nere i Svartån och vi blev endast 8 deltagare denna gången då de andra prioriterade bort fisket mot något viktigare får vi hoppas 😄 Eliten blev bara en duo så resterande fiskade i den begränsade klassen. Svartån kokade som vanligt med löjor som sprätte åt alla håll och så fanns det också väldiga mängder med löv i vattnet för den delen också så något skulle man väl få på kroken denna dag. Jesper skötte anmälan och lottningen men denna gången fick vi själva säga ett nr mellan 1-6 när han travade upp ett gäng polletter med siffror på undersidan så nu kan jag inte skylla på honom för att jag hamnade mitt på sektionen igen.
Sektionerna blev som följande
Eliten satt längst ner med en lucka upp till oss så båda deltagarna fick kantplats 😂
8. Dyberg 
7. Palle 
Begränsat
6. Jan Magnusson
5. Per Nilsson
4. Kurt-Arne Larsson
3. J-E Stange
2. Thomas Larsson
1. Nils Lovén
Denna gång hade jag förberett mig lite bättre och gjort ett par nya tackel med 6gr flöten för att försöka undvika löjorna för jag ville meta mört efter botten. Tacklade upp 5-6-7m samt ett 3m löjspö i fall att det inte skulle finnas så mycket med bottenfisk. I mitt sinande mäskförråd valde jag denna gången att använda swedbaits braxenpanka inte för att det finns värst många braxar denna årstid utan för att kunna krama lite hårdare bollar som går till botten utan att damma för mycket (Den planen funkade inte som tänkt) 😂 
Eftersom att vi blev klara ännu tidigare än sist så kunde vi börja tävlingen redan 10.20 och fiska fram tills 15.00 vilket är trevligare än att sitta och rulla tummar fram till utsatt tid. Grundmäskade med 10 bollar ute på 6-7m och 2 bollar inne på 4-5m och började sedan fiska löja direkt för ån kokade efter mäskningen. Löjfisket var väl kul i 5 minuter men jag höll ut i 10 innan jag provade med 5m spöt och jag hade inte ett hugg efter botten så jag fick ta 7m för att få ett par mörtar stora som akvariefiskar. Det tog väldigt lång tid mellan huggen för ån stod helt stilla så jag blev tvingad att fortsätta fiska löjor den första halvtimmen. Efter hand så började vattnet att röra på sig och mina grannar började lyfta mört och björknor i snabbare takt så jag började också att fiska efter botten. Mört och björkna på mina 6 och 7m spön och det var ingen vidare storlek alls denna dag på fiskarna, tror inte jag hade flera än 2 som var på hektot då de flesta låg på 25-40gr. Trixade med djup olika beten färgkombinationer bytte spölängder men fick inte någon bättre storlek på något men till slut så nappade det riktigt bra inne på 5 m platsen. Kurt-Arne som satt nedan mig ägnade större delen av tävlingen åt att fiska löjor som inte heller var av normal storlek medan de flesta andra varvade mellan botten och löjpiskorna. Den sista halvtimmen gick inget vidare för mig då fisket blev riktigt segt och mörtarna hängde livlösa på kroken efter att de gapat över ett par maggots. Precis när tävlingen skulle ta slut så kom regnet helt i onödan bara för att blöta ner alla prylarna 😡  
Så här gick det i tävlingen 
Eliten 
1. Jesper Dyberg 11 860gr
2. Palle 10 940gr

Begränsat 
1. Kurt-Arne Larsson 11 560gr
2. Per Nilsson 8 840gr
3. J-E Stange 7 780gr
4. Nils Lovén 7 760gr
5. Thomas Larsson 7 680gr
6. Jan Magnusson 7 620gr    
Distriktsmästare blev Jesper Dyberg och Thomas Larsson
Fullständiga resultat finns HÄR
Obs!!! Lördag 24 Okt arrangerar vi Höstträffen i  internationellt mete
Svartån Örebro  fiske 11-15 lottning 08.30-09-00 samling på parkeringen vid Naturenshus och så tävlar vi på nedre sträckan denna gången. Välkomna