måndag 18 januari 2021

Äntligen lite pimpelfiske

Igår så blev det en väldigt sen ispremiär då jag inte haft suget att bila land och rike bara för att få beträda en is och dra några tusenbröder nu när det inte är någon tävlingssäsong att tala om. Jag åkte iväg till Väringsbricka i den södra delen av Väringen då jag hörde att de åkte både med snöskoter och fyrhjulingar på isen under lördagen då vi hade - 15 grader här i länet. Jag blev inte helt ensam på isen när jag kom fram för där satt redan Per Häll som hade gjort ett par hål men bara haft ett par små napp där abborrarna snodde betet. Jag fick nu för första gången provborra min nyinköpta isborr i titan och den kändes mycket stabil och bra. Mätte sedan istjockleken till 11 cm med mitt måttband så isen var mer än säker att gå på och det fanns knappt någon snö som annars isolerar från kylan så jag förväntade mig att hela den södra delen var jämt frusen. Vi borrade iaf. oss runt vid badet där vi gick ut men ingen av oss fick någon fisk så vi fiskade oss åt ett varsitt håll, jag hamnade tillslut på andra sidan viken längs Kägleholm och fick fisk så fort jag närmade mig vassen. Storleken på abborren här är väldigt liten när man håller sig efter land så de jag fick låg på 10-15 gr och de var inte många i hålen. Gick längre utåt ur viken och fick dagens bästa hål med 5 abborrar sedan gick jag ännu längre utåt och fick då 3 abborrar runt 30 gr men sedan blev det inte så många fler fiskar. Vi pimplade totalt 2 timmar för sedan hade Per något annat han skulle göra och jag hade redan tröttnat, jag fick ihop 16 abborrar och Per 24 st så abborrarna har inte kommit igång ännu brukar ta ett par veckor innan de vant sig vid isen. Jag tog sedan bilen runt till andra sidan av viken där det finns en större djuphåla som hyser en del gös sommartid men också vintertid så jag tänkte prova den med ett kraftigare pimpelspö försett med en balanspirk. Träffade på Linus där som satt och ismetade med 10 spön agnade med levande små mörtar och han hade också haft det tufft denna dag endast 2 napp på 3 timmar. Jag borrade mig runt hela djuphålan och fiskade från 6 till 9 m nära botten och i frivattnet men jag fick inte ett enda hugg så jag tröttnade redan efter 1 timme. Snackade med Linus som tänkte hålla ut ända tills det mörknade och han menade att gösfisket har blivit så mycket sämre i Väringen det sista året. Några hävdar att sjön förlorat en årskull av nors då de flesta fångade gösarna är otroligt magra och långsmala och fisketrycket var riktigt högt hela sommaren. Precis innan mörkret föll så fick han tillslut en liten gös som belöning och visst var det en mager krake den med. Isen idag höll en kärna på ca 8cm sedan var det 1-4 frusen slask ovan på det sämsta stället jag borrade på var i en snödriva där var det totalt 9 cm under fötterna så undvik att fiska där det ligger mycket snö på isen och det är dålig is inne i vassarna efter land. Har nu läst om ett antal olyckor där folk gått genom isen under helgen och alla de sjöarna har haft ett tjockt snötäcke så ge er inte ut på någon okänd skogssjö där ni inte vet vad som finns under snön för isarna växer INTE där trotts kylan. Nu får vi invänta veckans blidväder där det hotas med så mycket som +5 grader så vi får se om det finns någon hållbar is tills nästa helg annars får vi vänta någon vecka till innan nästa fisketur för jag är inte sugen på att bada ofrivilligt.