måndag 16 mars 2020

Pimpel på Glimsjön i Malung

Om det nu vore en helt normal vinter så skulle jag aldrig åkt på denna tävling då Glimsjön ligger inom "Dödens triangel" enligt mina beräkningar 😆 Nu är det inte en sådan vinter så vill man tävla så får man åka dit det erbjuds och försöka att anpassa sig där efter. Skinnkroken bjöd igår i alla fall på en serietävling för daladistriktet men den var öppen för alla så Per Häll, Knoppen och jag satte oss i bilen 05.30 och körde upp till Malung. Väl uppe i Dalarna så bjöds det på snöstorm men det hade vi redan sett på våra väder appar så det kom inte som någon överraskning, det enda som jag hajade till på var att det kom så lite folk till tävlingen. Var en del som redan var kvalade för nästa års SM som valde att åka till Sveg och Hedin Cup i stället men annars så saknades det en hel hög kända ansikten. Gissar att vi var ungefär 50 personer som klev ut på Glimsjön i snöyran och ingen hade speciellt bråttom åt något håll då sjön inte var så stor. Jag hade i alla fall bestämt mig för att gå norrut efter lite tips av Gullstrand som var här förra året när det tävlades här  och den gången var det många som dragit 4-5kg på sjön. Jag knallade iväg själv och var uppe vid min tilltänkta vik redan efter 15 min så jag fick snällt sitta och vänta på att klockan skulle bli 10 vilket var en evighet för jag är inte van vid att gå så kort :) Fisktomt i första hålet och i 2.a och 3.e och 4.e och 5.e förstod då att jag valt fel ställe på sjön igen precis som så många tävlingar i år. Men så plötsligt fick jag en 70 grammare inne på grunt vatten och hoppet tändes igen men den abborren var ack så själv. Jag fick några hål senare en 20 grammare också men det var allt i en hel vik på flera hundra meter. Packade ihop och gick längre norrut och nu hade vinden tilltagit ordentligt så man nästan flög fram i medvinden. Träffade på Dyberg som fått 4 abborrar så där uppe i norra änden så det var inte heller rätt plats för dagen, vi började båda att fiska oss söder ut i den tuffa motvinden .  Vi träffade Dan Esbjörs bakom ett par öar han var uppe i 4 abborrar sedan hittade jag Erik Södergårds bakom en holme han hade då fått 3 abborrar och sökte sig längre norr ut medan jag fortsatte längre mot söder. Slog ett par hål vid en holme som såg het ut men jag kände inte ett pet och helt plötsligt så gick borrhandtaget sönder så jag hade en isborr i 2 delar. Visade sig att skruven som sitter inne i veven gått av en M8 skruv som bara går tvärt av hur är det ens möjligt ? 😡 Färdig fiskat för idag och klockan som bara var 11.45 och jag hade redan provat massor av gamla hål utan framgång så jag packade och gick hemåt. Efter någon kilometer funderade jag på varför jag skall sitta på en parkering och glo i 2 timmar då jag ej hade bilnyckeln så då vänder jag österut och in genom ett sund där det suttit mycket folk tidigare under dagen. Här var isen pepprad med hål så där fiskade jag i 1,5 timme och lyckades få ihop 8 abborrar till innan jag beslutade mig för att gå i land och käka korv i stället för att sitta och förnedras på isen. Vid prisutdelningen kunde man se att ingen som varit runt där jag fiskat idag var i närheten av att få pris så det hade nog inte hjälpt även om jag haft en hel isborr under tävlingen. Henrik Persson Skinnkroken hade högsta vikten med 2562gr. Bara glömma denna tävling och se framåt mot Stor Hamrasjön nästa söndag men risken är väl även att den sjön inte är så bra som den brukar, förra året vann man på hela 27kg men i år får vi nog vara glada om man kommer över 10kg strecket. Själva har jag aldrig riktigt lyckats på den sjön en 6.e plats på 8,4kg är min klart största merit på den sjön och det var ett tag sedan nu, jag kommer vara laddad för revansch om jag får vara frisk i dessa corona tider.
Resultatlistan Glimsjön
Det fanns gott om stubbar i isen runt sjön vilket bevittnar om att vattenståndet var högt

54 tappra fiskare som skulle fiska i snö och regn 

Helt själv efter den kanten av sjön där jag startade.
Varför kan det aldrig va fisk där man börjar på tävlingarna ? 

Förhoppningsfull innan start

Det sa bara pang när M8 skruven gick av får försöka laga borren till veckan