lördag 23 februari 2019

Levi Svedberg Challange

Idag så åkte Daniel Göransson och jag från Örebro och hämtade upp Ludwig och Pentti straxt utanför Nora för vidare färd upp till Åsunda och Storsjön som ligger precis utanför Sandviken. 20 mil enkel resa men vad skall man göra när vi inte har några tävling här på hemmaplan. Det lockade mig extra att åka hit upp då det verkade som att många av Sverige eliten skulle komma till tävlingen detta år. Levi Svedberg Challenge är en relativt ny tävling och som fortfarande växer, idag så blev vi 128 deltagare till start vilket jag tror är rekordmånga ? Det fanns 2 herrklasser över eller under 60 år och det var nog flest med tillresta seniorer på plats denna gången. Nyhet var även att en C&R klass fanns där de 5 längsta abborrarna skulle räknas men tyvärr så kom det inte några som ville ställa upp och tävla i den klassen, lite synd eftersom så många har haft kritiska åsikter på fb. i veckan om att vi "pimpelgubbar" fortfarande avlivar abborre för nöje och tävlar om högsta totalvikterna. Här fanns ju nu världens chansen att få visa upp sig och göra reklam för c&r fisket, nu när pimpeleliten var på plats men det var väl skönare med sovmorgon. Tävlingen på Storsjön ingick även i pimpelsport cup inte för att jag tror på någon chans där men det är ju kul om man tar något poäng ibland. Jag hade aldrig pimplat på sjön men jag har varit här uppe sommartid med båt och övernattat på Färsenön som ligger mitt i Västerfjärden som den ena delen av sjön heter så några grundkanter känner jag till. Efter lite efterforskningar så fick jag reda på vart segraren satt förra året så jag bestämde mig för att gå ut åt det hållet lite över 5 km bort från starten. Det var helt snöfritt så det var lätt gått på sjön och gången övergick senare till lite löpning så jag passerade ett par grund och bestämde mig för att prova ett av dem innan jag skulle dra vidare. Drygt 4.5 km blev det och klockan stod på 09.59 så det var bara fram med ett pimpelspö och sen börja borra första hålet när klockan blev 10.00.
Jag började att fiska med tafspirk via ett kort haspelspö enkelt och roligt tycker jag och så går det bra att drilla större fisk med det, att fiska med rullspö gör också att man slipper sitta och flaxa med armarna när man får fisk och tanken är att det här spöt skall med till SM i mars där det nog är lite djupare fiske. Jag började direkt med 5 bomhål på raken innan jag hittade fisk som nappade, blev 10st bättre abborrar direkt i storleksordningen 50-100 gr. I nästa hål så fick jag 13st och de var också i samma fina storlek så nu inföll sig lite fiskefrossa, tänk själv att sitta mitt i sjön helt ensam och att dra fina abborrar en tävlingsfiskares våta dröm :) Nästa hål jag borrade provade jag med varpspö och trekrok och det sög i något stort direkt men den lossnade så ner igen med pirken och en ny grov fisk högg, drillade den till hålkanten men plötsligt lossnade den också och simmade ner igen såg då att kroken var borta och snappersen var helt uträtad (suck). Plockade då fram ett annat varpspö med tafspirk och myska och plockade ett helt gäng med bra abborre. Fick sedan ett riktigt stumhugg och trodde jag krokat på en gös men efter lite drillning så ser jag en grov abborre i hålet och med lite lirkning så kom den också upp ur hålet. Gissar på att den vägde 8-9 hg den var nästan 39 cm i alla fall och smällfet och nersläppet efter den så fick jag en 4 hgs direkt. Efter första timmen hade jag precis 50 abborrar och gissningsvis runt 5-6 kg och jag var fortfarande själv där ute mitt i sjön. Plockade då fram haspelspöt igen för att försöka smyga lite och borrade mig runt och plockade fisk i varje hål allt från 15 grammare  upp till 200gr, klockan 12 så kom den första besökaren till mig och det var Sonny Wiberg som inte haft samma flyt i fisket som jag, några minuter efter honom kom det 6st andra gubbar så nu var det bara att försöka få med sig så mycket abborre som möjligt innan det var slut på området. Tyvärr tappade jag bort den finare abborren men hittade i alla fall ett stråk med 30-50 grammare som också byggde lite i skryllan. Den sista timmen gick det lite sämre nappade gjorde det men nu mest av 10-20 gr och små mörtar som man inte ville ha. De flesta av gubbarna fick bara smått de med av vad jag såg men det var visst några som hittade lite finare abborrar bakom min rygg och det missade jag helt. Snackade lite med Sonny samtidigt som jag packade ihop mina prylar klockan 13.55 och han berättade att han också fått några fina abborrar på 3-6 hg lite längre bort från mig.
Började att knalla hemåt innan tävlingen var slut för jag visste inte riktigt hur lång tid det skulle ta att gå hem nu när isen var lite mörare av värmen och jag hade ju också löpt lite på vägen ut. Broddarna bet inte alls lika bra i isen nu men jag gick ändå i land på 42 minuter så visst hade jag kunnat fiska de sista 5 minuterna bara hoppas på att man inte gjort något dumt och förlorar i någon dum gramstrid. Gissade på att vinnarvikten skulle ligga upp mot 15 kg idag då det var så fina fisk men vid invägningen så visade det sig att 7-8 kg skulle vara en mycket gångbar vikt och jag visste ju att jag hade mer än så i ryggsäcken så det var lite nervöst i kön fram till vågen. Räkneverket stod på 240 st och mina fiskar vägde 10 818gr Thomas Jansson Norrtälje vägde in 10 710gr så där blev det väldigt tight men åt rätt håll i alla fall för mig, där kunde de där saknade 5 minuterna sänkt mig och jag fått gräma mig över det resten av vintern men nu gick det vägen. Hörde sedan inte om några övrigt höga vikter i folksamlingen men man vet ju aldrig bara hoppas på det bästa när prisutdelningen sedan skulle börja.
Vi körde också en lagtävling där tävlade jag med Chefen och Daniel.
1. blev Thomas Janssons lag med vikten 20 328 gr.
2. blev Sonny W. och Martin Södergårds lag 19 571gr
3. blev Chefen Daniel och jag på 18 852gr
Dagens längsta abborre fick Björn Borg en stadig bit på 44 cm och belönades med en fin silverpirk Grattis.
I klassen 60+ vann Hans Magnusson Sundsjöfiskarna på 4418gr och i den yngre klassen visade det sig att jag vann med tävlingens högsta vikt :)
Herrklassen upp till 60 år (70st)
1. Jan-Erik Stange Noragyttorp 10 818gr
2. Thomas Jansson Norrtälje  Sfk 10 710gr
3. Micke Sundin Guldkroken 7745gr

4. Fredrik Ankarberg Stångådalen Sfk 7725gr
5. Per "chefen" Nilsson Noragyttorp 7560gr
6. Sonny Wiberg Fyra fiskar 7070gr
7. Thomas Larsson Sveg Sfk 6765gr
8. Victor Gustavsson Hudiksvall Sfk 6630g
9. Jesper Dyberg Noragyttorp 6585gr
10. Bror E Olsson Sveg Sfk 6120gr
Herrveteraner 60+ (37st)
1. Hans Magnusson Sundsjöfiskarna 4418gr
2. Toni Reiterer Guldkroken 4364gr
3. Danne Eriksson Sundsjöfiskarna 4264gr

4. Lennart Sandberg Afk Flugan 4142gr
5. Pelle Ernst Forserum Sfk 3580gr
6. Ove Bodin Gnesta Sfk 3718gr
7. Ulf Jackson Falubygden Sfk 3626gr
8. Ove Eng Torsåker Sfk 3594gr
9. Pentti Harmaala Noragyttorp 3590gr
10. Ture Fransson Falubygden 3464gr
Yngre junior
1. Hampus Hernvall Gimo FFF 940gr
Äldre junior
1. Albin Norin Guldkroken 1834gr
2. Ludvig Hedberg Noragyttorp 1168gr
Damer
1. Anna-Lena Björkman Falubygden 4346gr
2. Malin Olofsson Afk Flugan 2730gr
3. Linda-Maria Lundin Borlänge Sfk 2150gr
Damveteraner
1. Gunbritt Magnusson Sundsjöfiskarna 2336gr
2. Annagreta Helmersson Afk Flugan 2264gr
3. Annika skoog Gimo FFF 1886gr

I pris så fick jag 1000 kr för bästa herrvikt och ytterligare 1000 kr för högsta vikten totalt tackar tackar pengar går alltid åt. Jag fick också med mig ett fint vandringspris i form av en tavla en oljemålning på en abborre och med ett pimpelspö med pirk och krok som Levi Svedberg använt i sin aktiva karriär. Jag kommer ihåg att jag som junior varit och tävlat på Storsjön med start vid Korsika tillsammans med Åke och Siv Hård. Levi var mannen man skulle hålla ett öga på då och han vann mycket riktigt den tävlingen på hissnande 9 kg, det var mycket fisk på den tiden när en annan var helt ny inom tävlingsfisket.
Tackar Thomas och Guldkroken för ett trevligt arrangemang och jag är övertygad att Storsjön kommer fortsätta att överraska både fiskemässigt och platsmässigt flera år framöver. Verkar vara helt olika vinnarställen som gällt år efter år bara hoppas denna tävling lever vidare till något ännu större. Var ett fruktansvärt bra startfällt idag kändes nästan som ett SM synd att det inte var så :)
Nu laddar vi om inför morgondagen då Örebrodistriktet har sitt individuella pimpel DM på sjön Ullvettern utanför Karlskoga, då måste SM platsen tills nästa år säkras kniven på strupen då jag inte lyckats kvala ännu.