söndag 3 mars 2019

Kyrkviken Arvika idag

I Värmlandsprogrammet stod det Jössefiskarna 5-timmars på Glafsfjorden och vem vill inte prova SM vattnet i sådant här skönt vårväder tänkte jag en solig dag förra veckan. Nu Söndagsmorgon och jag hör hur regnet öser ner utanför mitt fönster men Per Häll jag och Bengt-Ove åkte ändå iväg till Arvika trotts skitvädret som dragit in över Sverige. Regnet övergick till snöfall på några ställen på väg till Värmland men sedan blev det regn hela vägen fram till Arvika. Dyberg och Chefen var redan på plats när vi anlände sedan kom det en Askersundsbil från vår fiskeklubb så vi var inte helt ensamma här uppe. Idag fick man klä sig rejält för även om det var plusgrader så skulle det ihållande regnet sakta blöta och kyla våra kroppar, fick bli ett regnställ och fleecetröja under de vanliga skalplaggen så man slapp att bli blöt ända in på kroppen. Vid genomgång sa de att vi var 114 deltagare som skulle fiska på Kyrkviken ändå hyfsad uppslutning i detta pissväder. Hade kollat lite resultatlistor från januari då var det riktigt bra fiske och vikter på denna sjö, tror det var 20 st över 6 kg bara i seniorklassen den gången. Visste att det var småfisk som gällde där snittet ligger under 20 gr så det skulle krävas många hundra för att vara i topp denna dag. Jag gick ut på sjön med min vapendragare Andreas Möller och vi korsade nästan hela sjön innan vi vek av åt ett varsitt håll. Det var mycket vatten på isen på många ställen där man gick och naturligtvis hade jag valt att fiska i kängorna som inte var rätt val idag, blev ganska så snart fuktig i skorna kände jag men det vara bara att bita ihop även om det blev kallt. Jag började utanför en udde med 5 andra bla. Hulon och Pistol som hade väldigt bråttom hit så jag hoppades de visste något som inte jag hade koll på. Jag fick mina första fiskar i 3.e hålet men de var få och hela första halvtimmen var det svårt att lokalisera fisken och vad de ville ha som bete samtidigt som de andra plockade på bra med fisk redan från början. Bytte lite krokar men det blev inget bättre inte förrän jag började använda öga då började abborrarna trilla in men jag fick som mest 10 i hålen. Efter 2 timmar hade jag bara fått ihop 130 st samtidigt som Pistol och Hulon låg runt 230 st. Hittade något bättre hål där jag fick runt 25 fisk annars var det mest 5-10 st som gällde för mig och snittet var också extremt dåligt idag, endast 15 gr så det tyngde inte så värst men så var det för oss alla här borta. Jag försökte dra snabbare för att ta in på de andra och lyfta fisken högre från botten men det jäklades mest med trassel och knutar på linan när man försökte snabba sig. Fick extra mycket trassel och tvinnad lina idag mest berodde det på att det knappt blåste något och tvinnet eftersom jag fiskade på öga och såg att pirken skruvade sig ner i vattnet när man släppte ner. Vi träffade lite folk som kom och gick där det sades att de bara var smått som var på hugget denna dag så vi jobbade på och borrade oss genom 2 vikar under se 5 timmarna vi fiskade men jag fick aldrig något flyt i fisket. Vet att jag inte hade de rätta pirkarna på spöna idag men jag orkade inte heller leta fram dem i allt som flöt omkring i fickorna på ryggsäcken i detta pissväder.
Jag stannade på 398 abborrar och vikten 6046gr Hulon 524st och 7958gr och Pistol 545st och 9087gr lite bättre snitt men han hade fått några 50 grammare på något ställe som höjde snittet.
Per Chefen Nilsson blev bästa "Noring" och total 2.a på 9960gr och var den ende av oss som fyllde på poängskörden i pimpelsport cup så nu leder han helt ohotat och jag hoppas att han klarar sig hela vägen för det är han värd.
Dagens vinnare hemmafiskaren Perra Olsson valde att sätta sig på ett av sjöns hemliga grund där det var 9 m djupt, drog ut 4 m lina sedan stannade pirken i ett stim med norsabborre. 16.6 kg lyckades han dra ihop och det var bara grova fiskar i den lådan bara att gratulera till ett kul och bra fiske. Länk till foto HÄR för er som har FB om ni vill se en välfylld Vimskrylla.
Mina kamrater i bilen Per Häll blev 2.a i Hv på 7070gr och Bengt-Ove 3.a i Ähv på 4643gr var bara jag som plumpade, men Kyrkviken gav mersmak för revansch så vi återkommer nog om det passar i programmet kommande år.
Kyrkviken är förmodligen nästa års parallellsjö på SM om de kan genomföra huvudtävlingen på Glafsfjorden, annars kommer lag SM gå på Kyrkviken har jag hört.
Nya fisketag på Söndag då det är dags för Borlängemästerskapet på Ösjön även då är det PSC tävling sedan stundar SM i Luleå som lär bli årets höjdpunkt för mig :)
Resultatlistan från idag finns HÄR


Säkert ganska ointressanta bilder men det var allt jag orkade med i regnet :)