måndag 3 september 2018

Sista Frövinappet

Igår så var jag iväg till Frövi på metartävling då Frövi Sfk arrangerade sin sista metartävling innan de lägger ner den verksamheten och den nuvarande tävlingsstyrelsen avgår. Precis som förra året så blev det ingen större anstormning av deltagare som ville tävla. Vi blev bara 17 st deltagare rent utav ynklig uppslutning till ett ganska så roligt tävlingsvatten. Då jag var på plats tidigt på morgonen så han jag gå och kolla på några av platserna och det verkade gott om fisk i ån för det kryllade av löjor på sina ställen så om det nu fanns någon plats som jag ville ha på lottningen så var det nr 3 precis nedanför starten på en berghäll. När det blev dax för så var jag och Pentti framme samtidigt och lottade han lät mig dra först och jag drog nr 24 långt nere vid sjön och själv så tog han nr.3 precis framför ögonen på mig och skrattade jäkla turgubbe. Då jag hamnade nedanför bilbron ner mot Väringen så var det bara att sikta in sig på att ta sig upp till tågbron så fort som möjligt när det gått en kvart för där var det bra förra året med mycket stor abborre. Efter utgång och på plats 24 fanns inte mycket fisk att fånga de första 15 minuterna fick 2 sarvar och 5 löjor sen packade jag och sprang upp till tågbron. Det var väldigt lite vatten i forsen så jag fick bara ha 30cm djupt på tacklet fick någon löja abborre och mört men det verkade dåligt här i år. Skulle precis flytta mig en plats neråt men då kom Palle precis och ställde sig där så jag fick snällt stå kvar. Provade att fiska under och ovan bron i forsnacken men bara löjor sen fiskade jag nedanför längs vassen där högg det sarvar men de vägde nog bara 5gr styck så det fick vara. Förflyttade mig nedanför Palle och hittade ett bakvatten där det nappade några mörtar direkt sen kom även löjorna in i bilden och jävlades men de var riktigt stora och andra sidan. Tacklade upp 6m och skickade ut flötet i strömmen och fick direkt en fin 3 hgs björkna följt av en hektosabborre och sen var det slut på det roliga och jag kunde packa ihop spöt igen. Förflyttade mig nu 100m ovanför bron i värsta urskogen där det knappt gick att ta sig fram och hittade där en liten holme som jag vadade ut till. Det var strömt och grunt där med så det gick bara att fiska 40cm djupt och jag fick ett par mörtar och en björkna samt en massa löjor så det var inte mycket bättre än forsen. På andra sidan ån kom det nu flera gubbar som vandrat från starten och neråt i hopp om att hitta annat än löjor som de tröttnat på att fiska men de hade det lika svårt som jag och hitta bättre fisk. När det var 1 tim och 15 min kvar av tävlingen så gick jag tillbaka ner till tågbron för det borde gå att lura någon mört där i stället för att stå här i skogen och bli myggbiten. Nere vid forsen igen så nappade det bättre nu och jag kunde lyfta in mört efter mört och några var riktigt fina, tappade också 2 fina sarvar på 2-3 hekto vet inte varför fiskarna var så svåra att få fast ordentligt. Fick fisk fram till slutsignal även om det avtog lite på slutet men jag visste också att det inte skulle räcka någonstans för jag var övertygad om att de fått mycket uppe vid starten. Begav mig hemåt igen genom snårskogen som var kortaste vägen tillbaka till bilarna och jag var tillbaka redan 14.15 och vägde in min fisk. Fick se Peo väga in 8,8 kg mot mina 3,1 kg som stod sig lätt idag då många stora påsar stod på backen nedanför vågen. Sorteringen av startkorten gick fort så prisutdelningen var klar redan före 14.30 och totalvinnare av Frövinappet blev P-O Eriksson Ngf med sina 8817gr så han behåller vandringspriset förgått nu när tävlingen läggs ner. Efter prisutdelningen lämnade jag sedan parkeringen som siste man och såg visserligen en bil som stod kvar där men tänkte inget mera på det förrän jag åkte därifrån och mötte Conny som ännu inte kommit tillbaka till bilarna. Han måste varit trött i benen eller ha haft mycket utrustning att plocka ihop då klockan nu var runt 14.40 och alla åkt hem. Ingen hade saknat honom men Palle som åkte före mig stannade och vägde fisken åt honom så han fick ett resultat i tävlingen och det räckte faktiskt till en 3.e plats i veteranklassen så han fick ta Palles vinstpengar som pris :)

Resultat Frövinappet idag sön 2 sept 2018
Damer
1. Inger Nilsson Frövi  1 581gr

Juniorer
1. Hampus Spångberg Ngf  1 107gr

Herrveteraner
1. P-O Eriksson Ngf  8 817gr
2. Pentti Harmaala Ngf  7 177gr
3. Conny Johansson Fellingsbro  5 715gr
4. Nils Lovén Ngf  4 226gr
5. K-E Backman Frövi  2 880gr
6. Sören Helsing Frövi  2 739gr
7. Håkan Knoppen Jansson Götlunda  2 193gr
8. Håkan Stäring Fellingsbro  1 942gr
9. Bengt Österholm Ngf  1 660gr
10. Rune Andersson Frövi  1 217gr
11. K-G Olsson Fellingsbro  144gr

Herrar
1. Patrik Dahlström Frövi  7 518gr
2. Greger Carlsson Götlunda  6 243gr
3. J-E Stange Ngf  3 105gr
4. Daniel Spångberg Ngf  827gr
Här på plats 3 ville jag sitta men där hamnade istället Pentti Harmaala

Hela vattnet är fulla av löjor även om de kanske gick långt ut

Den tappra skaran av 17 deltagare

Här hamnade jag den förta kvarten fanns inte mycket att fiska efter och vattnet stod helt stilla

Kecke räcker över vandringspriset som nu hamnar i Nora

Dagens vinnare av Frövinappet Inger och Peo