lördag 31 oktober 2015

Första regnbågen

Jag och min bror fiskade först i Dammtjärn i ca 3 timmar och endast brorsan lyckades lura en båge där, även att vi var 8 personer som svingade flugor, drag och flöten så blev vi fisklösa (förutom felkrokningen). Vi flyttade oss framåt lunch upp till Björntjärn för att tillbringa resten av dagen , men när vi kom upp fick bror ett viktigt telesamtal som gjorde att han blev tvungen att fara hem direkt. Gick själv runt sjön och konstaterade att plankorna som är tillför att gå på har gjort sitt, halvt livsfarligt att balansera på slippriga stockar som är fullmatade med vassa spikar som sticker upp. Fiskade mig runt halva sjön utan att se eller känna ett liv så jag flyttade mig tillbaka mot vindskyddet vid bilvägen och fick mitt första hugg utan att den fastnade. Blev stående vid den mosskanten resten av dagen och fick först en lite abborre sedan denna regnbåge på 1.4kg och en liten öring runt 3hg. Det var allt som hände denna tröga dag och inte heller här fick någon övrig fisk så frågan är om det är så mycket regnbåge utsatt i sjöarna ? Små öringar på ett par hekto kryllar det av men vad gör de för nytta de kommer troligtvis aldrig att växa till sig i en liten tjärn. Ett tips till berörda arrendenter av dessa sjöar är att det skulle behövas röjas en massa sly runt Björntjärn för det är nästan helt omöjligt att flugfiska där samt att det behövs snickras nya vandringsleder runt sjöarna om det skall kosta 200 kr/dygn att fiska här.