söndag 1 september 2019

Snabb tur på Väringen

Under lördags eftermiddag tog jag mig en sväng ute på Väringen med båten för att se om gösarna var på hugget. Provade först lite djupriggstrolling med scatter raps i linänden då det fungerade så bra på Möckeln förra helgen. Snurrade i en djupfåra på 12m men det hände ingenting mer än att jag kom ur kurs och hamnade så grunt som 4 m. När jag vevade upp grejerna som säkerligen gått i botten så satt där en gös på ena riggen. 47 cm mättes den till innan jag skickade tillbaka den i vattnet sedan trollade jag mig vidare ut mot mitten av sjön utan några fler hugg. Det var många gösfiskare på plats på de bästa ställena där ute så jag packade och drog iväg tvärs över sjön för att hitta en egen plats. Provade nu att vertikala och försökte pricka några pelagiska ekon men de bara simmade undan från jiggen. Bytte ställen om vart annat och jag tror det tog 2 timmar innan första ekot högg, en 51cm gös fattade tycket för en grönsilvrig fin-s jigg. Den fick också simma vidare i sjön efter ett snabbt foto sedan var det bara att leta vidare. Hittade ett område med stora mängder abborre eller betesfisk men inga större predatorer runt om, skulle varit perfekt om jag nu varit ute efter abborre men inte idag. Framåt kvällen när vinden mojnade så hittade jag fler och fler ekon som bara var 2-3 m under båten ute på 9 m men de är så svåra att stanna på utan att skrämma dem när man har en 75hk motor så man får bara 1 chans på dem. Lyckades väl tillslut lura upp en 54 cm som också den fick simma vidare inte mycket till matfisk att spara på en lördagskväll så det fick bli asiatiskt på mattallriken i stället för fisk denna kväll. Träffade sedan på Björn Tunmats i sin kajak och han hade fått några gösar runt 3kg men ingen större som velat hugga, däremot sa han att det var många pelagiska ekon som stod högt denna dag men de var inte speciellt nappvilliga. Själv så såg jag inte alls så många tyckte jag men då har jag inte den elektronik ex. side view som underlättar när man letar fisk på störa ytor utan jag måste först passera ekot och sedan försöka backa tillbaka på samma ställe innan jag kan försöka lura fisken. Vi får väl se om det kan bli något nytt på el fronten framöver men det finns annat som behöver prioriteras före det i så fall tex en nyare bensinmotor.
Nästa fiske blir väl till helgen sön 8.e då det är dags för deltävling 3 i Noratouren, tror det blir på Halvarsnoren om vi har tillstånd för det ?