fredag 15 maj 2015

Fredagsmys

Då har jag bytt propellern och det skall bli intressant att få prova den imorgon på sjön.
Skall byta en kölrulle också men det tar vi när båten rullat i vattnet.
Blev ett impulsivt inköp av ny elektronik som skall anlända i veckan så nu är man fattig igen, blir att gräva fram nya prylar ur garderoben och sälja på tradera.
Lägger ut länk till auktionerna här på sidan om några dagar om jag hittar något att sälja förutom ekolodet.

torsdag 14 maj 2015

Familjedag vid Larssjön

Idag har jag och dottern tagit oss upp till Kilsbergen och familjedagen som Noragyttorp ordnar vid klubbens egen regnbågssjö Larssjön.
Barnen skall snart få börja fiska i sjön så vi får se om det nappar, en halvtimme senare får vi vuxna börja fiska.
Det är tydligen mycket med fisk i sjön och stor fisk också upp mot 2.5kg säger Mats.
Tänkte prova flugfiske lite senare när det lugnar sig.
Det visade sig under dagen att det var powerbait via bottenmete som gällde i nordanvinden då vissa fick både 3 och 4 regnbågar på det.
Emelie och jag blev dessvärre helt utan fisk under de 3 timmarna vi fiskade trots ihärdigt vevade med flugspöt samt spinnfiske.
Nya tag på lördag men då blir det båtfiske i någon sjö bara vinden mojnat lite.
Frågan är skall jag fiska gös eller abborre ?

tisdag 12 maj 2015

Dax för bilmek igen

Förra gången var det kamrem och tändstift och nu är det dax för oljebyte men också ett byte av kylare då den verkar läcka lite när den känner för det.
Brorsan får jobba lite extra ikväll så bilen är ok till ledigheten som kommer för då vankas det fiske både från land och båt.

torsdag 7 maj 2015

Nora trollingtour 2015

Nu har vi äntligen enats om tävlingsdagar då vi planerar att genomföra årets trollingtour.
Det blir den 7 Juni, 23 Aug, 4 Okt, 18 Okt sjöar meddelas senare.
Vi kommer att ha ett separat trolling Km för medlemmar i Noragyttorp och det blir den 11 Juli på Norasjön.

onsdag 6 maj 2015

Djupkarta.se

Kontaktade Björn som har hand om projektet djupkarta.se då flera har haft svårt att få kontakt med honom och att det inte uppdaterats några sjöar på sistone.
Projektet ligger tillfälligt nere några veckor pga. ombyggnationer men öppnas snart igen så det är bara att logga vidare på sjöarna och sända filerna till honom så får Björn något att bita i när han väl kommer igång igen.
mvh Janne

lördag 2 maj 2015

Vinst på Visten Open

Brorsan och jag fiskade upp 23 gäddor idag och av dem var 22 st godkända, det blev en fiktiv vikt av 55 953gr
vilket räckte till seger i Visten Open.
Vi fiskade första timmarna i låg fart utanför en potentiell lekvik eftersom vattnet var så pass kallt som 7-8 grader så jag var säker på att de var kvar inne på grunt vatten.
Senare delen av tävlingen gick vi längre ut på djupare vatten och plockade pelagiska gäddor både ytligt och via djupriggarna så de fanns där med.
2.a idag blev klubbkompisarna i Team Svartlist som också fick 22 gäddor att mäta in men en något lägre vikt 40 691gr
3.a blev dalalaget Champs of Logging på 39 680gr
4.a Postafen 34 547gr
5.a Full frys 27 025gr
6.a Bassa 27 009gr som också fick längsta gäddan idag värd över 10kg
7.a Vidars safir 26 406gr
8.a Slempelle 22 196gr
9.a UFO Böjda spön 21 760gr
10.a Emma 20 345gr
osv. resultatlistan hittar du Här

Kommer någon då och då

Vi fick en grym start då vi de två första timmarna plockade upp 11 gäddor men nu så har vi det trögare, kanske inte så konstigt när vi fått ett 15-tal i samma lilla vik så det kan inte vara så många kvar där inne Eller ?
De hugger väldigt försiktigt och sitter bara fast med en trekrok längst fram i näbben men det är typiskt när det är lektider för gäddan, har fått flera romstinna damer som ännu inte börjar sin lek men den är nära nu. Som ni ser så har vi printat ut egna nummerlappar till gäddorna då är det lättare att hitta rätt foto när vi skall mäta in gäddorna till tävlingen. 

Dubbelhugg igen

Får införa ett kösystem till måttbrädan nu så det är dax att plocka fram avkrokningsmattan :)

Kaos i båten nu

Lite ringrostigt men vi har fisk i båten så det är ok ;)
Vattentempen ligger på 7.8 grader .
"Skrivet i efterhand"
(Vi fick ett par dubbel och trippelhugg första timmarna så det var bra och trevligt kaos även om vi fick med en massa linor när vi drillade gäddor men det löste sig bra :)

Kaptensmöte

Håkan drar reglerna för dagen och det är inte så mycke nytt förutom att vi själva skall omvandla centimeter till gram via en tabell som ligger i startpåsen.

Visten Open idag

Framme i Deje och står i kön ner till rampen och väntar.

tisdag 28 april 2015

Fortsatt båtfix

Idag blir det byte av några luftgummihjul som är skadade på trailern och jag byter till helgjutna gummihjul på test för att se om det är något att ha. Skall även lägga på ett lager med vax på skrovet om jag hinner för det behöver hon ha ; )
Beställde en ny propp som kommer till nästa vecka och jag skall prova med en 4-bladig för första gången för att se om motorn spinner bättre i trollinghastighet.
"Spitfire är den nya original Mercury 4-bladiga aluminiumpropellern som har 25% snabbare acceleration än en 3-bladig aluminiumpropeller" du får en ökad acceleration utan att toppfarten sänks.

lördag 25 april 2015

Vertikalabborre

Faktiskt min första någonsin på vertikal och det visade sig också bli den enda fisken idag.
Högg 4 gånger till i samma område och det var nog också abborrar ?
Såg fisk på ekolodet som mötte jiggen i expressfart när den var på väg mot botten.
Ankrade och dropshota över samma område men inte ett hugg.
Släppte jiggen på 2 pelagiska gösar men de blev stela av skräck när de fick sällskap av en blåglittrig siliconjigg :(
Nästa helg blir det trollingfiske Visten Open och jag är rädd för att fisket blir trögt om gäddorna står kvar i vassarna ännu men vi hoppas att de gått ut på djupet där borta.

Då får vi leta lite

Får se om vi kan hitta någon gös eller abborre i kylan.
Vattnet håller 8.5 grader och det blåser 4-5 sydvästligt.

Båt tvätt sen fiske

Lite fel ordning kan tyckas men det blir en kort sväng på Norasjön i eftermiddag så den blir nog inte skitig av lite jiggfiske.

onsdag 22 april 2015

Idag startar Trolling Master Bornholm

400 båtar kommer till start på årets TM Bornholm idag.
Vi har 2 lokala team på plats som vi får önska ett riktigt skitfiske
Båt # 435 No Shit On The Dragon från Nora
Båt # 313 Borgsmotor från Kumla
Tävlingstider:
Onsdag den 22. april kl. 12.00 – 18.30
Torsdag den 23. april kl. 07.00 – 18.30
Fredag den 24. april kl. 07.00 – 18.30
Lørdag den 25. april kl. 07.00 – 18.30
Live Tv sändning : 11:57 Trolling Master Bornholm -Starten går

Invägning:
- Invägning av fisk 17.30 – 19.00
Max 4 laxar per båt/dag
Fisk över 12 kg blir först vägt i direktsändningen.
Live Tv sändning: 19:55  Invägning av de största laxarna samt prisutdelning efter dag 1 samma tider gäller de andra dagarna.
Præmier:
De 2 största laxarna varje dag:
1. 3.000 DKK. (3600kr)
2. 1.500 DKK  (1800kr)
Bästa båt varje dag:
2.500 DKK (3000kr)

Bästa båt efter 4 dagar:
40.000 DKK (48 300kr)
Största Lax på TMB efter 4 dagar: 
1. 85.000 DKK (102 700kr)
2. 50.000 DKK (60 400kr)
3. 22.000 DKK (26 600kr)

 

lördag 18 april 2015

Båtfix och trix

Bilen har nu fått ny kamrem och nya tändstift så nu är det det båtmotorns tur att få sina.
Har även gelcoatat några skruvhål och kantstötningar som får härda tills imorgon då jag fortsätter med lite annat småpyssel.
Lådan bak har bytts till 2 rostfria bestickkorgar från Ikea som skall fungera som förvaring av linutlösare verktyg och blyn.
Tyvärr lite för kallt ute ännu så gelcoaten härdar väldigt sakta så jag får vänta med slipningen några dagar.

fredag 17 april 2015

Nöjet en fredagkväll

Det är något som måste göras inför varje ny säsong :)
Byta ut gammal trött sliten lina på trollingrullarna mot ny fräsch och det är ett heltids jobb att veva på nytt så det blir många kilometer lina ikväll.
Imorgon blir det kamremsbyte på bilen och båtfix på söndag fisket får vänta någon vecka.

tisdag 14 april 2015

Lite fix med båten

Gäddorna i vättern får nu vara då jag i stället tar mig tid att fixa lite smått här och där på trailern och båten så att allt fungerar som det skall nu när man snart fiskar själv i båten (prickskytte efter gös).
Jag har en lista på 30 punkter som skall genomföras innan första trollingtävlingen är den 2.a maj. 5 punkter släckte jag igår så nu är bara resten kvar ex. gelcoata några skruvhål och revor efter grundstötningar, byta tändstift luftgummihjul kölrulle mm.
Skall också göra en vårrensning och kränga iväg plotter vhf ramfästen blylod och beten för att investera i lite nytt.
Helgen skall först tillbringas på verkstad då det även är dax för bilen att få lite nya tändstift och kamremsbyte sedan börjar jag med båten.

onsdag 8 april 2015

Dagens första hugg

Redan på första kastet i andra viken så högg det en leksugen tjej på 98cm och 8.2kg och det med endast 2 meter lina ute när betet skulle lyftas ur vattnet. 
Mäktigt och beroendeframkallande när de kommer från ingenstans och skrämmer skiten ur en :)
..............................................................................................
Dagens gäddfiske blev sådär segt som alla andra dagar vi varit ner i år med knappt några hugg efter lunchtid. 7 fångade gäddor: 4 till mig och 3 till Pär, 8.2kg var min största och Pär fick 92cm och 94cm som båda vägde 6.8kg
Många följen och tappade gäddor under dagen och vattentempen låg nu från 5.5 ända upp till 9.9 grader i en liten vik där det lektes friskt i vassarna.
Slutet på gäddfisket närmar sig .....