fredag 25 mars 2016

Ägganappet på Bysjön

Jag och Bengt-Ove åkte upp till Grangärde på morgonen för att tävla på Bysjön. Båda har varit här en enda gång och det var 1988 för min del så jag har ingen koll på vart det brukar nappa. Vi gick båda rakt över till en ö och startade på varsin sida om den. På min sida var vi 3 som började och det nappade inte så värst för 2 av oss men det var en gubbe (Chris M.) som hivade upp ett gäng abborrar på grunt vatten sedan stack han iväg. Givetvis tog jag hans gamla hål när han gick och stoppade ner tafsen där och linan for åt alla håll redan från början. Drog nog nästan 40 fisk i ett av hålen och det var blandad storlek från 15-50 gr. Nappade lite i de andra hålen också så efter 90 min stod räknaren på 70st. Gick sedan bort till Nilsson som letade fisk på andra sidan av udden och där klackade jag upp ett dygnsgammalt hål och drog upp en 3hgs direkt. Tyvärr var den helt själv men plockade lite smått tiden ut och stannade på 135 abborrar med vikten 3328gr Bengt-Ove fick 131 som vägde 2698gr Nilsson fick 2620gr.
Klassindelningen idag var upp till 65 och 65+
Totalvinnaren vars namn jag missade fiskade i den yngre klassen och fick några stora och en vikt av 4790gr
2.a Peter Hansson 4344gr
3.a Krister Bergman 4160gr
Jag hamnade på 5.e plats.
I 65+ klassen vann S-O Holmberg 4072gr
2.a Bengt Österholm 3495gr
3.a "Kaffe Petter" 3472gr
Bengt-Ove blev 5.a och han lyckades också med bedriften att plocka hem ett äggstrapris bestående av en sillburk och 18 ägg.
Hela resultatlistan finns HÄR nu
Det här var definitivt sista svängen på isen innom närområdet för nu är isen rutten, en fick bada idag men det gick bra som tur var.
Nu vilar vi fram till måndag då det är stor hamrasjön som gäller.