måndag 10 augusti 2020

Så gick det på Råsvalen

Igår så var Knoppen och jag iväg och tävlade i trollingfiske på sjön Råsvalen som ligger vid Guldsmedshyttan. Det var den andra deltävlingen i Noras trollingserie och vi blev 22 båtar som kom till start. Vi började sjösätta våra 6 beten utanför en stor udde där vi har fått fisk förut på tävlingar och det dröjde inte mera än 10 minuter innan den första gäddan högg, men tyvärr var den lite för kort för att få räknas på tävlingen. 5 minuter senare så fick jag en ny gädda via djupriggen och den höll tävlingsmåttet, precis när vi krokat loss den så högg det igen så vår gädda fick simma i den vattenfyllda baljan så länge medans vi drillade och håvade gädda nr. 3. Båda gäddorna fotograferades lite senare när vi fått ut alla våra beten i vattnet igen, måttet på dem var 68 och 63cm så efter 20 minuters fiske så hade vi fått 3 gäddor på kroken en smakstart på tävlingen. Nästa gädda högg klockan 8.40 (59cm) sedan 9.15 (60cm) och 9.50 (56cm samt 10.20 (65cm) en riktigt bra inledning på en tävling med 6 godkända fiskar på ca 2 timmars fiske så vi var riktigt nöjda. Sedan blev fisket trögare och vi tappade ett par fiskar samt fick någon för liten abborre, det var helt klart djupriggsfiske på 9-10 meter som gällde för ytspöna hände det inte så mycket på. Klockan 10.45 och 11.40 fick vi 2 gäddor till 54 respektive 59cm  och efter det så hade vi inte ett enda hugg på 3 timmar och 20 minuter så där började vi falla som gråstenar genom resultatlistan 😕
Vet inte vad som gick fel på eftermiddagen vi bytte sidor av sjön men det hjälpte inte alls för oss men det var fler som hade det tufft i solskenet, fin bränna fick vi i alla fall då vi var dumma nog att fiska utan t-shirt så idag svider det lite på axlar och nacke 😅
Vinnare blev Team Alltid Sen (Leif & Kalle) med sina 10 gäddor och 3 Abborrar (818cm) så nu har de vunnit de 2 första deltävlingarna i serien och har nu ena handen på vandringspriset. 2.a blev Gäddkungen med 11 gäddor (777cm) och det är deras andra 2.a plats så det är möjligen de som kan utmana Alltid Sen om segern vad det verkar. 3.a på Råsvalen blev hemmafiskarna Hyttan Trolling med 7 gäddor (512cm) .
Fullständig resultatlista hittar ni HÄR
Efter 2 deltävlingar ser serien ut så HÄR
Vädret var nog lite för bra 😄

Efter drillningen fick gäddorna vila i badbaljan en liten stund innan fotograferingen

Den första fisken är alltid förlösande

Var inga direkt monstergäddor som högg idag 😄

Vattnet byttes med jämna mellanrum så det inte blev för varmt för gäddorna 👍