söndag 22 februari 2015

Min dag på Sörsjön

Jag fick inget i första hålen men jag såg att gubbarna utanför började dra abborre direkt så jag anslöt mig dit ut ganska så snabbt på morgonen.
Det var bara 2 meter djupt när jag släppte ner pirken där ute så de satt mitt på en grundtopp, fick 10 fisk i första hålet sen borrade jag runt lite och plockade några här o där.
Fiskade första timmen med Mankanpirk och trekrok och hamnade på ca 60-70 fisk sedan bytte jag till tafs och ett varpspö för det började röra sig väl mycket folk runt om på sjön och jag ville inte ha hit fler folk.
Nu hade de finskspråkiga gubbarna lämnat grundet så jag blev själv där med Kent Svensson och Lennart Kilestad och alla tre fick fisk i den kalla blåsten som drog över sjön. 
Fick flera bra hål på rad med fina 20-25 grammare mitt inne i tävlingen så det växte bra i påsen.
Den sista timmen var lite sämre eftersom vi nu vuxit till en klunga på 10-12 personer som borrade frenetiskt men det gick att plocka lite fisk i gamla hål ändå.
Gick in till en klunga närmare land sista halvtimmen då jag såg att Häll och Bengt-Ove satt länge och drog i samma hål, där fanns det gott om abborre att plocka med tafsen i några gammelhål även om de var storleken lite mindre.
Fiskade idag med tre olika pirkar bla. nya Kaj N3 och den gillar jag skarpt då den var både snabb och fiskade bra åt sidorna och abborren anföll den mer än gärna.
Det slutade på 229 fisk och vikten 4268gr.
Rose'n fiskade nästan i samma område och fick 232 fisk och vikten 4264gr
Det var 4 viktiga gram i min favör och de gör skillnaden att jag nu också blev klar för individuella SM liksom Ove Rose'n, tyvärr var det Häll som blev förloraren på det hela.
Per Häll vann annars ganska överlägset idag på 6,8kg och plockade sin andra etta i serien men tyvärr räckte det bara till första reservplatsen som det ser ut nu i serien men vi har ett DM kvar nästa helg så det kan bli ett högre deltagare antal som går vidare när vi sammanställer säsongen.
Jag räknar på serien och skapar en resultatlista senare ikväll.