lördag 22 september 2018

DM3 Svartån

Vi blev totalt 9 personer på dagens DM-tävling 4st i elitklassen och 5st i den begränsade klassen. Efter att jag blandat klart mitt mäsk för dagen så tog jag en sväng på bryggkanten för att kolla in platserna där vi skulle sitta. Konstaterade att jag inte ville ha plats nr 8 då det var hängande trädgrenar straxt ovanför den peggen. Vattnet var dessutom lågt och sjögräset sträcker sig minst 5 m utanför bryggan så där är det bara långspön som gäller. Eftersom jag var sist att anlända till tävlingen på morgonen så fick jag lotta sist av alla och gissa vilken lott som var kvar till mig 8.an givetvis. Lagom irriterad på min otur så tacklade jag upp 6, 7, 8m spön laddade med 5 gr tackel överlag för att försöka slippa löjorna, tyvärr var bara djupet utanför mig ca 1.5m så det skulle nog bli svårt att undkomma löjorna. Förövrigt så var det full storm idag så det vågade på bra medströms i ån gällde nog att försöka bromsa tacklet så fisken skulle hinna hugga idag. De första utläggen gav bara löjor så jag ökade betesmängden till 3 maggots och 1 mask på kroken men löjorna tog det ändå, provade med majs men det var inte mycket bättre men så tillslut så kom det upp ett par mörtar av mindre format. Fortsatte att mäska och fiskade med mask en stund och det gav både mört abborre och björknor även om det var smått så fisk fanns vid botten om man kom förbi löjorna. Ändrade djupet till grundare och djupare än vad avståndet till botten var men det blev då många bottennapp och knäckta tafsar på något skräp som låg precis utanför min plats. Lyckades också kroka min sko förklädet keepnetet näckblackor vasstrån och så en hängande gren så det var en påfrestande dag där det svors en del på plats 8. Vinden ökade ännu mera under dagen så det var bitvis svårt att få ut grejerna i ån dit där man ville och när man väl träffade rätt så var löjorna där direkt och ryckte i grejerna. Skall inte göra en lång historia av dagen men den gav inte så mycket stor fisk som jag önskat, löjorna var en jäkla plåga hela dagen och braxarna fanns inte där idag heller. Thomas på kantplatsen ovan mig hade det ännu tuffare med bottenfisken så ofta fick vi bara sitta där och titta på när Kurt-Arne håvade storfisk längre ner på sträckan. Att han skulle vinna var ingen överraskning men att han fick mer än dubbelt så mycket som oss tyder nog en del på en ojämn fiskesträcka men vi kunde ju inte sitta på något annat ställe då det stormade. Vinden gjorde också att vattenståndet minskade med ca 25cm under tävlingen så tillslut låg hela keepnetet på torra land, såg att Ekbom hoppade ner från bryggan i bara tennisskor och gick ut på torra botten för att kasta ut sitt keepnet lite längre :)
Elitklassen hade lite mera vatten och bättre fiske då de alla låg mellan 6-10 kg och inte märkte av vattenståndet lika mycket som den övre sträckan. Bara glömma den här tävlingen och på nästa om jag nu inte måste jobba extra till helgen igen.
Resultaten och peggnr
E1 Marcus Claussen Ej DM 10 600gr 
E2 Mattias Andrén 6 060gr   4
E3 Patrik Dahlström 7 960gr   3
E4 Jesper Dyberg 10 560gr   2
B5 Kurt-Arne Larsson 9 700gr   1
B6 Nils Ekbom 5 180gr 
B7 Nils Lovén 3 760gr   4
B8 Jan-Erik Stange 3 980gr   3
B9 Thomas Larsson 3 260gr   5
DM serien efter 3 tävlingar
Elit
1. Patrik Dahlström 1 2 3 = 6
2. Mathias Andrén 2 3 3 = 8
3. Jesper Dyberg 1 1 x = 2
4. Conny Larsson 2 4 x = 6
Begränsat
1. Jan-Erik Stange 1 1 3 = 5
2. Nils Lovén 3 4 5 = 12
3. Kurt-Arne Larsson 1 2 x = 3
4. Nils Ekbom 2 2 x = 4
5. Thomas Larsson 2 5 x = 8
6. Per Nilsson 4 x x = 4