måndag 11 mars 2019

Borlängemästerskapet

Igår så stack jag Per Häll och Bengt-Ove upp till Ösjön i Borlänge för att testa fiskelyckan, gick ju hyfsat förra året även om jag fiskade lite väl dåligt den gången och var sämst på stället. Resan upp från Örebro var lite väl spännande då det i princip var isgata de första 10 milen så jag kände bilen kränga i kurvorna ett antal gånger men vi kom fram tillslut. Det var mycket folk på plats Ösjön brukar inte dra lika mycket deltagare som Runn men idag var det nog ett undantag för 220 st kom till start. Planen var precis som förr att ta mig ner till åmynningen vid Torsång och sen se vad det ger innan man fiskar sig hemåt i värsta fall. När starten gick så traskade jag på i hög fart så jag blev snabbt ensam ute på högerkanten och efter någon kilometer så insåg jag att det inte alls kommer bli värst många som skall trängas nere vid ruskningen. De 4 km tog 32 min att ta sig ner och jag var helt ensam på plats till att börja med och nu insåg jag varför, hela det normalt fiskbara området var bortruskat då isen var dålig in mot ån som gick öppen. Fick några abborrar i 3,e hålet men de var väldigt små så jag bytte sida och hamnade inne i skuggan där det var iskallt men där fanns det nappvillig fisk i några hål och storleken var några gram större än motsatt sida. Jag körde tafs från början till slut denna dag provade ett par gånger med trekrok utan ett enda napp så det var väl inte tillräckligt med fisk där nere. Men ett bra hål fick jag på 2,5m djup och där abborren ibland tog tafsen på nervägen så jag kunde tillslut veva upp en hel meter och fortsätta dra dem. När jag drog som mest så blev det tillslut tvärstopp där nere i hålet och ett riktigt tunggung började utspela sig mellan mig och fisken som tagit min myska, men det visade sig tyvärr en stund senare att det var en braxen på 1kg som nappat. Var lite bökigt att försöka få loss kroken ur en fisk som inte gick att dra upp genom hålet men det gick tillslut sen var det helt fisktomt i det området. Irrade sedan runt i närliggande vik tillsammans med en massa andra gubbar som fiskat sig neråt från bryggorna vid bastun där det inte heller verkar vara så bra, kunde även se att det var väldigt glest med folk ute i Nordansundet så hela den här delen av sjön verkar usel. Straxt efter 12 så försvann de sista gubbarna från området runt ån så nu blev jag själv, fiskade mitt i sundet lite utanför alla borrhål och fick ett bra snitt på fisken även om det var ganska så många mörtar med och jävlades. Det smackade på en 250gr abborre följt av en på 150gr och kunde jag hitta på fler sådana så så kanske det skulle gå att få en ansenlig vikt, förra året var jag ju 10.a på bara 3kg men då var det iofs. 40cm snö på isen. 30 minuter senare så krokar jag på en ny 250 grammare följt av en till i samma storlek och sen en 3,e men den lossade precis i hålet. Borrar mig sedan runt åt alla håll utan någon mera framgång. Provar att gå i gamla hål men det var värdelöst så tiden rinner snabbt iväg men så plötsligt får jag ett konstigt hugg mitt i ett lockryck och drillar snart upp en gädda som tagit tafsen men som var perfekt krokad i mungipan. Jag flyttar mig sedan utåt igen lägger lite extra tid i ett speciellt hål där jag fått lite bättre fisk och känt något större, får tillslut utdelning och kan sakta varpa upp en fin abborre till hålkanten men då brister tafsen som såååå många gånger förr. På med en ny tafs och kollar om det finns fler abborrar och jag får 2 stenhårda hugg på pirken men den vill inte ta betet. Provar singelmyska men det är helt dött där nere fisken vägrar att hugga igen sen är tävlingen över. Fryser som fasiken nu för nordanvinden har tilltagit rejält så snön blåser omkring ute på isen och det har bildats små snöstråk som man fick kryssa mellan på vägen hem mot Ornäs. Väl iland vid kön mot invägningen så kunde man snabbt se att man varit helt offside denna dag då ena kassen efter den andra med 7-8 kg står före mig i kön. Blir en riktig "walk of shame" fram till vågen med mina futtiga 2,8kg fördelat på 97 abborrar. Per Häll som varit vid Nordansundet var inte heller nöjd med sina 200 abborrar och 4kg, var bara Bengt-Ove (Ähv) som lyckades få ett pris utav oss i bilen denna gång.
Dagens vinnare blev klubbkamraten Jesper Dyberg med 10 040 gr Grattis !!
Blev ett par segrar till för Noraklubben
Lotta Engvall Noragyttorp 3870gr
Ludwig Hedberg Noragyttorp 4244gr
Leo Engström Noragyttorp 450gr
...........................................................
Herr
1 Jesper Dyberg NGF 10 040
2 Jonas Gustavsson Borlänge Sfk 9010
3 Börre Omang Falu Sfk 8145
4 Mikael Engvall NGF 7925
5 Per Gref Falubygdens sfk 7310
6 Anders Axelsson Ovansiljan 6660
7 Jörgen Axenmo Gotlands sfk 6610
8 Björn Widerberg Täby PF 6455
9 Daniel Göransson NGF 6445
10 Stefan Spännar OSFK 6205

Y Herr Veteran
1 Perra Tjulander Borlänge Sfk 9855
2 Ture Fransson Falu Sfk 8595
3 Karl-Olof Wikström Smedjebacken 8395
4 Hannu Södersved Fagersta 6940
5 Lars Jansson Falubygdens SFK 6885
6 Robert Horrvat Gnesta SFK 6320
7 Mago Göransson Ovansiljan 6160
8 Inge Magnusson Stångadalens SFK 5200
9 P O Liss Falubygdens SFK 5064
10 Dan Ersbjörs Borlänge sfk 5052

Herr Ä Veteran
1 Silve Stridh Gullringens Sfk 6935
2 S-O Holmberg Smedjebacken 4658
3 Tore Helmersson Afk Flugan 4164
4 Karl-Johan Nilsson Borlänge 4040
5 Svenne Heby 3972
6 Finn Gentcherenko PRO 3678
7 Bo Norrström FSFK 3676
8 Bengt-Ove Pettersson NGF 3316
9 Sigge Strid Gullringens Sfk 3300
10 Tore Eriksson Tunabygden 3180
Kanon väder bjöds det på denna dag -5 och solsken åt oss 220 deltagare


Väldigt mycket bortruskat av ordinarie fiskeområde nere vid Torsång


Blev några bonusabborrar till ingen större nytta denna gång 


Jonas Gustavsson prisutdelare och konferencier för tävlingen.


Kungen och drottningen av "slaget om Runn"
Jesper Dyberg och Lotta Engvall
Grattis till er båda !!


Ronja Leijon Lidköpings Sfk  Leo Engström Ngf  Ludwig Hedberg Ngf
 Jesper Dyberg Ngf  Perra Tjulander Borlänge Sfk Lotta Engvall Ngf
 Eva Mörlin Falun Sfk Anna Greta Helmersson Afk Flugan  Silve Stridh Gullringens Sfk