måndag 17 augusti 2020

Båtmete KM 3

Igår kväll genomförde vi den sista KM deltävlingen i båtmete på Norasjön och det blev lite stressigt för oss då Knoppen först fiskade en annan tävling innan vi skulle till Nora men vi kom iväg i tid. Anlände till Nora och där var så klart precis alla parkeringar upptagna som var i närheten av själva båtrampen som tokigt nog är placerad mitt i staden, så där parkerar alla turister och badgäster nu på sommaren. Jag parkerade inne vid busstationen och fick genast frågor om jag hade tillstånd för att parkera där inne, jag svarade med att jag var tvungen för att det var fullt överallt och att det var fisketävling på gång så då var det okej 😄 Vi blev till slut 9 båtar till start och vid lottdragningen så fick vi välja fiskeplats som nr. 1 men vi har så klart ingen koll på vart det är bra så det kvittade nästan. Vi valde "Atles bråte" för där skulle det visst alltid finnas mört och småbraxen men den kanske ligger lite för grunt i det soliga vädret. Sagt och gjort så åkte vi bort dit och gjorde ett varv runt vart den skulle ligga och jag såg flera misstänkta rishögar på lodet så jag lade i en markör i vattnet sedan ankrade vi båten på lagom avstånd för våra 7m spön. Vi fick mäska 10 minuter innan fisket som började kl. 16 och slutade kl. 20 sedan tacklade jag 5 + 7m och lodade båda spöna . Fastnade genast med lodsänket i risbråten och märkte att det låg ris både här och där på botten så det skulle nog bli några bottennapp idag. Började fiska mört med 5m och det nappade direkt men mörtarna var i fel storlek då de låg på 50gr styck men senare så kom det ett par bättre men inga braxar den första halvtimmen. Fick den första och andra braxen efter 45 min fiske men de var inga jättar och fick sedan på en stridbar 4hg abborre som jag fick håva. Sedan vart det bara mört igen om man fiskade med maggots men jag försökte locka fram braxarna med stora fina maskar men det hände inget alls mer än att tiden tickade iväg. Jag fick börja använda maggots igen för att få napp och mitt bland alla mörtar fick vi några braxar igen sedan tappade Knoppen en förmodad stor abborre. Öste på med mera mäsk i vattnet och alla fiskar försvann i säkert 20 minuter sedan kom mörten åter men jag ville ha brax så jag fortsatte med mask och justerade djupet så att betet låg nära botten det gav 2 större braxar upp mot kilot och en massa bottennapp där jag drog bort tafs på tafs. Fick sedan på en riktigt stor fisk som jag knappt orkade hålla emot förmodad storabborre eller sutare som bara drog iväg mot risbråten sedan brast 0,12 tafsen 😕
Vi fick ihop 10 braxar totalt 2 fina abborrar och en massa små mört, jag vägde in 9 kg och Knoppen 8,4 kg så totalt 17,4 kg vilket var mycket mera än jag vågat hoppats på men de vikterna hade alla andra också idag så det blev en plats längre ner i resultatlistan idag igen. Vann gjorde Per Nilsson och Jan Magnusson på sina 25,9kg och de vann likaså hela KM serien och blev klubbmästare.