söndag 26 augusti 2018

SM tradmete Nyköping 25-26 Aug.

Till årets trad.mete var jag bara kvalificerad till den individuella tävlingen likaså min far då lagtävlingen slutade med torsk och en snöplig andraplats eller sist om ni så vill kalla det för vi var bara 2 lag på DM 2017. Så klockan 05.00 igår kom mina föräldrar till Örebro för vidare samåkning mot just Nyköping där SM-tävlingarna skulle arrangeras ute på den 2 km långa betongpiren. Vi anlände straxt efter 07.00 tillsammans med 2 andra bilar från Noragyttorp så vi hade en timme på oss att mingla med andra deltagare och försäljare innan lottdragningen av platser skulle ske. Jag passade på att inhandla ett nytt 3.5 m spö av Roger Vestli samt ett feederspö och 1000m blå lina till vinterns pimpelfiske. När det väl blev dax för lottningen så hade man ingen aning om vilka nummer man helst ville åt för det fanns ingen karta där platserna var utmärkta, visste bara att HS skulle längst ut på piren HV i mitten och ÄHV i början. Drog i alla fall nr. 270 och hörde att kantplatsen skulle vara ute på 297 så jag hamnade rätt så långt utåt och där har jag fiskat förut ett par gånger även om det varit utan framgång så det blev nästan som "hemmaplan". Vi knallade ut 09.00 och jag tog täten direkt tillsammans med Palle så vi var före ute till fiskeplatserna innan funktionären med resten av gubbarna kom men det berodde mest på att det var lite förvirrat i starten om vart vi skulle samlas innan utgång. Längst ute på piren låg det kopiösa mängder med gås skit så det var nästan omöjligt att inte klaffa omkring i skithögarna, halkade runt ett par gånger så jag nästa hamnade raklång i skiten. Vi fick försöka att skrapa fram en liten yta så man kunde få ner ryggsäcken på en något sånär ren yta, några valde att tvätta bryggan med vattenhinkar men det gillade inte tävlingsledningen då de öste ut skiten åt samma håll som vi skulle fiska vilket kan locka till sig fisk likt mäskning (Helt rätt beslut enligt mig också) så det fick de omedelbart sluta med. När alla var på plats så börjades det tacklas spön i alla längder och modeller och av alla röster jag hörde omkring mig så kunde man nästan tro att jag satt mitt på avenyn i Göteborg för alla hade samma breda västkustdialekt. Fiskeplatserna för dagen var något kortare än 5 meter så min plan som kom till kvällen innan efter lite tips var att enbart fiska med korta spön, vet ju sedan tidigare att fisken går nära bryggan så jag tacklade 2st 3.5m och en 5m. Grannarna tacklade korta spön för löja och långa 6-8m för bottenfiske samt rullspön med bottenmete vilket jag hört inte ger något alls normalt. När det väl blev dax för fiske så började jag direkt vid kanten med ett 2.5gr tackel och 2 maggots. Fick genast ett par mörtar samt några björknor medans grannarna med "långspöna" fick någon löja eller bara blindhugg. Hela den första timmen gick hyfsat napp hela tiden efter kanten tyvärr kunde storleken vara bättre men någon fisk över hektot kom det. Grannarna fick nu också fisk och ibland någon fin braxen över halvkilot eller fina abborrar sådana är viktiga att få här i Nyköping om det skall bli bra vikter. Timme 2 provade jag med mask och 5m spöt och fick några abborrar någon liten id samt en 3 hg braxen innan fisket plötsligt blev sämre. Vinden hade ökat betydligt så flöten drev för fort tror jag ? fiskade med 3gr tackel möjligt att man skulle provat 5gr eller nått sådant så att tacklet inte for iväg i vinden. Min vänstra fiskegranne fick ändå flera fina braxar även när det blåste men jag fick bara några "frimärken" dvs björknor under 10cm som knappt väger något alls. Givetvis så fick "alla" som satt lite längre bort stora fiskar som id brax och jättemörtar och håvarna gick som grävskopor i vattnet när man tittade. Var bara att försöka att inte titta förmycket runtomkring och koncentrera sig på mitt eget fiske. Varvade 3.5m med 5m satte överdjup så betet skrapade längs botten i vinden, mask var helt värdelöst för mig medans grannarna bara fick på det. Tror mina maskar var förstora och livlösa för att fisken skulle gilla dem, får se till att ha fräschare maskar nästa gång jag tävlar. Hittade i alla fall en fläck där det nappade med 5m givetvis längre ut än vad spöt räckte till så det blev sträckta armar och häng utanför bryggkanten. Blev några mörtar upp mot 2hg en id och några björknor i bättre format innan frimärkena tog över igen. Bytte till kortare spö men där var det nu helt dött och en jäkla massa sjögräs tång och plastpåsar som kom och drev efter bryggkanten. Hade en skramlade stege i vattnet precis där jag satt som jag tror skrämde fisken eller så var det allt folk på piren som gjorde det ? Jag blev tvungen att tackla upp ett 6 m och gå all in längre ut och försöka med mask ändå, måste få några stora fiskar sista timmen annars stannar jag på bara 4kg och det lär vara värdelöst då säkert 9kg behövdes för guld. Fick några frimärken till men också några bättre mörtar men tyvärr inga fler braxar och inte några norsabborrar heller som alla andra fick. Slutade med ett nederlag fiasko skall jag inte kalla det för jag har ju inte fått något pris här i Nyköping förut och mitt gamla pers. här var bara 3916gr och nu kunde jag ändå väga in 4679gr. Den som fiskade bäst av de som var närmast omkring mig var nog min vänstra granne som hade 5 bättre braxar och fick ihop vikten 5.4kg. Men 5-6 platser längre ut på piren satt det folk som fick mycket bättre bla. Mats Larsson Gnesta som fick 7011gr och Greger Carlsson Götlunda 6866gr både de kom dit efter 15 min då de bytte platser. I vår klubb Noragyttorp gick det trögt idag inga medaljer närmast var Nils Ekbom i HV som var 4.a på 5692gr nästan kilot från medalj men vi fick 1 medalj till distriktet via YDJ Linnea Johansson Fellingsbro Sfk som vann sin klass på över 5kg Grattis !
Några vänner som tog medaljer var
Timo Jumisko Södertälje SFK som vann HV 7996gr 
Timo Hakulinen Gimo FFF som tog silver i HS  8293gr
Arvid Einarsson Jämtlandskroken brons i YHJ 5441gr
Idag söndag är det lagtävling mellan 9-13 så vi får vänta och se om vi får någon medalj till klubben från detta SM
.............................................................................................................................
Enligt färska rapporter så blev Noragyttorp utan medaljer fast en medlem Håkan Knoppen Jansson  blev svensk mästare i  lag tillsammans med Greger Carlsson. och Patrik Dahlström som fiskade för Götlunda FK i HS klassen  denna helg.
Grattis till er och Grattis till mig för då är mitt lag vara kvalificerade för SM nästa år då vi var 2.a på DM i år också, individuellt är jag ju också klar för så vi får vänta och se vart de lägger SM 2019.
Resultatlistor från SM Nyköping
Damer
Herrar
Lagtävlingen
Metebutiken var i Nyköping och sålde mera prylar till oss pryltokiga
blev ett par nya spön med hem.

Väntar på att klockan skall bli 08.00 så vi får lotta platser

Då var det snart dax för att dra den avgörande lotten tillsammans med Foppa och Jörgen

270 platser längre ut på piren Nyköping i bakgrunden

Fick sitta och titta på grannen Fredrik Malm Forserum Sfk
som håvade brax efter brax medans jag bara fick frimärken på min plats.

Fattades 4kg i min påse för att stå längst upp på pallen blev en 26.e plats denna gång.

YDJ Distriktets enda individuella medalj tog Linnea Johansson Fellingsbro 5642gr
Silvermedaljör Moa Ahlstrand Spinnaren 4627gr
Bronsmedaljör Hafsah Muric Sfk Aktiv 4523gr

YHJ vinnaren Hugo Dillström Gnesta Sfk hade hela 12 020gr som vinnarvikt
Silvermedaljör Benjamin Solomin Stäkets Sfk 6257gr
Bronsmedaljör Arvid Einarsson Jämtlandskroken 5441gr

ÄHV vinnaren Ove Andersson Silverfiskarna hade dagens högsta vikt 12 549gr
Silvermedaljör Shozo Kadowaki Sfk Firren 7630gr
Bronsmedaljör Milojko Divkovic Sfk Firren 7601gr

HV Svensk mästare Timo Jumisko Södertälje Sfk 7996gr
Silvermedaljör Conny Andersson Sfk Wasa 6637gr
Bronsmedaljör Kurt Elveberg Gnesta Sfk 6587gr

HS Svensk mästare Arto Kosunen Södertälje 8507gr
Silvermedaljör Timo Hakulinen Gimo FFF 8293gr
Bronsmedaljör Ola Wallman Sfk Baltzar 8264gr