måndag 8 juni 2020

Första delt. i trollingserien blev på Norasjön

Som ni vet så valde vi att byta sjö från Sottern till Norasjön i sista stunden pga blåst och det var garanterat rätt gjort av oss som fattade beslutet dagen innan start. Det blåste ganska så friskt även i Nora när vi anlände till båtrampen nere på strandpromenaden för det gick vita gäss på vågorna mellan ön och tågstationen och vinden skulle vara ihållande hela dagen. Anlände redan vid 06.30 i hopp om att slippa köa ner till vattnet och förvånande nog var det bara ett ekipage före oss i kön för nästan alla andra hade redan sjösatt sina båtar så vi var nästan sist i vattnet 😂
Hela 24 team till start på årets första trollingtävling är bra uppslutning så det var bara 2 team i den föranmälda serien som inte dök upp men det visste jag då de anmält förhinder. Avgifterna för tävlingen var redan löst av alla teamen då de fick swisha mig pengar dagarna innan så slapp vi kontanthanteringen och minimal kontakt mellan oss personer som var där i dessa covid 19 tider. Efter att Peo dragit reglerna och delat ut måttplankor till de sista teamen så fick vi åka iväg ut på sjön, valde man den sydliga änden så fick man lite lugnvatten och stökigare i den nordliga änden då vinden låg på 6 m/s. Knoppen och jag åkte runt stora ön och började trolla oss i motvinden in bakom Bockholmen där det brukar stå gäddor på djupkanten men det var helt dött med fisk på ekolodet och på våra beten. Min bror lyckades visst träffa en 70 cm gös i huvudet när han stoppade ner sitt första bete i vattnet via djupriggen, kul för dem 😒 Själva fick vi trolla oss från Bockholmen ända ner till Hammarby innan dagens första hugg kom och det var Knoppen som fick drilla via ett ytspö och upp kom dagens första godkända fisk en gös på 50cm. Åkte 5 min till och han får ett dubbelhugg på sin sida där jag hjälpte honom att drilla upp en gös på 59cm medans han själv drog en gädda på 75cm . Bra start på morgonen med 3 godkända av 3 möjliga i denna snip sjö men dagens 4.e fisk var en gös som inte höll tävlingsmåttet på 50cm. Nu var vi längst nere i sjön på norrsidan och här stökade vågorna rejält och så fort man släppte kontollen på båten så mötte man sina egen paravaner 😂 Efter ett långt övervägande så blev jag tvungen att kolla av mitt yttersta ytspö som betedde sig lite märkligt och visst satt där min första fisk för dagen och den kändes stor så Knoppen var beredd med stora håven när jag drillade in fisken. In till motorn dök en enormt liten gädda upp på tvären med 20 varv lina runt kroppen och det andra spöts wobbler i hasorna, världens skogstrassel visade det sig så jag fick klippa tafsen i 3 delar och linor kors och tvärs för att rädda livet på den lilla gäddan som kanske var 40cm lång 👿. Lyckades lägga ut mina 2 spön igen när jag ser att djupriggsspöt nästan fara iväg ur spöhållaren då jag har krokat något riktigt tungt, lite väl tungt för det går knappt veva in så det kan omöjligt vara fisk i andra änden. Älskar mina Ugly stik Bigfish så nu fick detta spö bekänna färg för centimeter efter centimeter pumpade jag till slut upp ett långt snöre med frigolit i ena änden och en betongklump i den andra. Trollar oss sedan fram och tillbaka efter kanterna runt Hammarby och Knoppen får först en gös på 52 och sedan en på 57cm,  själv kontrar jag lite senare med att dra en gädda på 54cm.  Sedan harvar vi runt i området och trängs med en båt som inte lärt sig vad högerregeln är så vi får göra en riktig U-sväng i sista stund och åka ett helt onödigt varv ute på djupt vatten där det inte har nappat något denna dag. När denne båt sedan försöker smita in framför och skära vår linje igen svor jag högt så att de avvärjde försöket och försvann åt annat håll 😤. Åter inne på fiskområdet kör jag båten lite väl offensivt grunt mellan 2 bråtar så att vi får bottennapp på flera spön och fiskar bort en wobbler men när vi sedan glider ut över branten igen så hugger det på ett av mina ytspön. Drillar in en tveksam gös mot Knoppens håv när mitt djupriggsspö börjar niga men den fisken får vänta på att vi blir klara med håvningen som går galant. Sedan är det bara att börja drilla nästa fisk som också det är en gös så den får vi håva med den andra håven, bra att ha flera i båten då wobblerna gärna trasslar in sig i nätet när fisken sprattlar. Vi har sedan en vattenbalja där fiskarna kan få simma lite medans vi trasslar och lägger ut spöna igen sedan fotograferar dem när allt är under kontroll. 2 snabba gösar den första var bara 45 men den andra blev dagens största på 61cm så nu har vi 7 godkända på bild och saknar nu bara 3 till då vi satte målet till 10 godkända fiskar för en tänkbar topp placering. Påpekar att vi har ett jäkla flyt med fiskstorleken idag och det skulle jag inte gjort för efter lunchen som bestod av smörgåstårta precis som det skall, så lyckades vi med konststycket att dra upp 10 gösar som ej höll måttet innan tävlingen var över. 3 timmar utan godkänd fisk är ett mörker så vi förstod att vi inte har med toppstriden att göra denna dag då vi plockade ihop och åkte åter iland. Inne på strandpromenaden kontrollerade vi sedan våra foton mot måttbrädorna och började räkna på resultaten, här tycker jag nog det blev lite rörigt då vi säkert var 5-6 personer som gärna hjälpte till att räkna samt några nyfikna som hängde över våra axlar. Inget säkerhetsavstånd här inte så vi behöver nog tänka till lite tills nästa gång så länge smittan kan finnas bland oss ☝
Det hade nappat väldigt bra på Norasjön skulle det visa sig fina abborrar och gäddor och också ganska mycket gösar bland teamen. Största gösen drog team 2 små killar en 76cm stor pjäs 
Vinnare denna gången blev Alltid Sen (Leif Eriksson och K-G Magnusson) som drog dagens längsta gädda 111cm samt många fina abborrar med 46cm som toppfisk. Resultatlista finns HÄR
24 båtar till start på årets första deltävling i trolling

Dagens största gädda i båten 75cm och 3kg stort på Norasjön tycker jag

En krigare efter leken


Dubbelhugg då är det bra med 2 håvar och en balja vatten
 där fisken kan vänta på fotograferingen.

Dagens största gös i båten