måndag 2 mars 2020

SM lagtävlingen

Klockan ringde 05.00 även denna morgon och när man drog upp gardinerna var det ingen rolig syn man möttes av där ute då det kräksnöade och blåste som sjutton. Under natten hade det kommit mer än 10 cm kanske 15 och det var riktig kramsnö nere i Hagfors bara hoppas att det var kallt uppe vid Letten så det var pudersnö annars skulle det bli ett h...vete att ta sig fram på isen. Framme i god tid även denna morgon men det var inte alla då det fattades ett antal busslaster så vi blev tvingade att skjuta på starten så denna dag skulle tävlingen endast bli 3,5 tim lång med start 09.30 - 13.00.
Snöovädret samt att det skulle bli kortare fisketid gynnade nog oss som hade planer på att ta oss långt bort på isen då jag övertygade mitt lag att gå 3.6 km bortåt där sjön börjar smalna av eftersom jag även där fått tips om att det brukar nappa en del. Nu var det ett rejält lågtryck med snöoväder och motvind där snön blåst ihop i högar på isen så det fanns blankfläckar blandat med 30 cm snöhögar att ta sig igenom så det blev en utmaning att ta sig framåt när startskottet ljöd. Jag kunde inte hålla mig från att springa med tätklungan som troligtvis skulle långt så jag försökte hänga med så gott det gick. Vi hade i sista sekunderna fått reda på att det gått upp en råk tvärs över sjön ca 2,6 km bortåt och att vi där var tvungna att gå över land för att ta oss förbi på ett säkert sätt så dit ner var jag andre man att runda ruskorna som man satt upp på morgonen. Sedan korsade jag ensam sjön till motsatt vänstersida då alla andra valde att hålla högersidan bortåt vilket kändes skitbra för då skulle vi inte alls få någon trängsel om vi hittade fisken. Jag han precis de 3,6 km på halvtimmen vi hade på oss att ta oss fram så jag kunde ensam börja borra och fiska i åtminstone 5 hål innan förste gubbe kom men tyvärr hade jag inte fått ett enda hugg bara en massa gräs och annan sörja på kroken. Jag såg en person som fick ett par abborrar men annars var det tomt på stora områden så jag snackade med lagkompisarna Peter och Ove om att jag skulle dra mig längre bortåt sedan fick de göra vad de ville. Jag sprang över till motsatt sida viken och träffade Leif Lothström, Sonny Wiberg och Mikael Engvall som inte heller fått en enda abborre så jag och Sonny drog oss ändå längre bortåt men då började vi möta folk som varit längre bort och redan var på väg tillbaka vilket inte var något gott tecken. Efter 2 timmar hade jag 1 fisk på 10 gram så SM var kört för länge sedan så jag började söka fisk på 3-4 m djup på tillbaka vägen i hopp om att få någon bonus men jag hade inte ett napp. Efter 3 timmar hade jag fortfarande 1 fisk Ove hade 17 och Peter 10 träffade även Arvid Einarsson som hade 16 och slet upp en till på mormyska när vi träffades. Såg nu flera lag som packade ihop och gick hemåt med timmen kvar att fiska så här dåligt kan de inte vara över sjön ? Slog en signal till en som inte tävlade och fick höra om kilosfiskar och gubbar som redan fått 100-talet abborrar så då var det bara att slå ner arslet och fiska av tiden eller gå hem. Valde att fiska en stund och fick ihop 17 abborrar innan jag frös Ove gav också upp då vi var chanslösa så vi gick hem med 15 min kvar av tiden för att slippa jäkta då det blivit kramsnö som var jobbig och hal att gå i. Peter stod redan i målfållan och väntade på oss när vi kom iland och han hade inte haft några fler napp så vi fick väga in en pinsamt lätt påse på 780gr när de flesta andra hade runt 3-4 kg. Bara glömma detta SM och sikta framåt mot nästa om vi kan enas om hur vi kvalar till det eller om det blir ett öppet ?  När vi packade in grejerna i bilen frusna och fuktiga som vi var så bestämde vi oss för att skippa prisutdelningen och ta oss hemåt medans det var ljust ute. Han prata lite med Martin Södergårds som var inblandad i en gramstrid med sitt HS lag från Hudiksvall lag mot Fredrik Ankarbergs lag Stångådalen där de var oense om nått med invägningen och för många plastpåsar när det skiljde endast 20gr mellan lagen. Blev visst tillslut omvägning mellan lagen efter protest men det ändrade inte slutresultatet mera än att Stångådalen vann med 1 ynka gram över Hudiksvall helt sjukt tight.
Kommer väl en resultatlista så småningom från SM som jag kan länka till här på sidan men några resultat kan ni få nu.
DS.
1 Fagersta 3665gr
2. Råneå 3308gr
3. Flugan 2400gr
HV.
1. Södertälje 7734gr
2. Stångådalen 5451gr
3. Gimo 5107gr
HS.
1. Stångådalen 7537gr
2. Hudiksvall 7536gr
3. Gimo 7257gr
Prisutdelningen finns filmad (Facebook) se HÄR
Resultatlistan LAGTÄVLINGEN

Snöade och blåste en hel del innan start så Petra undrade va fasiken vi höll på med för sport


Efter 2 timmars kämpande var det bara att ge upp inte kul alls

Tyckte området 3,6 km bort såg hett ut vilket visade sig vara helt fel
Man skulle inte ens passerat råken som gick över sjön skulle det visa sig
alla som gick längre än så gjorde bort sig på denna tävling tyvärr.