måndag 16 oktober 2017

Nora trollingtour delt 4 Norasjön

Söndag 06.00 träffades jag och Knoppen ute vid båten och där packade vi allt nödvändigt som behövdes för tävlingen. En snabb påfyllning av bensin sen var vi framme vid rampen redan 06.45 och ute i väldigt god tid tyckte jag. Tidiga var det det flera som var då säkert 10 båtar redan var sjösätta. En snabb packning och sjösättning sen kunde man ta det lite lugnt, Knoppen krängde lite begagnade fiskesaker till de andra teamen och jag gick till båten för att förbereda den med ekolod och plocka fram dagens tilltänkta beten. När det var klart så var det dags för varmkörning av motorn men det hände ingenting när jag vred på nyckeln batteriet var urladdat? Sist jag fiskade var jag ute med föräldrarna och jiggade och det drar tydligen mycket ström att stå stilla med både lod och plotter igång annars börjar batteriet bli dåligt ? Blev lite felsökning innan jag blev tvungen att koppla bort batteriet och gå bort med det till bilen för att skifta dem så vi kunde fiska. Batteriet på en XC 70 är väl gömt längst nere i kofferten så det blev till att skicka ut allt som låg där på gatan och skruva bort fästen och få loss batteriet och in med det andra så centrallåset fungerade. Lagom svettig och förbannad var jag klar lagom till kaptensmötet. Jag hade länge funderat ut en fiskeplan där jag tänkte trolla runt 3 bråtar som ligger i den södra delen på sjön för abborre ger också centimeter i protokollet. Bomber 15A på riggarna och djupgåendewobbler på planerboarden sen var det bara att vänta på huggen. Det dröjde en halvtimme sen högg det en godkänd gädda för Knoppen men sen var det tomt i över en timme. Bytte sida på ön och vi lyckades där lura en liten gös och en till gädda som precis höll måttet. Harvade sen neråt Hammarby en vända men det gav inte mycket av värde. Dröjde en timme till innan Knoppen drog dagens 3.e gädda sedan fick vi en gammal julgran när vi passerade en bråte vid Bockholmen. En snabb dubbel gös och gädda utanför Leif men de höll inte måttet men det var mycket löja runt den bråten så vi körde några varv där då det verkar hett. Knoppen fick en 4.e och 5.e gädda där och jag lyckades kroka en gigantisk EN på paravanspöt. Det var fasiken det tyngsta jag någonsin dragit på ett spö 70m fick jag våldsveva då det inte gick dra av linan, vi fick in den 5 minuter senare helt slut i armarna efter det fy fasiken men jag är imponerad av att lina höll Sufix XL strong hoppas på att få använda den nästa säsong också. Fisket gick inte vår väg denna dag då vi inte hittade någon bra fläck eller knäckte koden så det blev bara 5 snipor och 292cm, största felet var att jag aldrig kom in i matchen Knoppen drog 8st och jag 2st sådant går inte. Brorsan lyckades däremot lura 3 snabba gäddor på slutet och fick totalt ihop 7 gäddor och 1 abborre vilket räckte till hans första vinst i touren. Vi slutade 6.a på Norasjön och tappade givetvis ledningen i touren till team Gäddkungen som hade en drömstart på tävlingen först en 103cm gädda följt av en 70cm gös.
Vi var ju 3 team som låg på samma poäng innan start men flera låg hack i häl, tur vi tog några poäng så vi bara tappade ner till en andraplats. Vi börjar tröttna på att bli 2.a nu då det är 5.e året på raken som vi stått där får försöka knipa guldet nästa år.
Jag vill tacka Sporting och Marin & Fritid Örebro som åter skänkte mängder av priser till våran trollingserie TACK
Resultat Noratouren 4 finns HÄR
Hur det gick i hela touren ser ni HÄR 
Det här var nog den sista fisketävlingen för säsongen tveksam om jag orkar plocka fram meteboxen och vara med i Frövidammen vi får se. Det kommer bli någon jiggtur och lite flugfiske innan vintern kommer OM den kommer ?