söndag 16 augusti 2020

En solig dag på sjön

30 grader varmt och stekande sol tycker jag inte är något höjdarväder när man skall fiska, sitta i en båt utan skugga kan bli lite för mastigt men denna dag blåste det lite så det var inte så farligt varmt. Jag hade bestämt att prova både jigg och trolling efter gös och abborre så jag hade fyllt väskan med alla möjliga beten och plockat med ett antal olika spön. Fick en smärre chock när jag kom fram till båtiläggsplatsen då 18 bilar med trailers stod snyggt uppradade på parkeringen normalt kanske det står 5 där, men som tur var det mest badfolk som var ute och åkte och inte fiskare för då hade jag åkt hem direkt. Jag åkte bort till ett stort grundflak där det endast var 1 båt ute och skannade av kanterna med lodet för att se om det fanns några abborrar hemma. Hittade inga direkta stim men det stod fisk och tryckte längs botten så jag ankrade och börja fiska med dropshot tacklat med 2 små jiggar för abborre men jag hade inte ett enda hugg. Ankrade om på ny plats lite djupare och fiskade en lunker shaker med 15gr skalle och på 5.e kastet högg det stenhårt nere på 12 m djup, drillade sedan sakta och försiktigt upp en gös som mätte 47cm. Fiskar man djupare än 10 m så får man ta fisken varsamt upp till ytan för annars ploppar simblåsan ut genom munnen och det blir då svårt att returnera gösar som man inte tänker behålla. Jiggade en stund till efter första gösen med jag hade inte ett enda hugg till så jag packade ner jiggspöt och åkte runt och försökte vertikala på ekon som jag såg men fiskarna var inte värst intresserade av det heller. Började därför trolla med 2 spön via djuprigg och båda spöna var tacklade med Rapala Scatter Rap Husky som är ett väldigt bra gösbete. Han åka 5 minuter innan första gösen högg sedan trillade de in med jämna mellanrum så det var bara att hålla sig utanför djupbranterna och ha uppsikt över spöna för ibland såg man inte ens att det högg. Gösarna var allt från 30-50cm långa och de högg försiktigt, ofta satt de bara fast i den bakre trekroken och lite löst i läppen. Ekolodet visade nästan 23 grader varmt i vattnet så fisken kanske inte var så alerta då jag hade flera hugg där fisken inte fastnade på kroken. Gjorde en förflyttning till ett nytt grundområde sista timmen och där fick jag 2 gösar till och de blev kvällens största med sina 54 cm.
Traditionellt jiggfiske är kul blir så stenhårda hugg med tunna flätlinor

Gösen hugger oftast långt fram på betet 

En gös som får vänta på att bli mätt medans jag lägger tillbaka betet i vattnet
 och har kontroll på djup och vart jag styr båten efter drillningen. 

Enkelt och smidigt att bara trolla med 2 spön med 10 m lina utsläppt bakom båten

Gösarna var rätt så slöa i värmen de orkade inte ens resa sina ståtliga ryggfenor