söndag 22 september 2019

DM3 Internationellt mete Frövi

Idag så genomförde vi vår 3.e DM-deltävlingen i internationellt mete och arenan var Frövidammen inget favoritställe för min egen del. Tror jag var här 2 gånger förra året och jag var aldrig över 1.5kg men nu verkar det nappa bättre för de vann visst här på över 10kg förra helgen när de tävlade. Vi blev bara 6st deltagare varav en av oss var en utböling (Claussen) så 4 av oss tävlade i den begränsade klassen och de blev bara 2 i elitklassen.
Lottningen blev så här
1. Jesper Dyberg
2. Marcus Claussen
3. Thomas Larsson
4. Nils Lovén
5. Jan-Erik Stange
6. Kurt-Arne Larsson
Mäsket idag blev 3kg River black några dl krossad hampa och lite PV1 samt några dl frysta och levande maggots, satsade på småfisk då jag trodde det började bli lite för kallt för braxen.
Tacklade upp 6 + 8 m med 2 respektive 2.5gr tackel ett feederspö och ett matchspö med slider.
Med 8m spöt så var det över 4m djupt så där koncentrerade jag mitt mäskande med 8 bollar det fick räcka. Det blev napp på först utlägget liksom det andra och tredje, ja det högg på varenda utlägg första 1.5 timmen. Det var mört abborre och sarvar från 30 gr upp till 150gr blev tillslut lite tråkigt att bända med ett 8 metersspö hela tiden. Bytte och provade med 6.an men det blev bara ett par ströfiskar så då bytte jag till feeder och betade med mask för att se om det gick lura någon braxen för jag såg ändå att Thomas Larsson fick på det längre neråt i dammen. Jag lyckades bara lura en mört det var allt så då var det bara matchspöt kvar att testa, blev några sarvar efter ett par kasst och de var inte större än inne vid land så det fisket fick jag lägga ner. Blev till att nöta med 8m då det var enda spöt som levererade fisk, fick en braxen direkt jag lade ut tacklet men då kom det en gädda som var hungrig. Det blev en dragkamp om vem som skulle få braxen och den vann jag efter en stunds fight. Nästa utlägg gav också en braxen även om den bara vägde hektot, högg faktiskt en tredje också kort därefter sedan lugnade fisket ner sig. Mäskade och loosefeedade med maggots och lyckades locka dit ett rejält sarvstim för jag fick nog 30 st på raken varav en var en riktig feting på närmare halvkilot. Lovén nedanför mig började nu bomba i mäskbollar vilket började påverka mitt fisk negativt för det blev svårare och svårare att lura dem till hugg ju mera han mäskade. Thomas däremot han lyckades lura både braxar och sutare mitt ute i dammen på feeder. Sista timmen fick jag fiska 2m till höger om min mäskplats (strömmade åt det hållet) vilket gav en drös med små sarvar. 5 timmars fiske var sedan över och skönt var det inte för fisket men för kylan för hu va kallt det blev i blåsten då jag inte klädde mig ordentligt det var ju sommar igår ? Skapligt nöjd med dagens fiske annat kunde jag inte vara men frågan var om det skulle räcka till seger idag ? Jag hade ingen koll på Thomas men hörde att han fick större fiskar men Lovén och Kurt-Arne såg jag när de fiskade så de borde ha mindre med fisk.
Dyberg var först med att väga och vågen visade 10 240gr och sedan var det Marcus 6980gr
Thomas fiskade bra med hela 13 220gr varav 3 st sutare och flera braxar i keepnetet.
Lovén 3480gr och jag klarade av 11kg prick sedan var det bara Kurt-Arne kvar och han vägde in 5.1kg.
En andra plats blev det alltså och stryk med över 2kg inget jag kunde gjort något åt för det är många sarvar och mörtar, tror jag tappade en enda fisk på 5 timmar och den hoppade ut näven och ner i vattnet igen.
Nästa helg så blir det dubbeltävling i Svartån lördag DM4 och söndag Höstträffen båda är internationellt och öppna för den som vill fiska.