lördag 16 februari 2019

Serietävling #5 Varnumsviken idag

Idag så arrangerade Degerfors vår 5e och sista kvaltävling till SM 2020 och vi var på Vänern. Varnumsviken i Kristinehamnn en vik som sällan överraskad med några högre vikter enligt mig. Jag och Per Häll åkte dit i alla fall för att försöka säkra en direktplats till nästa års SM. Mina förutsättningar var inte de bästa då jag enbart kunde fiska för en så bra reservplats som möjligt då jag var chanslös att direktkvala. Häll däremot hade saken i sina egna händer och det skulle räcka med en topp 7 placering. Vi blev 70 personer till start idag inte så många utsocknes denna gång och efter genomgången så spred folket ut sig åt alla håll och kanter på isen utom just dit jag tänkte gå. Jag hade hört att det nappat på motsatt sida av viken i veckan och det visste även Häll så vi tog sällskap över och började på samma ställe och där var även Henrik Lindgren som också hört samma sak. När vi fick börja fiska så var det bara Häll som fick ett par miniabborrar, jag känner inte ett skit i mina 5 första hål. Såg att Henke plockade upp en hektos följt av en 3 hektos ganska tidigt i tävlingen. Började ganska så snart misströsta över att man ännu engång fått ett värdelöst tips som man inte borde lyssnat på. Men så fick jag några 10 gramare i ett par hål och sen någon bättre på runt 30gr. Första timmen fick jag nog ihop 20 fisk med den grymma vikten av 2hg :( Häll fiskade bättre och plockade fisk på fisk så jag blev tvungen att dra mig åt samma håll och då fick även jag lite bättre för mig. Plockade på med lite fisk nu men jag kände fler än jag fick upp ur hålen så jag provade att fiska lite högre upp från botten ca 50-60cm fast det bara var 1 5m djupt och då fick jag bättre abborrar allt från 30-80 gr flera hål på raken så snart var jag uppe i 1,5kg. Träffade på Henke som gjort en liten utflykt så vi jämförde fångsten med varann och vi hade ungefär lika mycket. Nu började det även trilla in lite nytt folk på området då de vallfärdades från motsatt sida av viken vilket inte var bra. Bla chefen som kom och drog upp våra fiskar så vi fick fiska lite snabbare i hålen och försöka borra så mycket som möjligt innan allt var slut. Henke fiskade lite djupare utanför oss andra vilket resulterade i flera bonusfiskar medans vi fick flera många fler men det berodde mest på att det kryllade med 4 gramare som hängde på kroken när man minst anade. Chefen och jag började fiska tafs när det var 2 timmar kvar av tävlingen, vi körde även gammelhålsfiske och det lönade sig nog för vi fick ganska så högt snitt på fisken när alla andra letade nya vatten och bara fick de där 4 gr. En lång historia kortfattad...... så höll vi på och gnetade tafs tiden ut. Jag fick ihop 180 fisk och en vikt runt 3.5kg Henke fick 120 fisk och 3.5kg Häll 280 fisk och 2.6kg så det skiljde på storleken idag. Hörde också lite senare att Ove Rosén dragit 408 abborrar med vikten 1.5kg vilka glin och hans kompis Mats nöjde sig med 9 fisk och 2kg.
Dagens segerherre var ändå Micke Rehnberg som kom in med en fina påse abborre där det låg flera fina runt halvkilot så han vann lätt med sina 4.3kg.
Nu väntar DM individuellt nästa söndag den 24.e  
Resultaten från idag finns HÄR