söndag 11 december 2016

Pimpelpremiär

I morse passade jag på att åka upp till Hällefors för att göra säsongspremiär från isen, även om det nu inte var något optimalt och trevligt väder. Hemma i Örebro regnade det men när jag kom uppåt i länet så övergick det till snöfall och någon minusgrad. Hörde att det på bara ett par dagar blivit näst intill landlöst och svårt att ta sig ut på isarna efter veckans alla plusgrader, ibland är det så mycket vatten att stövlarna inte räcker till men det gick bra på denna sjö även om det knakade lite oroväckande. Mamma och pappa var också med ute på isen idag och det nappade lite sporadiskt i början för oss alla tre men när jag borrade upp en rad med ett 10-talet hål som fick vila en stund, så nappade det genast bättre och nästan i varje hål så det blev melodin för dagen. En tanke med dagens fisketur var att prova ett nyinköpt varpspö som jag modifierat lite och sen prova en ny pirk som jag faktiskt fick hemskickad redan i våras. Spöt fungerade klockrent och registrerade varje litet napp och pirken simmade perfekt åt sidorna, abborren gillade den absolut likaså den nya kroken som jag tillverkade igår kväll. Jag döper kroken till Grenkroken 2.0 för det var därifrån jag fick idén av färgvalet. Fisket idag då det nappade ganska bra utanför en mosskant även om snön vräkte ner och snittet var ok för dessa trakter. Jag fiskade med pirk och trekrok hela dagen och mäktade med 90 abborrar som togs med hem och det hela vägde straxt under 2.5kg så nu har katten mat ett par dagar. Is tjockleken var ca 12cm med ett snötäcke på runt 5cm men det lär nog ha ökat under dagen.