söndag 7 januari 2018

Pimpeltävlingen på Siksjön idag

Vi blev totalt 82 deltagare som ställde upp för att tävla i den -15 gradiga kylan uppe på Siksjön norr om Hällefors, det var Hällekroken som bjöd in till vår första serietävlingen för säsongen. Sjön har ett extra högt vattenstånd mot vad vi är vana vid så det fanns många fler ställen att fiska på, vikar som brukar vara torrlagda var nu 1 meter djupa så det var bara att prova sig fram runt stenar och små öar.
Det låg även 5 cm hård fastfrusen snö uppe på isen som var lite jobbig att gå i då hälarna gärna sjönk ner mellan stegen, det var många äldre som frustade och stånkade över hur jobbigt det var så det är tur att sjön bara är 2 km lång. Jag gick bort mot stället som jag tyckte var bäst förra året och där var det redan gott om folk parkerade, började lite djupare bakom ryggen på de andra för att ha en bra uppsikt vart det nappade. Hände inte ett dugg i de 4 första hålen jag borrade men i det 5.e fick jag ett par mycket små abborrar, och jag såg att de andra fick någon här och där men inte alls "så bra som det brukar vara". Bytte genast trekroken mot tafs när jag märkte hur svårt det här skulle bli och jag borrade upp ett antal hål som fick stå innan jag började fiska i dem. Plötsligt gick det få fisk i vart annat hål åtminstone så det var bara att fortsätta borra en massa hål som fick vila. Första timmen kanske jag var uppe i 30 fisk sen hittade jag ett lite bättre stråk med gamla hål som höll abborrar med lite bättre storlek så efter 2 timmar var jag nog uppe i 70 fisk. Vid den här tiden runt 12 så tilltog vinden rejält så snön yrde från skogen och ut på isen, alla borrhålen fylldes med snö så det blev riktigt svårt att hålla reda på vart det var borrat på isen. Det blev nu väldigt kyligt så man satt och skakade fick problem med att jag blev kall om ryggslutet då jackan gärna gled upp när man hängde över hålet, händer och fötter domnade så det blev ett par springturer så man fick upp lite värme igen men händerna var svårast att väcka till liv.
Den 3.e timmen blev riktigt kärv larverna frös till is trots värmepåsar runt asken som satt på benet, hamnade på ett område där det var både abborre och mörtar i 5-10 gr klassen hände inte mycket när det gäller vikten i påsen.
4.e och sista timmen var det bara att försöka fiska av så mycket hål som möjligt på områden som nu började bli folktoma, många hade tröttnat och gått hemåt i förtid men jag kämpade på tills det small och fick ihop lite ströare. Hamnade totalt på 106 stelfrusna fiskar som förmodligen inte vägde mycket mera än 1,3 - 1,5 kg. Träffade på Jesper som sa att Per Nilsson nog dragit ca 2kg men då var det 1 timme kvar av tävlingen så mot honom var man redan chanslös, bara hoppas att alla andra fiskat sämre än mig och att man kanske kan få en topp 3 placering i serien. När jag kom in till invägning så ser jag flera fina påsar i nävarna i kön, direktör Fors håller i den största påsen och Jan Norén har en påse med en riktigt fin abborre 1050gr så det verkar ha nappat ändå tyvärr för min egen del. Jag väger in som sista man 1480gr vet att Nilsson vägt in 2,1kg och Pistol 1,8kg Leijon 1,5kg så en 3.e plats är nu kanske möjlig i serien, men så blev det inte skulle det visa sig när det blev dags för prisutdelningen.
Hela resultatlistan från Siksjön finner ni HÄR
Nästa helg kommer Noragyttorp arrangera Nora eller Norrarycket på Söndagen 14/1 och det är också den första deltävlingen i Pimpelsport Cup. Om det händer något i fiskeväg på lördagen återstår att se eller så kanske vi måste ut och kolla isarna inför söndagen, vi kommer nog snacka om det på onsdagkvällen i klubbrummet.