söndag 4 juli 2021

Gösnatta på Norasjön

I Fredagskväll så arrangerade Norasjöns fvo tävlingen "Gösnatta" på Norasjön och där får man välja om man vill jigga vertikala meta eller trollingfiska efter gösarna. Fisketiden var från 18 och fram till midnatt och störst gös gällde där man bara fick väga in 1 gös per båt. Jag fiskade med Knoppen och vi valde trollingfiske med 6 spön (4 på ytan 2 på djuprigg). 20 båtar startade och spred sig runt om på sjön där många valde att meta eller jigga vid någon av alla bråtar medans vi startade mitt ute i sjön. Vi började med att styra upp över Ryssholmsgrundet och där fick Knoppen hugg på ett av sina 2 ytspön men det var en liten gös på 35cm så vi fortsatte ner mot Hammarby och rundade Jocke och Lukas som stod uppankrade och jiggfiskade. När vi passerade dem så fick jag hugg på min djuprigg så jag drillade upp kvällens första godkända gös 56cm lång och 1,3kg tung sedan högg det igen på min sida men nu på ytan. Knoppen fick ta hand om den första gösen medans jag drillade något stort och tungt nu, det bara följde med utan knyckar och fisken fortsatte att gå djupt fram tills jag hade 20 m lina kvar då visade sig gösen för första gången. Upp kommer en 40cm gös där hela wobblern är fastkrokad i sidan på gösen så inte undra på att det gick tungt 😒 Snurrar nått mer varv i området men vi får bara ett par minigösar så vi vänder upp och fiskar oss norrut. Vi ser inte en enda båt som drillar så fisket verkar aningen trögt även om några båtar får många gösar men inte många som håller minimåttet. Efter en längre sväng i den norra delen av sjön utan ett enda hugg så vänder vi tillbaka ner mot Hammarby och får genast några gösar men ingen större än 51cm. När klockan passerar 21.00 och sjön lägger sig helt spegelblank så börjar småfisken sprätta i ytan och det är nu gösarna skall börja hugga 😀 Plockar upp min djuprigg och kör med alla spön uppe på ytan byter wobbler och färger regelbundet men inte ett enda hugg på 3 timmar vilket var en stor besvikelse. Styr in mot badplatsen för invägning som sista båt på sjön och fisket har visat sig vara väldigt segt för bara hälften av alla båtar har fått en gös över 45cm. Vinnargösen vägde 3158gr vilket är en fin gös i Norasjön men får höra att något tappat en större så klart 😁

1. Johan Cederborg 3158gr
2. Team Husby 2714gr
3. Team 1999  2526gr
4. Peter & Peter 2520gr
5. Thomas & Jesper 1636gr
6. Clas Hammarlund 1512gr
7. Jocke & Lukas 1440gr
8. Stange & Knoppen 1352gr
9. Anton Brammefors 1082gr
10. Leo Engström 990gr    

Totalt fångades det 114st gösar under tävlingen