söndag 16 oktober 2016

Älgjakt i Kilsbergen

Igår var vi några från fiskeklubben som hjälpte till med Bofors årliga älgjakt uppe på skjutfälten i Kilsbergen. Vi var 24 personer som hjälpte till i de 3 dreven för dagen och de var nästan lika många skyttar som väntade på sina pass i skogen. Första drevet tror jag inte det fanns en älg på möjligen några vildsvin som for förbi i högsta fart. Vid andra drevet stod det en älg och stirra redan när vi klev ur bilen men den luffsade iväg åt rätt håll för sitt eget bästa. Det drevet var det mest krävande då jag fick min linje längs en bergsluttning i nästan 3km, riktigt snårig skog där inte många personer satt sin fot senaste 50 åren. En ko passerade en av jägarna men han fick inte tillräkligt med tid att avgöra om hon var ensam eller med en eftersläntrande kalv så hon klarade sig. Även en familj med vildsvin han undan då jägaren redan gjort patron ur när de kom farande. Efter de 2 passen blev det lunch bestående av grillkorv kaffe och läsk medans jägarna spisade något lyxigare mat inne i en stuga när vi satt ute vid eldstaden och väntade. Drev nr. 3 som låg längs några sjöar gick desstå bättre då det hördes skott ganska tidigt på sträckan sen small det med jämna mellanrum innan boghalt. Det var det blötaste passet för dagen med många sugande mossar som kändes i benen. Mycket viltspår längs kärren och riktig trollskog på sina ställen innan vi nådde jägarna. De summerade 11 synliga älgar varav de sköt 5 av dem även här var det mycket grisar på sträckan. Det var flera drevkarar som stötte på älg men själv såg jag bara 3 orrar en död sork och 2 älgflugor så jag måste vara älgarna värsta fasa när jag kommer trumpetandes i skogen. Nästa lördag är det dags igen för 3 nya pass i skogen hoppas bara att jag hinner bli helt frisk från förkylningen tills dess,  vi har ju även avslutning på trollingtouren på Råsvalen den söndagen.