söndag 3 februari 2019

Lag DM på Vasselsjön

Idag så var det dags för vårt lag DM i distriktet och Noragyttorp stod som arrangör för det hela. Varför vi valde just Vasselsjön har jag inte en blekaste aning om då ingen verkar ha fiskat på den sjön i modern tid ? Den lokala fiskeklubben har inte heller använt sjön de senaste 20 åren till några tävlingar då den är så svårfiskad så man förstod att det skulle bli tufft idag. Förhållandena med all snö talade inte heller till någon fördel gällande bra fiske då det redan var 40 cm snö innan snöstormen hela natten och förmiddagen. Iofs känner jag till en filur som har fiskat 2 gånger på sjön vintertid men det med hjälp av ekolod och feta balansare så har han lurat upp en och annan kilosabborre. Visste vart han suttit och fått några stora för ett par veckor sedan så jag drog iväg de 2 km ner mot en liten holme och med mig kom resten av laget samt ytterligare ett lag från klubben. Föret ner var inte så kul ca 30 cm torrsnö och under det 10-15 cm vattenbad, ibland var det dubbel is som bar och sedan brast den på andra ställen. 2 km tog 29 minuter att pulsa och springa så jag han bara plocka fram spöna innan skottet small. Byxorna skryllan betesburken och borren som blev blöta på färden ner frös genast till isklumpar i den -6 grader kalla nordanvinden så man fick bryta loss isklumpar redan från början för att använda utrustningen. Jag började direkt med tafs och valde ett varpspö så jag kunde smyga om jag fick någon fisk i början av tävlingen. Redan i det andra hålet fick jag ett rappt hugg men det fanns inget där och efter 2-3 lyft med pirken så högg det bestämt i andra änden. Drillade en fin abborre direkt och den följde med halva vägen innan den lossnade, gissar på runt 3hg och det var nog fyrtielfte storabborren jag tappar med varpspö :(
Fick 2 st 10 grammare efter det som tröst i hålet och mina kamrater fick också de en varsin abborre i ungefär samma storlek. Borrade runt men inte ett hugg så jag drog mig närmare holmen och där blev det faktiskt djupare. Satt lite uppgiven där i ett hål i över 2 minuter och pratade med Henke då jag fick hugg igen, nu av en 30 grammare som följdes upp med 6 st kompisar runt 30-70 gr sedan inget runt omkring igen. Gick sedan fisktom närmare 1 timme men Ove fick några hektosfiskar och Peter några små samtidigt som vi inte såg att det andra laget drog så värst många fiskar. Visserligen såg jag att Thomas Larsson lyfte en större ur ett hål men det var den första fisken sa han. Borrade oss runt utan resultat tills jag tröttnade och gick tillbaka till holmen och provade gammelhålen från morgonen. I hålet där jag tappade min stora högg det en 70 grammare direkt när jag lodade djupet sedan small det i grejerna varje gång pirken kom ner till botten fick 13 snabba fiskar allt från 10 till 70 gr. Inget annat gammelhål gav fisk men det fanns lite yta kvar att borra på så tillslut lurade jag upp en ensam 2 hgs. Några minuter senare en på 3hg vilket var ett mycket välkommet tillskott åt laget då det gått trögt för oss alla tre en lång period. Sista timmen blev det bara ett gäng 10 grammare och jag kom upp i totalt 34 fisk med vikten 1600gr.
Peter fick runt 25 st och 700gr och Ove 5 st som vägde 600gr så fiskstorleken varierade rejält idag.
Vi vägde in något över 2.8kg laget från Karlskoga fick 2.9kg  (2 x Stenqvist Fällman) sedan kom det andra Ngf laget (Larsson Henke Nille) som var med ner till holmen och krossade oss med sina 3.4kg. I det laget tror jag att Thomas fick några fina där utanför holmen där han satt och även Henke fick några bonusar där ute.
På förhand värsta konkurrenterna chefen och Dyberg hade det tyngre på sjön men Olle räddade upp laget så de slutade på en 4.e plats med sina 2.2 kg.
Herrveteranerna vanns av Noragyttorp lag
Göran Fors Nils Ekbom Kenneth Hansson 3033gr
2.a Karlskoga Kjell Korp Mats Olsson Ari Munnukka 806gr
3.a Peo Eriksson Per Häll Jan Magnusson 500gr.
Den äldre klassen vann Noragyttorp lag
Bengt Österholm Nils Tunströmmer Anders Björck 862gr
2.a Skoglund Bengt-Ove Harmaala 476gr
3.a Nordqvist Hans-Erik Leif K. 346gr
I vårt lag tappade vi alla en varsin stor fisk idag vilket höll på att bli ödesdigert men vi knep i alla fall en SM plats till 2020 det var målet men visst ville vi vinna och det hade vi gjort OM vi fått upp våra stora.
Nästa helg vankas det under lördagen RST i Värmland på Östersjön i Nykroppa (Ej öppen)
Söndag serietävling 4 på Alsen i Askersund (öppen tävling).
Det ser nu ut som att det skall komma varmare grader i slutet på veckan och det får vi hoppas stämmer för det får gärna stöpa på sjöarna så vi får lite fläckar som samlar fisken samt att det blir lättare att gå. Inbjudan till söndagen kommer inom kort när Vattnan bestämmer vad som skall ruskas bort vid in och utlopp.
Resultat Vasselsjön
Utgång i norra änden av Vasselsjön och det är precis 2.7km till motsatt ände för den som vill gå långt.

Precis som igår så kom jag i kontakt med denlite större fisken :)

Mitt bästa hål som levererade 13 abborrar i blandad storlek
 
Högg så dåligt så jag fick tid över till en selfie i det iskalla vädret :)

Pistolen jagar efter abborrarna i solen som kom fram efter lunch.

Blev en "innan duschen whisky" när jag tinade upp och
skrev ner det här och så firar jag ju SM platsen :)