måndag 30 december 2019

Blev en andra fisketur

Idag så tog jag med mig Bengt-Ove och Kurt-Arne upp till Hällefors för att fiska tillsammans med mina föräldrar som fått lite bättre abborrar på en sjö straxt innan helgen. Dagen började inte så bra med 9 grader varmt och full storm vilket gjort sjön landlös där vi skulle fiska så vi fick åka runt sjön för att komma ut. Isen var helt okej 9-10 cm tjock men det var en del vatten som blåste omkring och samlade sig på ena sidan av sjön. Fisket var enormt trögt i mina mått mätta för jag trivs ju vanligtvis på sådana vatten men 4 abborrar på 2 timmar och 50 borrade hål var inget roligt för det nappade på olika ställen. Bengt-Ove hade lyckats hitta några bättre fiskar i hektosklassen längs en spricka men det fanns inget runt omkring att få. Han drog 11st vid sprickan och bara 1st till resten av dagen Kurt -Arne fick bara 1 abborre på hela fisketuren. Jag avslutade fiskedagen med att dammsuga Bengt-Oves fiskrika spricka och lyckades lura upp 10st till där så jag fick totalt ihop 14 abborrar med en blygsam vikt på 4-5hg Bengt-Oves 12 abborrar vägde iaf 1.3kg så det blev en stekpanna full när han kom hem. Vi märkte att isen snabbt blev sämre på eftermiddagen pga värmen likaså grusvägarna till och från sjön som är riktigt vattensjuka och utan käle. Så det går fort utför med våra isar nu så se upp nu om ni skall ut på isen över nyår.
Gott Nytt År alla läsare