måndag 17 september 2018

Lagmetet i Eskilstuna igår

Eftersom min dotter skulle iväg till Hallstahammar på kaninhoppning igår och jag inte var så sugen att sitta och titta på de där skuttande pälsbollarna i 7 timmar så valde jag istället att åka till fisketävlingen i Eskilstuna som bara var en halvtimme bort. Då jag inte hade något lag att fiska i så kunde jag istället gå runt och kolla in mina konkurrenters svagheter och fisketrix när de tävlar :)
Noragyttorp hade 3 lag på plats och så var Götlundalaget där från vårt distrikt så jag hade gott om gubbar att prata med. Jag var på plats redan innan de fick börja fiska så jag han med att träffa flera "Noringar" innan det blev dags att starta fiskedagen. Det var 27 lag till start om jag hörde rätt och man fiskar på båda sidorna av ån den första deltävlingen och bara ena sidan på eftermiddagens pass.
Fisket var väldigt segt till att börja med där de båda Ngf lagen var lottade och det var kallt och blåsigt inget trevligt alls så tur man var välklädd där man stod och tittade. Peo var den som fick första och andra fisken 2 abborrar på 4gr/st skrattretande, några andra lag som Gnesta och Fagersta försökte kroka lite smålöjor som var 8-10cm till att börja med den första kvarten. Efter 15 min blev det lite förflyttningar på lagen så man hamnade i solen som värmde lite granna, Peo Chefen och Dyberg fiskade på kanten av en brygga och fick lite mört abborre och björkna precis vid en träpåle som bryggan stod på i vattnet. Götlunda fiskade mitt på bryggan och fick lite löja och småmörtar på kortspö, det andra Ngf laget på "min sida" satt kvar på sin lottade plats och bottenmetade långt ut i ån vilket gav någon björkna och mört men inte alls någon fart på fisket. Efter halva tävlingen så krokade Chefen på en riktig stridbar fisk som vi först trodde var regnbåge och sedan sutare innan Jesper håvade en mörk 1,5kg braxen som var mycket värdefull för laget som nu låg bra till i tävlingen. Vi såg att Fagersta laget som förflyttat sig också fick bra med fisk men inte vad det var för sorter de drog. Greger som fiskar för Götlunda metade med 3m spö under bryggkanten och krokade också på ett monster till fisk när det inte var lång tid kvar av tävlingen, och precis som chefen så var det en stor braxen på över kilot så även de var nu med i täten.
Efter första passet så ledde Fagersta på 4,7kg Ngf laget med chefen tror jag hade 3,5kg och Götlunda 2,8kg sen om det var fler lag som fick bra har jag inte koll på.
Pass nr 2 började 12,30 och fiskades ovanför bilbron en bort från parken och där vill man gärna på en plats på en träkaj som går ut i vattnet för där är det 3m djupt direkt vid kanten.
Götlunda hamnade på kanten av den och chefens lag en bit därifrån, Fagersta och 2 andra ngf lag hamnade långt bort så de såg jag aldrig under tävlingen. Knoppen Palle och Greger fick alla fisk omgående och det var björknor som var dominerande utanför kajen och nappen var mycket försiktiga men ändå så rensade fisken betet från kroken flera gånger utan att fastna. Greger krokade på en braxen också den över kilot precis sådana som man behöver här i Eskilstuna för att komma högt i tävlingen och palle håvade med bravur. Lite senare så tappar både Palle och Greger en varsin stor fisk som oturligt nog släpper direkt efter mothugget men ungefär 20 minuter senare så klipper Greger på en stor sutare på 1,5kg som Palle håvar igen. Efter det så blir fisket mycket trögare och huggen glesare så tillslut fiskar hela laget efter löja för att överhuvudtaget få något, grannarna på bryggan håvar däremot 2 st kilos braxar så det finns fisk kvar där nere i djupet. Chefens lag byter platser ett par tre gånger och hamnar tillslut brevid Knoppen som står längst ut på träkajen, ser att Peo fiskar upp ett par björknor med 9m spö och så får de några löjor men det är allt.
När tiden är slut och det är dags för invägning så kan man konstatera att fisket varit trögt överlag även om Götlunda väger in 4,3kg, visst finns det några braxar i några kassar men då är det inte så mycket med mört och björknor så snittet ligger runt 2 kg per lag. Lag chefen väger in endast 8hg och Fagersta 1,8kg så i den stunden ser det ljust ut för Götlunda som också mycket riktigt vinner tävlingen.
Har en sånär resultatlista från Eskilstuna
1. Götlunda Fk Knoppen Greger Palle 7214gr
2. Fagersta Bornström Anders Engvall 6437gr
3. Fagersta Marianne Kent Erkki 5496gr
4. Gnesta Kurt Hans Mats 5043gr
5. Björnligan Björn Åke Bengt-Ole 5007gr
6. Torshälla Peter Jari Pilo 4485gr
7. Gnesta Hugo Tino ?? 4353gr
8. Ngf Chefen Peo Jesper 4214gr
9. Per Tommy Gunilla 4093gr 

Nisse Lovén och Thomas från NGF hade det riktigt segt i början


Peo Jesper och chefen fiskade upp en hel del småfisk innan chefen drog en storbrax


Götlunda Palle Knoppen och Greger kämpade med löjorna


Nilsson jättebrax som var guld värd


Greger fightar en sutare med Norsjöspöt


Palle var håvmästare i laget


Det kom upp lite fisk efter stenmuren också men ingen storbraxen vad jag såg


Det är här man bör hamna om man skall ha någon chans


Noralaget får sitta bredvid och se på när de andra drar fisk på bryggkajen