söndag 29 september 2019

Höstträffen Örebro

Idag så genomfördes Höstträffen en öppen tävling i internationellt mete nere i Svartån Örebro. Jag började söndagsmorgonen med att klyva majskorn då jag vet att Thomas fick riktigt bra på just majskorn igår både feta mörtar och savar. Sedan började jag plocka ihop mina meteprylar för avfärd ner mot ån då jag upptäckte att halva maskburken rymt ut på altangolvet under natten så jag fick jaga maskar där en bra stund. På plats nere vid ån slöt 17 deltagare upp och vi fördelade oss på 2 sektioner där topp 3 skulle få priser både på sektionerna och totalt i tävlingen. Vi tävlade på sträckan från nederdelen av raksträckan neråt förbi båthamnen fram till första vassen. Lyckades knipa den övre kantplatsen vid lottningen och Tommy Lindblom drog den neråt, kanterna var ju väldigt vinstgivande igår så det kändes nog bra för oss båda. Sektionen jag hamnade på döptes direkt om till "värmlandssektionen" av de andra deltagarna då jag tror att alla tillresta värmlänningar hamnade precis just där. Jag hörde också att de gillade att fiska löja och att Zetterqvist var en fena på att dra dem så det skulle bli tufft att hävda sig här idag. Då vi alla tävlade i "elitklassen" så fanns det inga begränsningar varken på spömängden eller mäskmängd så jag tacklade upp 7 st metspön från 3.5 till 7 m både löjspön och bottenspön, mitt 8m spö utelämnade jag idag då det inte gav några braxar igår och här uppåt brukar de inte bli flera. Mäsket idag blev champion + och lite brasem och så en massa maggots och majs där i. Jag kastade ut 12 bollar på 6-7 m och några inne på 4 m sedan provade jag direkt ute 7m när starten gick men inte ett napp så jag skiftade till 5 m inte ett napp där heller. Blev till att börja meta löja precis som alla andra gjorde för de nappade i alla fall och det fanns faktiskt riktigt stora löjor så det gick nog ungefär 3 löjor på en normalstor mört. Pratade med lite folk innan start och alla sa att de nog skulle meta löja i 2 timmar för att sedan skifta till längre spön och fiska efter botten om det fanns fisk där ute. Jag stod bara ut i 30 minuter med löjorna sedan kliade det i "långspöarmen" så jag provade 7.an igen och fick ett par mörtar men det var ganska så långt mellan huggen. Vattnet stod helt stilla så man fick lirka lite med flötet så att det nappade. Bytte senare till 5 m och då började det strömma lite grann och plötsligt så fanns det hur mycket mört som helst, det nappade så fort man la ut flötet. 15 minuter sedan stod vattnet stilla igen och knappt ett napp som natt och dag. Provade hela spö arsenalen och fick någon ströare bla. en braxen, provade maskar maggots och majs och det sistnämnda funkade bäst för majsen brydde sig inte löjorna om så den han komma ner till botten där mörtarna stod. Grannarna hade nu hivat upp en jädra massa löja så jag låg nu riktigt långt efter så jag hade inget annat val mer än att försöka få igång fisken efter botten och gärna lite bonusar om jag skulle ha någon som helst chans. Efter 2.5 timme såg jag att vattnet började röra sig igen så då fick jag igång mörten ute på 6 m via majs och jag "köttade" ordentligt där en stund och mörtarna blev bara större och större ibland satt man bara och väntade på att toppen skulle knäckas på metspöt. Men precis som tidigare så slutade det plötsligt att strömma och fisket dog ut helt igen. Fick kämpa hela sista timmen utan ström och nappen var knappt synliga, lurade brax nr 2 men den var liten och det kändes lite som det var här som jag tappade chansen på en topplacering. Faan ta dem som skötte vattenföringen i helgen för den var bedrövligt dålig :(
Efter 4 timmar så blev jag förste man att väga in min fångst vågen stannade på 9 260gr vilket kanske inte var så dåligt men min närmaste granne Milojko vägde genast in mera så där blev det pisk direkt och så fortsatte det tyvärr neråt på sträckan. 
A1 Janne Stange 9260gr
A2 Milojko Divkovic 11 140gr  (3)
A3 Leif Skogfeldt 3260gr
A4 Lennart Grääs 11 660gr  (2)
A5 Emir Nastic 1540gr
A6 Kent Svensson 8100gr
A7 Patrik Zetterqvist 17 240gr  (1)
A8 Anton Olesen 2560gr
A9 Kurt-Arne Larsson 9940gr
........................................................
B1 Marcus Claussen 9520gr
B2 Thomas Larsson 5140gr
B3 Marcus Enström 14 160gr  (2)
B4 Per Nilsson 7540gr
B5 Esa Haarala 9320gr
B6 Jesper Dyberg 5700gr
B7 Patrik Dahlström 13 000gr  (3)
B8 Tommy Lindblom 15 140gr  (1)