tisdag 13 oktober 2020

Avslutningen på trollingtouren + Trolling DM i gäddfiske

 I Söndags så genomförde vi den sista deltävlingen i Noratouren samtidigt som vi körde ett allra första DM i gäddtrolling på sjön Sottern som ligger vid Svennevad. Startplatsen var Gillbergahamnen som vi fick tillgång till denna dag och vi blev totalt 20 båtar till start. Vattenståndet är precis som i många andra sjöar nu väldigt lågt så inne i hamnen var det bara 50cm vatten och tyvärr flera omärkta järnrör och cementfundament som var helt omärkta. Det var en handfull båtar som skrapade skroven och propellrar helt i onödan pga av detta oansvar då jag har svårt att förstå varför dylika otyg inte är markerade så att båtägare slipper köra sönder sina båtar. Nog om det ......... DM i gäddtrolling som sagt är en ny tävlingsgren som sportfiskarna tänker dra igång och ett första SM nästa år som blir av i Arvika på Glafsfjorden någon gång efter sommaren. I DM räknas de 5 längsta gäddorna punkt slut och i våran trollingtour räknas gädda gös och abborre så det skulle kanske bli knivigt att välja vad hur och vart man skulle fiska på sjön 😕 Av alla som kom till start så var alla från vår egen tour så inte ett enda nytt team kom till start och visst kom detta DM till väldigt snabbt och sent men vi fick också uppgifterna om att det skulle vara aktuellt med denna gren väldigt sent. Till nästa år så kommer vi att genomföra ett helt separat DM någon gång på hösten och det kommer att annonseras ut i god tid så får vi se om intresset är större. Efter att Peo dragit igenom regler med tider så fick vi äntra våra båtar och leka följa John efter hemma fiskaren Mathias (Team Mates) sedan var det sagt att vi skulle samlas ute på sjön och starta gemensamt när alla i ledet kommit fram genom grynnorna som var omärkta. Det hade visst några team svårt att fatta så de bara gasade iväg ut i dimman utan att invänta de andra båtarna som fortfarande var påväg ut från hamnen Mycket DÅLIGT lyssna bättre på kaptensmötet nästa gång. I kaoset så blev vi också tvingade att åka och vi drog tvärs över sjön till stället som vi fick 14 gösar på 2018 och började med ett gäng djupgående wobblers och scatters på djupriggarna. Efter 30 minuter hade vi inte haft ett enda hugg men sedan fick jag en liten 40cm gös på riggen sedan åkte vi nog 30 minuter till innan vi fick 2 snabba gäddor på 50 och 70cm. Nästkommande 3 timmar fick vi bara några icke godkända smågäddor så vi var väldigt uppgivna i båten där en stund och det spelade ingen roll om vi körde djupt eller grunt det var stendött och inte såg vi att någon annan håvade något heller. Hade tät telefonkontakt med brorsan i Team Trekrok som fått en 55cm gös och ett par gäddor runt 70cm och fick också andra rapporter som tydde på att 5 fisk var ledar resultatet just då. Allt tydde på att det nappade klart bättre i andra änden av sjön för där låg de som fått bäst så vi trollade oss över sjön samtidigt som brorsan skickade sms på sms på gäddor som han började dra nu när han nått fram till den änden. På vägen över sjön mötte vi Slempelle som drillade sin 8.e godkända fisk och så såg vi att Nööörd drillade fisk så här kändes det hett och visst dröjde det inte så lång tid för oss att få ett dubbelhugg men på 2 icke godkända gäddor 😖 Snurrade in på lite grundare vatten och Knoppen får 2 gäddor på sina ytspön och nästa varv så får vi vår 4.e gädda på pappret så nu är vi snart med i DM på högsta allvar. Jag byter ut alla mina wobbler mot större för varken abborre eller gös är aktuellt längre då vi måste satsa allt på en SM plats nu. Plötsligt får äntligen jag också en lite gädda som ser ut att vara godkänd men som jag inte vill håva utan lyfta i tafsen för att inte "skylta" för mycket bland båtarna men så långt hinner jag inte för den trillar av precis innan jag hinner ta i linan SUCK 😵 så får man inte göra när man tävlar. Nästa varv så får Knoppen på en bättre fisk som är lite kämpig men med bra kommunikation så kan jag tillslut håva en gädda på 103 cm en riktig "Kicker fisk" och direkt så hugger nästa gädda på min rigg en 71 cm så nu kan vi börja byta ut centimeter för centimeter på pappret. Nu bestämmer vi oss för att äta lunch och det är som vanligt Knoppen som bjuder på sedvanlig smörgåstårta, hinner med 2 tuggor så hugger det på min sida och upp kommer en gädda runt 60 cm ett par tuggor till så hugger det hos Knoppen och vi får även den gäddan så vi sumpar båda gäddorna i vattenbaljan medans vi tänkte äta klart. Försöker hinna äta lite men det hugger igen på min sida och nu är det något stort men sedan kommer det med så snällt tills det är 15 m lina kvar då blir det liv i luckan då fisken vägrar att komma upp till ytan. Ett tag så är fisken på väg in i djupriggswiren och jag har fortfarande inte sett vad jag har på kroken sedan simmar den in bakom motorn och drar iväg i motorsprutet och sedan tillbaka in mot håven men med 8m lina kvar till håvgarnet så lossnar fisken från kroken 😰 känner mig helt tom nu. Vad gick fel ? Tyvärr trollade vi i motvind annars skulle jag lagt ur växeln så jag slapp pressa den så hårt men nu gick det inte i blåsten, det här var min klart största fisk som jag ej fått upp och jag hoppas det var min sista som jag kommer att tappa. Den gäddan hade tagit oss högt upp i DM listan men jag hinner inte sörja allt för länge innan nästa hugg och den får vi upp så nu simmade det 3 gäddor i baljan och vi blev tvungna att börja fotografera fiskarna medans de mår bra. Till slut så kunde vi äta klart våra tårtbitar och få nya krafter och vi snurrade runt på våran fläck medans det kom fler och fler båtar som upptäckt att fisket var bättre på denna sida av sjön för här drillar var och varannan båt som åker förbi oss. Tillslut så får vi ihop 11 fiskar på pappret och brorsan 17 men vi har också hört att Full frys Anders har hela 18 fisk så vi var införstådda att det nappat bra här medans vi legat på "dövatten" halva tävlingen. Vi kunde nu bara hoppas på att inte fler fiskat bra så att vi åtminstone klara topp 5 på DM för det är precis så många som kvalar sig vidare till SM, jäkligt synd bara att vi tappade den där stora den kan jag inte glömma. När vi sammanställer alla resultaten och förbereder prisutdelningen så får jag höra att vi ligger 4 i touren vilket är mycket förvånande men vi hade ändå 11 fiskar vilket brukar räcka en bit men DM har jag inte koll på. Vinner dagens tävling gör Full Frys 2 med sina 18 gäddor  2.a blir brorsan och Bruno i Team Trekrok med 16 gäddor 1 Gös   3.a Slempelle 10 gäddor 2 Abborrar sedan blir Knoppen och jag 4.a på 11 gäddor. När det blir dags för DM så vinner samma team Full Frys 2 och de har även dagens längsta gädda på 108cm 2.a blir Rapala Pro Guide som inte fått många men fina och 3.a blir Slempelle och vi själva hamnar på 6.e platsen precis utanför kvalgränsen men som tur är så har 4.an Gäddkungen kvalat sig vidare genom Laketouren så då får vi 5.e och sista kvalplats till SM. 😍 I trollingserien så  vinner Team Alltid Sen med sina 3 raka delsegrar sedan blev Gäddkungen 2.a och vi lyckas hålla oss kvar på 3.e platsen efter en kämpig serie där vi inte varit i toppen på någon deltävling men 3-4-5-6 så vi har fått pris varje deltävling men det räckte ändå bara till en 3.e plats i touren. Vi i Noragyttorp tackar sportfiskebutiken SPORTING för årets sponsorpriser vilket vi uppskattar Tack Tack 

Jag tackar alla som hjälpt till med att genomföra denna trollingserie som vi nu arrangerat i 23 år på raken.

Jag tackar för godispåsen från Nora s Ost & delikatess som jag fick innan prisutdelningen.

Resultaten för deltävling 4 Sottern finns HÄR

Resultaten för hela touren 2020 finns HÄR

Resultaten för DM finns HÄR