söndag 9 maj 2021

Mete i Arbogaån

I lördags så hade vi en liten sammankomst borta i Arboga internationellt mete i 5-timmar (10.30-15.30) vi blev totalt 7 personer så vi höll oss på den lagliga sidan av restriktionerna 😀 Jag var först på plats så jag kollade in sträckan som vi tänkte fiska på och det såg bra ut, tyckte det inte såg allt för strömt ut och solen värmde skönt så det här skulle nog bli en toppen dag trodde jag 😂 Gubbe efter gubbe anlände sedan till parkeringen där vi skulle samlas så när klockan var straxt före 8 så kunde vi lotta våra fiskeplatser. 7st platser med 1.an längst nedströms och resten uppåt och eftersom jag var först på plats så fick jag dra lotten först, jag drog nr 7 kantplatsen längst uppåt. På den platsen satt Esa och drog 28kg i slutet av April när jag 
var här och kollade på tävlingen så jag var nöjd med lottningen idag.
Lottningen blev som följande .......
7. J. Stange
6. N. Lovén
5. J. Magnusson
4. Peo E.
3. Evert H.
2. Thomas L.
1. Knoppen

Framme på platsen så fixade jag i ordning metestationen sedan tacklade jag 2 feederspön och 1 kraftigare spö som jag bara skulle använda till grundmäskningen sedan plockade jag fram ett 8m med 5 gr tackel. Feederspöna clipsade jag på 21m vilket är lite mera än över mitten av ån för jag ville inte fiska för långt ut då jag hörde att det var svårt att få grejerna stilla i strömmen sist de tävlade här. Jag äger ju bara 40gr feedrar så jag monterade dit ett extra 10gr bombsänke för att få lite mer tyngd på båda mina spön för säkerhets skull. Mäsket för dagen var extra grovmalt och med massor av majs mask och frysta maggots för här skulle det fiskas braxen 🐟 När vi sedan fick börja förmäska så kastade jag ut 10 bollar på 8m sedan tog jag det grova kastspöt med stor feeder och kastade 6 gånger sedan fick vi börja fiska. Jag började med metspöt och det krånglade direkt med en massa bottennapp så jag fick justera djupet 3 gånger men det gav inte några hugg varken för mig eller någon annan strömmen var nog lite väl stark. Skulle det bli 5 timmars feederfiske nu ? Var bara att börja kasta med feederspöt och placera kasten på samma ställe gång på gång för att försöka locka fram fisken till hugg, det blev faktiskt fisk på alla de 3 första kasten som jag gjorde. Stora feta björknor var det som högg där ute på djupet så det var tydligt att betena skulle vara stilla i strömmen för att fisken skulle hugga. Jag såg att övriga gubbar också började fiska med rullspön och drilla fisk så det nappade bra för alla utom Lovén som fortfarande trilskades med metspöt i strömmen. Den varma sköna solen gick sedan i moln och mörka moln drog in över Arboga så det blev till att ta på sig en extra tröja mitt i napprushen, sedan kom regndropparna från skyn och stormbyarna som slet tag i allt som låg löst uppe på land och även våra keepnet började vrida sig i vattnet. Jag hade inte tagit med några regnkläder för i min väder app så var det bara soligt väder hela dagen 😖 så jag fick försöka få upp parasollet i stormbyarna och det gick bra eftersom jag har ett rejält fäste i plattformen. Tidvis gick det stora vågor ute på ån och det var svårt att sitta under ett parasoll och försöka prickkasta med ett spö som man höll utanför och utan uppsikt så kasten blev därefter. Fick fortfarande björknor några mörtar och ett par mindre braxar innan jag fick bottennapp och drog av hela tacklet då provade jag med metspöt en stund. Gjorde några utlägg med mask men huggen uteblev så jag justerade djupet igen och bytte till maggots då fick jag direkt en bättre björkna 3m nedanför där jag mäskat och efter den så kom nästa björkna och sedan en 3.e så nu blev det genast intressant med långspöt. Sedan kom stormbyarna och vågorna tillbaka och förstörde allt så jag fick fiska med kastspöt igen för jag orkade inte hålla mitt 8m spö i vinden. Det nappade fortfarande ute i ån men fiskarna blev mindre och mindre och braxarna verkade inte vilja hugga alls idag iaf inte för mig men för Magnusson som jag såg håva flera gånger. Med 2 timmar kvar av tävlingen så kom solen tillbaka och vinden la sig så nu kunde jag fortsätta med metspöt igen och jag upptäckte att jag hade som en grop 3m till höger om min mäskplats. Jag kunde justera flötet 10cm djupare ändå och sedan bromsa tacklet mot strömmen och då högg det gång på gång med björknor mörtar och någon braxen. Ett par gånger kom tacklet lite väl långt in mot land så att det låg på botten men det gjorde inget för där kom det ett par extra bonusfiskar som både braxen och idar. Hade ett bra drag på fisken sista timmen så när det var halvtimmen kvar så kastade jag i mäsket som var kvar i hinkarna och fisket dog helt 😒 fiskade då feeder en stund och fick större björknor där ute än inne vid land men så sista 15 minuterna så högg det på metspöt igen ända tills fisketiden var över. Jag har så oerhört svårt med att räkna ut vad jag ungefärligen fått ihop för vikt var eviga gång vi har mäskmete och idag har jag fått fisk nästan hela dagen men inget riktigt bra tempo. Ödmjuk som jag är gissar jag på runt 7-8kg när Knoppen kommer förbi och säger att allt gått åt helvete för honom och att han kanske bara har fått 3kg. När de sedan börjar väga in fisken nerifrån och uppåt så har Knoppen ändå fått över 6kg så han blev lite nöjd ändå och Thomas 13kg sedan har varje nästkommande gubbe över 10kg fisk 😲 Nu börjar jag faktiskt bli lite smått oroad över att jag inte alls fick så bra fast jag såg ju att jag drog snabbare med långspöt än vad de andra gubbarna gjorde med kastspöna. Lovén som kämpat med metspö nästan hela tävlingen väger in lite över 3kg innan jag skall dra upp mitt keepnet så nu är det upp till bevis. Det är lite tyngd i keepnetet och det sprattlar bra där ner och Thomas säger att det "där kommer du vinna på Stange". Vi häller över fisken i säcken och väger det hela till 15,5 kg vilket faktiskt är mest idag och det känns förstås väldigt bra och jag har ju laddat för den här lilla tävlingen hela veckan med att förbereda mig med olika nya tackel osv. så det blev lite lön för mödan. 

Så här blev resultatet från Arboga
1. Janne Stange 15 500gr
2. Thomas L. 13 620gr
3. Evert H. 11 460gr
4. Peo E. 10 300gr
5. J. Magnusson 10 100gr
6. Knoppen 6 460gr
7. N. Lovén 3 380gr  

Blir alltid proppfullt i bilen när man metar internationellt 😁


Jag var nöjd med lotten idag och hade full uppsikt på de andra nedströms


Feederfiske i solskenet på morgonen när det fortfarande var varmt och skönt 
Peo väger in Magnussons fiskar till straxt över 10kg