söndag 19 maj 2019

DM 1 Internationellt mete Svartån

Idag så genomförde vi den första deltävlingen av 4 i Internationella mete , tävlingen genomfördes nere i Svartån Örebro vid Naturenshus. Endast 9 deltagare kom till start trots att vi annonserade om en öppen deltävling, dåligt intresse i denna tävlingsgren också precis som trad.metet. Vi blev 6 st i elitklassen och endast 3 i den begränsade klassen. Vi tävlade på sträckan precis ovanför Naturenshus eliten satt längst ner och vi andra mitt emot den stora bryggan. Eftersom jag var först på plats nere vid ån på morgonen så fick jag dra lott som förste man, jag lyckades dra nr 2 så mina båda kompanjoner fick en varsin kantplats inte så bra gjort av mig. Nåja inget att göra något åt bara att fiska bättre än dem :)  Jag blandade 2 sorters mäsk idag en grovmald med mycket söta dofter och beten i till braxarna som jag tänkte dra med 8 metern eller matchspöt. Den andra mäskblandningen var lite lättare och med mycket hampa och maggots för underhållsmäskning. Klockan 10.50 var det dax att mäska så jag slängde i 12 mäskbollar ungefär 13 meter ut för där går det en liten kant och med sträckta armar och 8m spöt så räcker man precis dit ut. Första utlägget med en sprallig mask i änden resulterade i en braxen på 3hg och straxt därefter en brax till. Thomas på höger sida om mig drar också 2 braxar medan Lovén inte får något alls. Vattnet i ån står nästan helt stilla och ibland rör det till och med uppåt i ån, då är det extra svårt att försöka lura fisken till hugg. Thomas får en 3.e braxen sen tappar han flera på raken, jag byter till matchspöt som är tacklat med 8gr glidflöte och sättet på en stor mask. Flötet hinner knappt ställa sig upp innan flötet drar iväg sidledes, krokar på en fin braxen runt 7hg och efter den fick jag flera braxar på rad så allt flöt på bra nu. Lovén drog några björknor och sedan trillade det in ett par braxar också så han var med i matchen igen. Thomas tappade några braxar och efter det blev det några abborrar och någon mört på 9m take-a-part. Själv så mäskade jag ganska så aggressivt med 2 mäskbollar efter varje fångad brax jag fångade och fisket hos mig blev bara bättre och bättre. Efter halva tävlingen känns det redan som jag vunnit för jag får bara braxar oavsett vilket av spöna jag använder. Den sista timmen mäskar jag med allt som finns kvar i baljan, får någon mört och abborre innan braxarna kommer tillbaka in till mig. Får en riktigt fin brunfärgad braxen som nog väger över kilot den gör bra motstånd innan jag håvar den, det är inte så vanligt med kilosbraxar här i Svartån inte på denna sträcka i alla fall. Den sista halvtimmen börjar Thomas få igång braxarna hos sig efter att han har bytt take-a-parten mot långspö men det är tyvärr lite försent för honom och tur för mig. Efter 4 timmars fiske kan vi slutligen väga in våra fångster för att sedan återutsätta fisken i ån igen.
DM1 Svartån Örebro
Begränsad klass
1. Jan- Erik Stange 13 440gr
2. Thomas Larsson 7 360gr
3. Nils Lovén 3 760gr
Elitklassen
1. Jesper Dyberg 7 880gr
2. Marcus Claussen 7 340gr
3. Palle 4 520gr
4. Conny Larsson 2 540gr
5. Emir Nastic 1 540gr
6. Harald Karlsson 700gr
.................................................................................................................
Nästa deltävling i internationellt mete Torsdag 30 Maj i Arbogaån
.................................................................................................................
Nu kommande lördag den 25 Maj så är det trad.mete som gäller igen
Svartån Örebro
Lagtävling 3-manna (Mixade lag hur man vill, alla tävlar i en klass).
2st tävlingar på 2,5 tim med fikapause mellan fiskepassen.
Vi tävlar på 2 olika fiskesträckor
Samling 08.00 vid Naturenshus utgång 08.30
1.a tävlingen 09.00-11.30
Invägning och fikapause
2.a tävlingen 12.30-15.00
Invägning och prisutdelning
Avgift: 300:- laget