lördag 24 oktober 2020

Flugfiske i vildmarken

Fredagen blev till en kompdag då brorsan ville ta med mig på flugfiske i skogarna runt Loka som ligger mitt i vilda bergslagen. Det är ett par ädelfisksjöar som en klubb arrenderar och sköter således allt själva och det finns inte några bilvägar fram till någon av de sjöar som vi tänkte vandra till. Fisk isättning sker bara 2 gånger per år och då får man vandra 1,5-2 km med en specialryggsäck som rymmer både vatten och levande fiskar. Ett hårt och tungt jobb för ryggen men är också ett krav på att man skall hjälpa till med om man är medlem i klubben. Idag fick jag äran att bli med som gästfiskare så jag hämtade upp min bror klockan 8.00 i Karlskoga sedan tog vi sikte ut mot Gälleråsen och vidare mot Loka.
Parkerade bilen mitt i ingenmansland sedan spände vi på oss ryggsäckarna för att vandra mot en liten tjärn som låg 2 km bort och i den skulle det bara finnas regnbåge. Frågan var om det fanns fisk kvar då det inte skett någon fiskutsättning sedan i midsommras. Vi traskade längs en vandringsled genom stock och sten mossar och berg och kom så småningom om fram till en öde liten tjärn som var något översvämmad. En kopp kaffe medans vi gjorde i ordning flugspöna sedan gick vi båda bort till den norra änden. Det var dåligt med kastgator då det växte rikligt med sly så vi fiskade inte där så länge för det fanns inte ett liv, vilket gjorde att vi bytte till den södra änden som hade de bästa öppningarna för flugfiske. Efter ett antal utlägg och flugbyten så fick brorsan hugg av en stridbar regnbåge, en odramatiskt håvning och vi kunde konstatera en fin fisk på ca 1.5 kg med praktfulla fenor. Det är skillnad på put and take fisk som gått länge i sjöar och de som kommer direkt från odlingen det är något som är säkert. Efter det kände vi inte något mera så vi bestämde oss för att packa ihop och vandra någon kilometer till nästa sjö som var själva huvudnumret för dagen. En mycket större sjö med 6 roddbåtar som man fick använda och en sjö med bara öring och abborre. Det fanns också en klubbstuga ute på en udde där man kan övernatta eller bara laga lite mat och värma sig om man så vill. När vi kom fram så var det redan 2 personer där men de fiskade inte utan de grillade korv och grejade lite och såg till att stugan var till belåtenhet för gäster. Att döma på hur mycket vatten det var i alla båtarna så har ingen fiskat i sjön på flera veckor för båtarna var fyllda till bredden med regnvatten så det blev till att ösa. Brorsan tände kaminen inne i stugan så att vi skulle kunde värma oss när vi kom tillbaka, så jag fixade båda båtarna för en kortare fisketur innan vi skulle åter i land för korvgrillning. Sedan rodde vi ut i första närmsta vik som brukar vara bra och började flugfiska och brorsan fick genast hugg men av abborre och jag kände också något som drog i flugan ett par gånger. Tror att vi fick 4 abborrar på de första ankringsplatserna men när vi rundat en udde så drog brorsan på en öring som var urstark så det tog en stund att landa den. En öring på 7 hg med fina fenor skulle visst vara av finsk modell Kolovesi och tycka om att äta småabborre ? Själv kände jag inget annat än abborrar i den mycket grunda sjön där man i bland rodde på en och annan sten, djupet var oftast bara metern fast man fiskade 50m från land. Vi han ro ett helt varv runt sjön innan vi skulle åter i land för att grilla tillsammans med brorsans sambo som kom på besök. I det absolut sista kastet jag gjorde och när jag vevade in fluglinan så högg det en öring men den lossade direkt så jag svor och började fiska i olika riktningar för att försöka få den att hugga igen. När jag kastade rakt utåt i sjön så sög det till rejält i linan och jag fick mig en riktig åktur av en stark fisk som gick långt nere efter botten. Det blev ett helt varv runt båten innan den blev trött så att jag kunde få upp den till ytan och försöka håva den en väldigt tjock brun och lekfärgad öring på 1250gr. Nu kunde jag också ro i land med lite värdighet eftersom att brorsan hade 2 fiskar idag och jag vill ju inte vara sämre😁Brorsan hade känt 2 st öringar bara nått stenkast från stugan men de ville inte fastna på flugan så han skulle prova där igen lite senare på dagen. Korvgrillning lite kaffe och värme i stugan sedan var det dags att säga adjö till Sussie och lille Albert för nu var det bara 2 timmars fiske kvar innan vi skulle va tvungna att gå mot bilen. Vi rodde åt varsitt håll men möttes sedan i södra änden efter 1 timme och då hade jag bara fått 5 abborrar brorsan hade tappat en öring och fått några abborrar. Vi bestämde oss för att lägga sista tiden uppe vid stugan där jag fisk min och han kände 2 så vi rodde över sjön igen och började fiska. På andra kastet så drog brorsan på en öring igen precis där han haft huggen tidigare och även denna var på runt 7hg så den sparade vi också, kvoten var nu fylld för man får bara ta 2 fisk per person och dygn men vi fiskade lite till för det går ju bra att återutsätta fiske som man tar på fluga. I nästa kast brorsan gör så hugger det igen och själv känner jag inget alls på resten av dagen. Den sista öringen är stöpt i samma format runt 7hg och får simma åter ner i sjön sedan ger vi oss i land för att rensa fisk och dra upp båtarna släcka brasan osv. sedan knallar vi någon kilometer tillbaka till bilen. Det var en trevlig fiskedag med solsken och någon enstaka plusgrad kanske inte så många hugg men så är fisket ibland 👍

 















/>