måndag 21 februari 2011

2-dagars SM pimpel på Görväln


Aj aj aj , vad ont jag har i hela min kropp efter denna fiskehelg,
jag har nog fått blodförgiftning eller abborrförgiftning i händerna ?
Fingrarna och handflatorna är perforerade med 100-tals hål och fenstrålar
från de små sylvassa abborrarna, så nu kan jag knappt
ta i något utan att det gör ont.
Ryggen och axlarna skulle må bra av en redig massage :-)
Hur gick pimpelfisket då ?
Man var givetvis hur peppad som helst till att ha lyckats kvalat sig hit
till detta 60.e SM och dess fantastiska fläskfiske på mälaren.
Vinnar vikter på + 20 kg samt att alla skulle få minst 10 kg, vart man
än borrade på görväln var hela tiden min tanke innan helgen.
Nu blev det inte riktigt så eftersom det blev ganska trångt
med 560 st pimpelfiskare samt att det var -20 grader kallt
och att abborrarna var lite för små över lag.
Det fanns de som hittade bättre och finare snitt på sina abborrar
samt att de fick fiska i fred från de stora klungorna,
vilket givetvis resulterade i framskjutna placeringar.
Hörde på rycktesvägen om abborrar på 1100-1200 gram som kommit
upp under lördagen och sådana är väl aldrig fel att få på just ett SM.
Lördagens högsta vikt fick Leif Lothström tävlandets för AFK Fyra Fiskar
med 15 876gr, vilket normalt inte brukar räcka till en seger på fjärden.
25 st seniorer lyckades passera 10 kgs gränsen vilket skall jämföras
med "För SM" för några helger sedan där de var 71 st.
Visst var det så att det blev lite sämre fiske nu med allt folk.
Startade nere vid Älghorns udden och borrade mig bort till St.Gunnaren
innan jag gav upp, skulle ha fortsatt in i väntholmsviken och hittat fisken där
( men det är så lätt att veta efteråt ).
Passade på att prova lite olika krokar och pirkar tills söndagens lagtävling
eftersom dagen ändå var körd.
Kändes ändå från början som att jag/vi skulle ha största chansen
till en framskjuten placering på söndagens lagtävling.
Alla i laget är ändå "hyfsat" vana vid att plocka småfisk både i grunda
och i djupa sjöar som hjälmaren, så fisket skulle passa oss som lag.
Peter var den som gick bäst av oss på lördagens individuella
med en 14.e plats ,Per Häll blev 35.a och jag 77.a .
Ingen av oss fiskade med likadana krokar eller som jag med "öga" vilket var
helt outstanding enligt mig, men de andra fick inte napp när de provade.
Kvällen och natten bedrevs på Scandic Järvakrog som var helt ok.
Givetvis var superior rummet inte lika fint som på hemsidan där jag bokade,
så man blev ju inte direkt förvånad när vi låste upp dörren.
300 kr extra bara för ett kylskåp på 30x30 cm ? (bara gilla läget).
Hela Noragänget bodde på samma ställe så vi tänkte äta en middag
"nästan" tillsammans , vårt lag kom ner sist av alla eftersom vi väntade
på veteranlaget med Knoppen i spetsen och då var alla kötträtterna slut :-(
Så det blev pytt i panna för hela gänget och en flaska öl innan vi satte
oss och snackade skit vid baren .
Det blev en ovanligt lugn och städad kväll med det gänget så det blev tidig säng.
............................................................................................................................
Söndagen var lika kall som dagen innan med - 19 grader när vi vaknade upp.
Hotellfrukosten var bra med bacon och ägg, vitabönor eller pankaka.
Skyltningen ner till starten var bra nu när vi kom från detta håll ?
Yrpo var redan framme när vi anlände till startområdet, då han startat
från Arboga under tidig morgonstund tillsammans med pappa Börje.
Våran plan var att gå de 4 kilometrarna upp mot avruskningen och inte
bry oss om vart de övriga lagen tog vägen.
Nu blev det ju inte riktigt så eftersom det var så bekvämt att gå
på den färdigplogade skridskobanan som gick längst mitten av fjärden.
Peter och Pär hade mest bråttom av oss upp till sjö ändan så de sprang
ifrån mig, men jag var nog ändå bland de 10 första att komma fram.
Nu hamnade vi på högra sidan av högnäsudden utanför en lång vasskant.
Vi blev nog runt 20 gubbar som valde samma startområde då ingen
orkade med att gå över till Stäket som vi planerat från början (tur var det).
Borrade första hålet 30 meter utanför vassen och det nappade direktvilket är den optimala början på en tävling, sedan drog jag snabbt upp
33 abborrar i en följd och fick ihop 100-talet första timmen.
Alla fick fisk så här gällde det att jobba för att hinna med till att
dra så mycket som möjligt innan det skulle bli helt sönderborrat.
Efter en stund såg jag att Anssi Lehtevä satt bredvid mig
vilket var bra, för han borde väl hitta här omkring ?
(Det börjar bli en vana nu på görväln, förra året när vi var här
så fiskade vi tillsammans på Askskären och då nappade det också bra)
Han tror väl att jag är någon ### "Stalker" som jagar honom :-)
Per och Peter satt längre in och vevade abborre men övriga gubbar kände
jag inte igen ?
Nu var det tydligen så att båda Stockholmslagen var här, såg även
vår 4.e medlem längre upp mot udden så vi var också komplett lag på området.
Köping, Smedjebacken och Competition hade gubbar på samma område
så erfarenhet fanns i mängder.
Tycker att jag satt och drog fisk tiden ut, utan att det växte nämndvärt i burken.
Vi fiskade i alla fall väldigt jämnt överlag med varandra så ingen behöver
ta på sig skulden för att vi inte räckte ända fram .
10 + 10 + 10 samt Yrpos 11 kilo räckte till en efterlängtat medalj.
Nu var vi "bara" 1,2 kilo bakom silver killarna från Sveg vilket svider lite,
i alla fall för mig då det inte var mer än ett bra "drag hål" men sånt är livet.
Vi är ändå nöjda med resultatet samt att vi nu är klara för nästa års SM,
så nu kan vi ta det lugnare på söndagens lag-DM.
Men vi tänker ändå vinna lag-DM för 3.e året på raken :-D
Tack för en trevlig helg alla ni som arrangerade SM tävlingen, hela Noragänget
och ett stort TACK till mina lag kamrater.//Janne