lördag 17 augusti 2019

På jakt efter kräftbete

Idag åkte jag iväg för att meta lite kräftbete och det gick väl sådär :)
Tänkte provfiska efter mört och eventuellt braxen i en närliggande å utanför Örebro men när jag kom fram så stod redan 3 personer på just denna plats och jiggfiskade så det fick snabbt bli plan B.
Tacklade ett 7m spö för att nå ut mitt i ån och mäskade där med 6 bollar av något suspekt mäsk från öststaterna som jag haft legat i källaren ett tag. Fick 3 mörtar på 20 minuter i den starka strömmen men sedan var det dött, då tacklade jag ett 5m och fiskade nära land i stället för där hade det vakat lite. Fick napp på napp där mörtar så stora att de knappt gick lyfta ur vattnet och starka var de i strömmen så det gick en och annan tafs när jag försökte lyfta in dem i linan. Efter 40 mörtar och 15 Sarvar dog fisket ut helt och regnet började smattra på vattenytan så det var nog dax för mig att åka hemåt igen. Men va fasiken hade jag ändå åkt hit så kunde jag ändå försöka få några fler mörtar så jag tog bilen och åkte upp till första stället och som tur var hade jiggfiskarna gett upp så platsen var nu ledig. Vattnet forsade här på ordentligt och det var vitt skum över stora områden så det var svårt att se flötet många gånger, blev till att lyfta tacklet var 5.e sekund för att känna efter om det satt något på kroken. Plötsligt öppnade himlen sig och och jag fick en riktig kalldusch in på bara kroppen inte så skönt men jag fick ändå ihop ett 20-tal nya mörtar och någon björkna så nu har jag kräftbete inför kommande fiske eventuellt tills nästa helg.