måndag 8 mars 2021

Nya försök på nytt vatten

I slutet av veckan som gick så fick jag höra om en fantastisk fin svit av abborre i ett för mig helt nytt vatten, så brorsan och jag var riktigt peppade för fiske på söndags morgonen på det nya vattnet. Fixade till en matsäck och lämnade Örebro klockan 06.20 men det kändes aningen sent då solen går upp så okristligt tidigt nu på våren men man måste ju hinna med att få sova lite också 😀 När jag närmade mig Nora så blev det vinter på riktigt för här hade det snöat under natten så vägen norr ut var vit och i hjulspåren var det blankt och halt så jag fick lätta lite på gasen och ta det försiktigt. Brorsan skickade ett sms om att han redan var framme vid sjön så han gick ut nu och då blev jag ju inte mindre stressad av att tvingas krypköra men viktigast är ju att komma fram över huvud taget. Jag kom fram till sjön 07.10 och jag höll knappt på att få upp bildörren i blåsten för det var ta mig f... nästan storm ute och vinden låg oturligt nog på längs med hela sjön. Jag fick börja dagen med att gå 1 km i rak motvind för att komma bort till brorsan och hade snöret till pulkan gått av så skulle jag nog inte få se mina grejer någon mera gång för det var glansis så pulkan for kors och tvärs i vindbyarna. Det var inte direkt svårt att hitta till fiskeplatsen även utan koordinater för isen var fullpepprad av borrhål och vi visste att det varit folk här dagen innan och det hade inte nappat något vidare för dem men vi är ju bättre fiskare 😁. Vi kunde "klacka" upp borrhålen som hade en tunn isskorpa så vi fiskade snabbt över området men inte var det så värst mycket till liv nere under isen, några små ekon av tusenbröder som var nyfikna och som gärna nappade på tafs när brorsan provade men de var vi inte alls ute efter att fånga. Tillslut så tröttnade brorsan och gick utåt mot djupare vatten för att leta fisk medans jag stannade kvar inne bland de gamla hålen men det hände inte ett dugg på ekolodsskärmen. Jag passade på att knäppa ett kort med kameran och la ut det på facebook och när jag var klar så såg jag att en fisk var uppe och tittade nyfiket på min balanspirk som hade hängt helt stilla i mellanvattnet. Pulsen steg lite när jag tog mitt spö och gjorde ett par små lockryck och jag såg att ekot av fisken reagerade och simmade sakta uppåt mot min pirk och när den var riktigt nära så höjde jag pirken en halvmeter och det tvärsmall i grejerna. Dagens första abborre och min allra första på balans i vinter var ett faktum och fin var den 500gr men den var helt ensam i det hålet och på hela området runt omkring. Packade ihop grejerna och studerade sjökortet noga och hittade en större platå längre ut i sjön och som hade exakt samma djup som det hade nappat på här inne så jag gick ut dit och satte mig helt själv för brorsan var nu på andra sidan av viken och letade fisk. Jag borrade ett par hål och det hände inte ett dugg så det var dags för ett facebook inlägg igen på min 500gr abborre och mitt i allt så kom det fram en fisk på skärmen även denna gång och den tvekade inte att hugga över balansen. Den var lite mindre kanske runt 3hg och även den var ensam så jag fick till slut iväg mitt inlägg men nu med 2 abborrar i ställe sedan borrade jag ett nytt hål 10m längre bort. Här dök det upp fisk redan när pirken var på väg ner genom vattnet så jag stannade på halva vägen och väntade på abborren som kom som en raket uppåt och tog pirken. Efter en liten kort fight så kunde jag lyfta upp en bättre abborre ur hålet som vägde hela 830gr och en stund efter den så högg det en på 600gr så nu skrek jag och vinkade efter brorsan som inte hörde något i vinden men han kom över tillslut. Nytt borrhål och ett par nya fiskar på 3-4 hekto brorsan svor och fick de inte att hugga även om skärmen var full av fiskar, han fick låna samma typ av balans av mig men det hjälpte inte sedan dog fisket ut helt. Resten av dagen var riktigt trög och dålig för oss men vi kämpade på och letade fisk ända nere vid andra änden av sjön men allt vi fick var mängder av 20gr abborrar när vi gnetade med tafs på en massa ekon. Med 1 timme kvar av fisket så letade vi på en ny platå med "rätt" fiskedjup och i mitt första hål så kom en abborre och tog balansen redan efter 3 sekunder men efter en kortare fight så släppte den precis under hålkanten. Borrade sedan 20 nya hål utan ett enda hugg så vi gjorde ett sista tappert försök genom att gå tillbaka och prova morgonens borrhål igen i hopp om att fisken simmat dit igen nu när det varit tyst. Tyvärr så gick det inget vidare men visst hade jag någon abborre som var framme och kollade på pirken men den ville inte hugga så efter 6 timmars fiske så gav vi upp fisket. Det får nog bli 1 eller 2 fisketurer till innan jag ger mig för isen är riktigt fin med 25cm ren kärnis och det skall vara många minusgrader denna vecka så den kommer att hålla ett par veckor till, värre kan det vara med grusvägarna om solen värmer för de mjuknar fort. Redan sugen på nästa fisketur och jakten på min första kilos abborre med denna fiskemetod 🐟

Bra matsäck är viktigt på sjön så man orkar borra


Nysnö och underkylda vägbanor på morgonen


Ren blankis och full storm så håll i grejerna 


Dagens första abborre 500gr


Abborre runt 400gr


Dagens största fisk 830gr


Abborre 600gr och jag noterar att alla fiskarna sitter 
krokade via trekroken som hänger under balansen.