måndag 24 september 2018

Noratouren delt.3 Yngen

Igår så avverkade vi deltävling nr 3 i touren och det var på sjön Yngen som ligger i Persberg mellan Hällefors och Filipstad. Det är en ganska så stor klarvattensjö med djup ner mot 50 m och enbart sten och berg runt hela sjön. Det finns både lax röding öring och sik nors och siklöja förutom de vanligaste arterna som gädda och abborre. Till start kom 17 ekipage 16 tourteam och 1 gäst (Jägra), rampningen gick bra för här fanns det ju gott om vatten åt båtarna till skillnad från många andra sjöar just nu.
När vi anlände så hade de flesta redan rampat klart
Bra båtramp med djupt vatten direkt visst var det en liten kant mellan betongen och gruset
men ingen av oss hade några problem med att få upp båtarna igen.

Alla löste fiskekort till tävlingen via IFISKE 70kr/pers.
Får hoppas att pengarna går tillbaka som smolt i sjön

Kaptensmöte med de vanliga reglerna

Efter kaptensmötet var det bara att dra iväg så några modiga ekipage gav full gas medans andra tog det lite försiktigare då det finns väldigt gott om stengrund ända upp i dagen trotts att det är en så djup sjö. Förra gången vi var här så var det 4 båtar som kände på stengrunden och de kommer upp väldigt fort, ibland från 20 m nästan rakt upp till 1 m så det gäller att ha koll på ekolodet. Vi är några båtar som loggar sjöarna när vi är med och tävlar så vi får fram bättre och bättre sjökort som går att ladda hem till vår elektronik men just här finns det mycket outforskade områden kvar att logga.
Nog om det ......
Knoppen och jag körde bara någon kilometer ut till de första öarna och sjösatte där paravaner och 6 st beten i olika färger smått på djupriggarna och större djupgående på ytan.
Allt ute bara vänta på första hugget

Följde där ö systemet längs djupkurvorna på 12-16 meter men det hände inte ett dugg den första timmen och ekolodet visade inte heller några bågar av något slag så vi fortsatte ut mot ett grund i stället. Knoppen fick det första hugget och det kom på djupriggen som gick nere på 12 m och upp kom en gädda på 72 cm som fattat tycke för en mörkfärgad bomber 15A. Vi vände sedan båten för att köra tillbaka på samma område men blev då tvungna att passera grundet på motsatt sida som inte var loggad vilket gjorde att vi hamnade uppe på 5 m med våra grejer så det blev lite panik när flera beten gick fast i stenröset. När allt väl var utrett och betena åter var i vattnet så högg det på samma djuprigg igen och upp denna gång kom en 71 cm lång gädda, samma wobbler såklart och Knoppen var klart nöjd med sitt nyinköpta bete. Jag tog då in ett av mina ytspön och skiftade min silverfärgade wobbler mot samma mörka som Knoppen fått 2 gäddor på bara för att testa då jag har många sådana. Vi snurrade och vände åter mellan 2 grundtoppar och plötsligt rister det till i mitt ytspö som jag nyss bytte wobbler på snacka om bra byte. Jag drillar snabbt in en snipa som som kommer åkande uppe på ytan utan motstånd men när den kommer in i håven så ser jag att den inte alls var så liten utan 74 cm helt okej storlek. 3 gäddor på samma färg kan väl inte vara någon slump så jag byter till 3 st likadana wobbler på min sida av båten. Vid den här tiden på morgon så börjar solen att titta fram ordentligt vilket också gör att vi hittar fler och fler fiskstim som stiger högre och högre, vi kör igenom med riggarna men det händer ingenting förrän jag provar med slalomtekniken och sicksackar som en orm då hugger det på Knoppens rigg igen. En lite större fisk som inte vill komma upp och visa sig direkt utan den går nästan in i motorn när jag provar att lägga ur växeln, får snabbt kasta i växeln igen och gasa på så inte lina går av mot propellern. Håvar tillslut en gädda på 84 cm och vi är klart nöjda nu för fisket verkar trögt för de övriga teamen som vi har kontakt med.
Gäddorna var verkligen feta undrar om de var fulla med kräftor ?

Nu inser även Knoppen att han nog bör byta några beten mot den mörkare färgen så han tar ett av ytspöna och vevar vad han är värd och det dröjer inte många meter innan han plötsligt säger att han har fisk på kroken, en gädda på speedfishing drillas in i håvgarnet och vi kan fotografera vår 5.e gädda för dagen och denna mäter vi till 78 cm. Vi får även en för liten klotrund abborre lite senare men sedan händer det inte så mycket mera på det området så vi seglar vidare längre neråt i sjön där det finns en massa stengrund som sticker upp ovanför ytan och kör där runt 10 m kurvorna. Det finns en lite speciell undervattensudde som sticker ut en bit i sjön där nere och där fick vi gädda förra gången vi var här. När vi passerar där med mina 2 ytbeten så ser jag hur linutlösaren på min sida stannar upp samtidigt som pulkan bara fortsätter framåt, tänker först bottennapp men det borde vara för djupt för det och sen känner jag att det dunkar skönt i spöt. Vi får göra en kraftig gir samtidigt som jag drillar för vi var nästan på väg in i land ett tag där med båten, Knoppen håvar galant vår 6.e gädda som mäter 73 cm och är smällfet precis bakom huvudet vet inte om den är sjuk eller om den svalt en tennisboll :) Har läst på fiskerapporterna från sjön att de fått många gäddor som ätit kräftor så det är möjligt att den här gäddan nyss varit på kräftskiva. Vi vänder båten direkt igen och kommer in från 25 m djup upp mot 15 m och ser flera små bananer på lodet så jag justerar min djuprigg så att de skall se min wobbler och det dröjer inte förrän jag ser små knyckar i spötoppen. Lyfter försiktigt in en tjock abborre med röda fenor och mäter den till godkända 33 cm så nu har vi 7 godkända fiskar på pappret.
Dagens enda godkända abborre för oss

Trollar oss sedan bortåt en bit där vi sett ett stim med förmodligen abborrar vid en sluttning men vi hittar dem inte igen då de nog har simmat vidare, men efter en stund ser jag några nigningar i djupriggspöt men det finns först inget där när jag vevar men sedan känner jag något litet på kroken. Jag förstår nästan direkt att det här varken är abborre eller gäddsnipa utan en laxfisk som huggit och mycket riktigt så ser jag en blank liten röding som tagit min bomber, blöter mina händer och tar upp rödingen försiktigt då den har lyckats få in en av trekrokarna i ryggen och en i munnen. Det blir ett lite sår i ryggen men vi får hoppas att det läker bra så den kan växa till sig och göra någon annan sportfiskare lycklig i framtiden. Lite längre fram kommer vi in lite väl grunt igen och det löser ut på ett ytspö men det är fisk och inte bottennapp så jag kan försiktigt drilla in en 7.e gädda,  ju senare på tävlingstiden ju viktigare brukar fiskarna var så slirbromsen är riktigt lös när gäddan håvas.
Bra kondition

80 cm mäts den till och den är i riktigt bra kondition vet inte vad fisken lever på här men den verkar må väldigt bra i alla fall. Knoppen får sedan en för liten abborre på ett av ytspöna innan vi väljer att lägga de sista 45 min mitt ute på sjön där det är över 30 m djupt, lodet visar massor av fiskstim och vi ser bananer ända nere på botten. Knoppen skickar ner djupriggslodet på 27 m och hoppas på att kroka en av alla arter med fettfena och tror ni inte att riggen löser ut och spöt står i en rejäl båge. Jag säger åt Knoppen att justera slirbromsen för nu är det antagligen en lax eller något som huggit wobblern och då kan det när som helst rusa iväg med väldig fart, men det går bara tungt visst stångas det lite men mest går det bara tungt. Efter en stunds fight kommer det otroligt nog upp ett gäddgap ur djupet och vi ser att wobblers sitter löst i käften men gäddan är trött och chockad av att komma upp ur djupet så det var inte så svårt att håva den som tur var.
Gäddan som högg 27m ner på en bomber 15A

Vi mäter dagens sista fisk till 88 cm och kan konstatera att vi pulveriserade vårt tidigare inofficiella djuprekord med 11 m då jag själv hade det gamla från en ffa tävling på Öjesjön i Malung där jag fick en gädda på 16 m djup. Sista minuterna snurrar vi i djuphålan och fiskar med djupriggarna på alla möjliga orimliga djup för nu finns det inga spärrar längre men vi får inga fler hugg. När vi river spöna så känner jag att det sitter något litet på ett av ytspöna men det lossnar skulle gissa på att det var en laxfisk igen men det har ingen betydelse då det var alldeles för litet. Nöjda med dagen styr vi sedan in mot Persberg igen i hopp om att våra fiskar räcker till en topp placering i dagens tävling, vi hade redan hört att Henke fått en massa gäddor så det var ingen överraskning att vi skulle bli slagna av honom. Efter alla uträkningar så kan vi konstatera att vi blir 2.a klart nöjda med det för då är vi med i toppen oss slåss om segern i touren igen.
Rapala har nu dubbla segrar 1+1
Örebroarna 2+2
Slempelle 3+3
Gäddkungen 4+5
Så allt kommer att avgöras precis som det bör på den allra sista deltävlingen som vi förmodligen kommer att genomföra på Hjälmaren med start i Lungershamn den 14 Oktober om det inte blåser förmycket för då måste vi snabbt flytta tävlingen till Norasjön.
Resultatlista Yngen deltävling 3 kolla HÄR
Nora touren totalt finns HÄR

Närkamp med de ettriga krokodilerna

Fint mönster på magen

Denna gädda hade nog en tennisboll i magen :)