fredag 19 april 2019

Båtpremiär idag

Som ni kanske har märkt så finns det inga gäddrapporter från Vättern på bloggen, beror på att jag inte kände något sug efter att jaga de stora gäddorna direkt efter att pimpelprylarna hamnat på hyllan. Såg att isen nere i Vättern försvann redan i början av februari och antog då att det skulle bli en dålig säsong på de områdena där jag har mina jaktmarker. Min fritid har mer vigts åt hästar kaniner och övningskörning men nu har min dotter klarat uppkörningen och fått körkortet så nu kommer det bli betydligt mindre tid med de djuren för min del. Premiären med båten blev därför idag i det finna toppen vädret som råder nu över påsken. Köpte fiskekort i en av Sveriges dyraste sjöar via webben vid frukostbordet på morgonen, packade prylarna och gav mig av ut mot båtgaraget vid 9. Sjösatte båten och var ute på en spegelblank sjö klockan 10, hittade dagens första pelagiska eko som jag släppte jiggen på. Fisken steg och klippte jiggen och upp kom en 65cm lekfärgad gös som fick kolla på solskenet en stund. Hittade direkt ett nytt grymt fint eko där fisken slog till jiggen utan att fastna, bytte spö och jigg och ner igen nytt hugg men fisken fastnade inte denna gången heller. Efter lite irrande i området utan att hitta något mer av värde så beslutade jag mig för att åka vidare vilket var ett dåligt beslut för kommande 2 timmar gav inte ett skit. Åkte tillbaka där jag började på morgonen och fick genast en 55cm och lite senare ytterligare en 65cm. Skannade noga av hela området och hittade ett par ekon nere på 9m och med lite jiggbyten så lurade jag upp dagens längsta gös på 70cm. En riktigt gammal krigare mager grå och ful och dessutom blind på ena sidan, den gösen lever inte många dagar till. Fick sedan flera gösar på 51 53 54 cm och avslutade dagen med en 63cm innan jag gav upp. Vatten tempen låg idag på 9.8 till 12.8 men det kanske bara är väldigt ytligt ? Inget mera fiske under påskhelgen för min del så jag önskar er alla en Glad Påsk