måndag 17 september 2018

RST Svartån Örebro

Vi metade i Svartån i lördags då det var dags för regionstävlingen RST. Började morgonen med att knyta ett tackel som jag fått för mig kunde tänkas behövas nere i ån, ett 5 grams tackel avsett för mitt 8m spö för här skulle fiskas braxen och jag visste att det skulle bli blåsigt. Var nere till ån straxt efter 8 och då var alla peggar redan utsatta så det var bara att ta det lugnt och vänta in våra gäster från de andra distrikten. Vi blev tillslut 49 personer som skulle meta och vi hade över 80 platser utmärkta så det fanns möjligheter att förflytta sig om man fick en dålig lott. Själv ville jag så klart hamna uppe på udden mitt mot bryggan på andra sidan vilket krävdes en lott mellan 32-36. Jag drog plats 35 hyfsat nöjd optimalt hade varit 33 men den tog Benny Svensson men som sagt jag var nöjd med lotten. Tacklade ett matchspö och ett 8m för här skulle metas långt ut i ån, dels för att det är lågt vatten och grunt närma sargen men också för att braxarna brukar hålla sig långt där ute. Började fiska med matchspö och agnade med stor mask men det hände ingenting varken för mig eller mina grannar i början. Bytte till magotts och fick ett par små björknor och någon abborre, även grannarna började få fisk nu. Jag fick bara fisk på en lite fläck som var relativt nära så jag skiftade till 8m istället och då kunde jag dra fisk lite snabbare. Fick nu även mörtar och någon liten brax på hektot så det var bara att dra den första timmen. Sedan kom solen och löjorna vilket försvårade fisket där ute för även om jag fiskade med 5gr så tog löjorna betet på dropp. Inger som kommit och satt sig uppströms började dra stora mörtar och björknor medans jag bara fick frimärken till björknor vilket var frustrerande. Provade olika beteskombination er och fick tillslut större fisk när jag tacklade med en mask och 3 magotts för då kunde inte löjorna få in kroken i munnen. Fick en fin björkna på kanske 3hg det blev min största fisk för dagen då inte braxarna verkar vara på bettet, såg bara Benny drilla en riktig braxen över halvkilot. Den sista timmen gick riktigt uselt för mig då det var så otroligt mycket med löja ute i ån så det nästan inte gick att få ner något tackel till botten utan att kroka löjorna. Visst skulle man tagit fram löjspöt och kämpat men jag hade ingen lust att fiska de där små krypen då det är roligare med mörtar vilket nog straffade sig lite granna i resultatlistan. Blåste lite förmycket annars var det en toppendag nere vid ån. Vägde in 6065gr men blev genast slagen av Dyberg som vägde in 6175gr som näste man men som tur var så utklassade  Palle oss båda med sina 8020gr.
Efter sammanställning och summering av lagvikterna där 8 personer skall ingå så kunde vi se att Örebro vann överlägset på 44 164gr före Värmland 35 321gr och Skaraborg 28 728gr.
Nästa säsong så är det nu Värmland som skall ta över stafettpinnen och arrangera RST vinter och sommar 2019.
Klockan 07.30 på morgonen var det dags att knyta ett tackel jag drömt om

Österholm Inger Nisse och Jesper var alla redo för fiske

Plats 35 med långspö för här skulle det fiskas braxen

Då var det dags för prisutdelning

Patrik Dahlström blev RST mästare med dagens högsta vikt 8020gr

Det vinnande Örebrolaget
Nils Lovén Mikael Andersson Inger Ekbom Nisse Ekbom
Jesper Dyberg Jan-Erik Stange Patrik Dahlström
och Hampus Spångberg

Ett litet minnespris