söndag 12 maj 2019

Mete Hjälmarekanal

Igår lördag var jag iväg och tävlingsmetade i Hjälmarekanal borta i Arboga. Det var Sturefiskarna som arrangerade tävling och vi blev tyvärr inte fler än 26personer. Vi var bara 3 seniorer och 5 herrveteraner så vi slog ihop oss till 1 klass. De äldre var 13 om jag mins rätt samt några damer. Det fanns 50 platser så det fanns gott om utrymme för att förflytta sig om det behövdes. Lottade till mig plats nr. 31 ungefär mitt på sträckan och jag fick inga grannar till att börja med. Tacklade upp 6 och 8 meter för fisken brukar gå långt ut i kanalen. Började med maggots och 6 m spöt och det hände inte ett skit så efter 2 drifter bytte jag till 8m och fick i alla fall ett napp. Bytte till en mask som bete och en fin björkna högg direkt och efter den kom en till. Jag fick 9 björknor första kvarten och jag hörde från gubbarna som kom förbi nerifrån de låga numren att nästan inget fått fisk så jag stod kvar på min plats för fisk fanns. Björknorna byttes nu mot mörtar som kom 5 st på raken sedan tappade jag något stort. Var snor på linan så förmodligen en braxen synd för den var värdefull en sådan här trög dag. Nu blev det helt dött men det berodde mest på att det slutat strömma i vattnet. När det började strömma igen så blåste det uppströms då högg det inte heller. När vinden mojnade och solen tittade fram så började björknorna hugga igen samt några snorgärsar. Justerade djupet upp och neråt provade mask eller pinkies och det högg ganska bra men fisken var väldigt smått så det viktade inte mycket. Sen kom båten lagerbjälke då dog hela kanalen igen tog 30 min innan fisket kom igång igen. Nu fick jag en liten braxen på hektot och så en mört lika stor, sen kom det flera mörtar på rad innan det blev tung gung. Fick plocka fram håven till en halvkilosbraxen som fattat tycke för mina 3 pinkies så nu passerade jag åtminstone 2 kg totalt. Fick sedan några mörtar och björknor innan tävlingen var över. Fisket var bra mycket sämre än vad jag hoppades på men vi har ju de senaste dagarna haft riktigt kallt skitväder så vattnet har säkert kylts ner igen så fisken är extra inaktiv.
Hjälmare Kanal 5.e Maj 2019
Damer
1 Magdalena Filipsson MTF 1972gr
2 Sylvia Kärrman 1722gr
3 Marianne Sjödin 1190gr
4 Katarina Rydh MTF 782gr
5 Elsie Löfgren Silverfiskarna 258gr
Herr
1 Erkki Lyly MTF 3986gr
2 Håkan Jansson Sturefiskarna 3600gr
3 Jan-Erik Stange NGF 2736gr
4 P-O Eriksson NGF 1662gr
5 Nils Lovén NGF 1198gr
6 Magnus Andersson Sturefiskarna 1026gr
7 Kent Stenberg MTF 1024gr
8 Isak Berglind Sturefiskarna 876gr
Äldre herrar
1 Ingvar Berglind Sturefiskarna 2716gr
2 Pentti Harmaala NGF 2606gr
3 Folke Åström Eskilstuna S.F 2410gr
4 Sören Eriksson Fagersta 2130gr
5 Kent Löfgren Silverfiskarna 1864gr
6 Taisto Paananen MTF 1774gr
7 Raimo Tuominen Sturefiskarna 1606gr
8 Sören Stange Hällekroken 1550gr
9 Lars-Göran Flink Sturefiskarna 1062gr
10 Hans Kärrman 1028gr
11 Pentti Mäkelä MTF 876gr
12 Börje Tuominen Sturefiskarna 222gr
13 Bengt Österholm NGF 210gr