tisdag 24 juli 2018

En göstur på sjön

Brorsan och jag begav oss ut på Norasjön vid 6 tiden på morgonen igår för att slippa värmen och all semestertrafik på sjön. Vi drog direkt bort dit där jag fick så bra för ett par dagar sedan , då stod gösarna tätt på 9m linjen och innom ett ganska så litet område. Nu när vi skannade av området så fanns inte en enda fisk där så vi fick leta och leta på långa sträckor försökte att hitta dem från norr till ost mellan 7-10m men inte en enda fisk. Förflyttade oss ut till sjöns kändaste grund och hittade ett par ekon som vi provade att locka på med våra vertikaljiggar men inte en reaktion på fisken. Det skulle bli en svår dag visade det sig för alla de platser som jag brukat fiska gös på var helt tomma. Ville inte bli FF nu när jag lockat med bror ut på sjön så jag började söka efter de oftast mindre gösarna som står grundare bara för att få något på kroken. Mycket riktigt så fanns de på sina platser och vi fick ett par gösar runt 40cm samt en gädda som släppte vid båtkanten. Mitt bland alla "små ekon" som vi försökte lura så klev det fram en riktig "gul banan" och klippte brorsans jigg och han fick fightas lite med spö och rulle. En bättre gös från sjön kom upp ur det mörka vattnet och som jag lätt kunde håva åt honom. 64cm lång vilket är den längsta som jag varit med och fångat i den här sjön i sommar, mestadels är det annars 45-55cm som regerar här via vertikalfisket. Vi snurrar runt på samma fläck en stund men det börjar blåsa så mycket så vi får lov att leta fler fisk där det är lite mera lä. Hittar en topp med mycket bågar som jag försöker lura medans brorsan provar att kasta jigg på måfå. Brorsan är den som får hugg först och en 47cm kommer upp i båten, sedan tar han en liknande på vertikal ett par minuter senare. Nu har han 3 godkända och jag noll i protokollet. Vi ankrar och försöker att jigga lite runt grundtoppen och nu blev det min tur att få drilla en något lite större fisk. Jag får min första godkända gös men sedan händer det inget mera just där. Vi förflyttar oss tillbaka ut där vi fick 64.an och ankrar där vi ser en massa bågar. Efter ett tiotal kast känner jag ett knäpp i linan men det finns inget där när jag gör mothugg så jag jiggar vidare och sekunden senare rycker det rejält i andra änden. Drillar upp min största för dagen en 57cm lång gös som får följa med hem till Örebro. Vi fick ett par gösar till men de var något korta så de får växa på sig till nästa sommar. Provar att vertikala en stund sedan men båtmotorn trilskas och dör flera gånger ser på tankmätaren att det nästan är slut på bensin så vi får packa ihop och ta oss i land. Det var inga problem för om man bara gasar lite så rinner all bensin bakåt i tanken så vi kom lätt in till båtrampen. Nästa fiske blir båtmete på söndag uppe på Norrsjön.