onsdag 18 september 2013

Uppdatering Elit 7:an


Varför har jag aldrig kollat sådant här förr med uppdateringar ?
Sedan jag köpte mitt nya lod Lowrance Elite 7
som kom hem med versionen 1.8 så har det nu släppts
en liten uppdatering som heter Elite-7 2.0
Läste att det var något med gps positioneringen och
har även läst något om bättre realtidsfönster ?
Har sett att det finns uppdateringar till mina andra
enheter också men vet inte vad det gäller, kanske någon
bugg som de rättat till ?
(www.lowrance.com)
sök vidare till svensk text om du behöver ?
Man laddar bara ner uppdateringen i datorn och sedan packar
upp filen för att sedan spara den på ett tomt Micro SD kort.
Stoppa in kortet vid nästa fisketur och lodet sköter resten
sedan plockar man ur kortet och startar om lodet
sen är det klart :)
Kolla i lodets meny att det står 2.0 nu
Var till en butik igår och köpte mig ett par SD-kort
4 och 8GB kanske onödigt stora men de kostade inte
mera än 70 - 100 kr/st
8:an skall jag använda till loggning av djup i sjön
som jag fiskar gös i förtillfället.
Vadå loggning?
Med Lowrance Elite-7:an finns en inspelningsfunktion
som spelar in bottendjupet under hela dagen när du åker
omkring och fiskar på sjön men du skall nog inte köra
fortare än runt 10 knop.
Alla djup registreras samtidig med gps koordinaterna
där du befinner dig och sparas därefter på SD kortet.
Efter 5-10 inspelnings fisketurer så laddar du ner alla
filerna till datorn och skickar iväg dem och får sedan
tillbaka 1 stor komplett fil med sjökonturer som sedan
skall laddas ner på kortet igen och sedan in i lodet.
På plottern kommer du sedan få fram ett sjökort likt det
som finns på ex. Vänern och vättern men med betydligt
flera och tätare djupkurvor.
Sedan är det bara att fortsätta spela in de fläckar
du missat under föregående fisketurer
tills du har loggat av hela sjön eller de heta områdena.
Nu är det här givetvis inte gratis att göra utan du måste
köpa års abonnemang på (Insightstore navico.com)
för mellan 99-299 dollar
beroende på vilken information man vill ha
ex. djup,växtlighet, botten typer hårdhet osv.
Du måste sedan abonnera där årsvis för att behålla
informationen i din plotter ?
och du kan inte heller byta enhet eller dela med dig
av informationen då du måste registrera ditt serienummer
som finns inne i din enhet.
OBS !! Inte serienummret som står utanpå enheten
utan du måste klicka dig in i menyerna tills du hittar
vilken version och serienummer du har.
(Under systeminformation)
Insight Genesis heter programmet eller
vad man skall kalla det och det är nytt för i år
och det har kanske inte fungerat " helt lätt här
ännu om man läser på fiskesnack"
men det kommer det göra när lite lättare
och bättre instruktioner ges på nätet.
Nästa år (från nyår) kommer du få med alla funktionerna
för den lägre kostnaden 99 dollar, tror jag det var
så jag väntar med mitt abonnemang så länge
men jag kan börja logga på tomt SD kort så länge :)
Vad jag förstår så kan man bara ha 1 sjö per SD kort
som du loggar och sparar allt på, så jag vet inte
hur stort kort som kan behövas i slutändan per sjö ?
Tänkte mig i alla fall ut på lördag för fiske
och påbörjning av loggning. //Janne